Sebbe78 30 Postad 8 December Jag håller på och förnyar bordgenomföringarna till sjövattensystemet. Idag är placering och åtkomst av dessa riktigt dålig då de är installerade under motorerna. Vid en ev läcka är åtkomligheten ungefär noll pga hur trångt det är. Det är även väldigt knöligt att konservera motorerna på grund av detta. Därför har jag köpt in nya delar ända från bottengenomföringen, hela vägen fram till vattenpumpen och har även tänkt lägga till en 3-vägs kulventil så att jag enkelt kan koppla på sötvatten för konserveringen. Det jag funderar över nu är om det är möjligt att förlänga avståndet från genomföringen med hjälp av en slang, innan själva kulventilen monteras? Eller är det en så uppenbar säkerhetsrisk som jag tänker att det är? Idag ser det alltså förenklat ut såhär och placering är under motorerna: Min första tanke var att bara byta ut delarna mot nya fräscha, men det löser ju inte problemet. Så för att slippa ta upp ett nytt hål i skrovet på en bättre plats och behöva plasta igen de två gamla tänker jag om den här lösningen kan räcka: Förstår ni min fråga? För alternativet är ju att INTE installera någon slang före kulventilen, såhär: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 8 December (redigerade) 33 minuter sedan skrev Sebbe78: Jag håller på och förnyar bordgenomföringarna till sjövattensystemet. Idag är placering och åtkomst av dessa riktigt dålig då de är installerade under motorerna. Vid en ev läcka är åtkomligheten ungefär noll pga hur trångt det är. Det är även väldigt knöligt att konservera motorerna på grund av detta. Därför har jag köpt in nya delar ända från bottengenomföringen, hela vägen fram till vattenpumpen och har även tänkt lägga till en 3-vägs kulventil så att jag enkelt kan koppla på sötvatten för konserveringen. - - - Förstår ni min fråga? För alternativet är ju att INTE installera någon slang före kulventilen, såhär: För att försäkringen ska gälla mot vatteninträngning så är det ovanstående alternativ som gäller! (Jag har raderat lite i kopieringen av ditt inlägg för att visa tydligt vilket alternativ jag förordar.) I praktiken så kan du använda det alternativet i likhet med det åtkomlighetsförenklande alternativ du verkar ha som alternativ ett. Med trevägsventilen så kan du stänga av så det inte kommer in sjövatten i motorn och du har din öppna bottengenomföring med slang till trevägsventilen. Å blir det slangbrott så får du åla dig in och stänga den korrekt monterade bottenkranen (glöm bara inte att motionera den någon gång om året så den går att stänga). Redigerad 8 December av Lintott 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 8 December Jag har denna lösning i min båt av bekvämlighetsskäl. I änden på slangen till vinterkonserveringen sitter en rörgänga som täcks med ett lock sommartid. Vid konservering ersätts locket av en gardenaanslutning å så kopplar jag på en slang som stoppas ner i en hink. Hinken fylls med vatten från färskvattentanken (behåller 50-75 liter vid upptagningen). När färskvattnet tar slut flyttar jag slangen till en dunk med glykolblandning. När det spottar blått ur avgasröret är jobbet klart och täcklocket återmonteras. Jag har ordinarie sjövattenavstängning på drevet och den står normalt öppen. Jag får röja i akterhytten och öppna kojbotten för att komma åt kranen. Det ska skruvas många varv för att stänga kranen men det går att stänga i ett nödläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebbe78 30 Postad 8 December 10 minuter sedan skrev Lintott: För att försäkringen ska gälla mot vatteninträngning så är det ovanstående alternativ som gäller! Jaa jag tänkte väl att det kunde vara nåt sånt oxå ja. Då funderar jag ändå på om jag kanske borde flytta intaget lite. Misstänker att båten hinner sjunka innan jag hunnit komma ner där mellan motorerna! Så kanske nåt sånt här då istället: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 8 December 1 timme sedan skrev Sebbe78: Jaa jag tänkte väl att det kunde vara nåt sånt oxå ja. Då funderar jag ändå på om jag kanske borde flytta intaget lite. Misstänker att båten hinner sjunka innan jag hunnit komma ner där mellan motorerna! Så kanske nåt sånt här då istället: Rätt tänk tycker jag, för det går ju inte ett dugg fortare och lättare att komma åt under motorn om genomföringen skulle paja bara för att kulventilen görs mera åtkomlig mha. en slang. Trevägsventil kan jag varmt rekommendera, det underlättar konserveringen jättemycket. Så här ser vårt system ut idag, fast motorn är en röd Beta 25. Slangarna sitter kvar under seglingssäsongen. Lånat från: https://dieselmaskinsportalen.se/dieselmaskinsportalen/Kylsystemets_sekundarkrets.html Konservering går till så här. När båten står på land. Ställ om ventilen vid vattenfiltret och lägg ner slangen i en dunk/hink med färskvatten. Starta motorn och låt den suga i sig allt färskvatten så att det blir så lite salt kvar som möjligt i motorn. Låt motorn gå en kort stund (10 - 15 sekunder) på förhöjt varvtal så att så mycket vatten som möjligt "blåser" ut ur motorn. Stäng av. Ställ om även ventilen vid vakuumventilen. Stoppa ner båda slangarna i en dunk med 40 - 50 % glykolkoncentration. Det är inte så viktigt för även om det blir jättekallt så blir det ingen frost sprängning när det är glykol i vattnet. Starta motorn och låt den gå en stund så att glykolvattnet verkligen finns överallt. Nu saknas det kylande vatten i avgasslangen och ljuddämparen och det kommer inte heller att finnas någon glykol i avgassystemet. Gasa på några gånger till sist så att det mesta av vattnet i avgassystemet "blåert ut". Anteckna att ventilerna står inställda för konservering, för när våren kommer har du glömt bort detta. Ta bort dunken med glykol och fyll på så att koncentrationen är 40 - 50 % så kan du använda samma glykol nästa höst. Före sjösättning. "Anslut" en dunk med färskvatten till slangen vid filtret, "Anslut" en tom dunk till slangen vid vakuumventilen. Starta motorn. Stäng av motorn när vätskan som kommer ut inte längre ser ut att innehålla glykol. Ta tillvara på den glykolen och toppa upp till 40 - 50 %. Ställ om ventilerna Säkra ventilerna i driftläge på lämpligt vis. Tre saker att tänka på. Vi har ett system med värmeväxlare, men givetvis funkar det på liknande vis om motorn är sjövattenkyld. Då måste man tänka på några saker till, som tex. att plocka bort termostaten för att glykolblandningen ska cirkulera fritt i hela motorn innan den nått arbetstemperatur. Impellern tål att gå korta stunder utan vatten, men var försiktig. Bedöm själv om det är nödvändigt att få ut glykol i avgassystemet för att frostskydda det. Vi har både slangar och ljuddämpare i gummi och nästan inget vatten blir kvar i avgassystemet så det fryser inte sönder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 8 December Får du på ett metallrör där du vill ha en slang mellan befintligt intag och kulventil (motorer urlyfta)? Den varianten hade jag valt. Om du flyttar intaget så kontrollera så det inte störs av vattenströmmar under båten. Om det finns en regel ifrån F-bolag om ventilens placering vs slang, så undrar jag hur min båttillverkare klarat den regeln, då det inte sitter någon ventil mellan drev(DPE) och sjövattenpump, bara VP:s plastslang och servooljekylare. Äldre drev 290DP-A hade en nödventil men den monteras bort på VP:s rekommendation (mässingsvinkelventilen ersattes av plastvinkel). Jag får nog bygga om sjövattenintagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser