krypsocken 2 Postad 8 December Hej Tittar på en båt som har servo kopplat till hydraulstyrningen. Ger det någon märkbar effekt på en 7,5m meters båt? Jag saknar det inte på nuvarande efter att jag trimmade in motorn men den är iofs 1m kortare. MVH Kristoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 9 December (redigerade) Är det en inombordare med remdriven servopump? De flesta såna hade styrkabel från början sen har någon säkert bytt till hydraulstyrning när kabel och rattväxeln börjat glappa? Det jag har sett är att man får färre rattvarv mellan fulla utslag med varianten med servostyrning, så tar du bort servot blir den kanske lite väl tungstyrd eftersom den är gjord för att kombineras med servo. Men hade jag gjort det från början hade jag nog valt modellen utan servo och med något extra rattvarv istället. Sen verkar man gå mer på motorstyrka än båtstorlek när man dimensionerar styrningen så 7,5 eller 9,5 m båt spelar nog mindre roll? Utombordare har jag dålig kunskap om när det gäller servo. Redigerad 9 December av Makro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 9 December 2024-12-08 vid 11:08 skrev krypsocken: Ger det någon märkbar effekt En av våra båtar har hydraulstyrning sedan 90-talet. År 2005 bytte jag drivpaketet till AD41P/DP-E med original remdriven servostyrning men behöll även hydraulstyrningen. Min åsikt är att styrningen ger mindre "känsla till styrman" efter denna åtgärd, måhända på grund av dessa "dubbla system". Hade jag gjort om denna installation idag hade jag tagit bort hydraulstyrningen och använt enbart servostyrningen. Men det är min högst personliga åsikt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 11 December 2024-12-08 vid 11:08 skrev krypsocken: Hej Tittar på en båt som har servo kopplat till hydraulstyrningen. Ger det någon märkbar effekt på en 7,5m meters båt? Jag saknar det inte på nuvarande efter att jag trimmade in motorn men den är iofs 1m kortare. MVH Kristoffer Om man tar bort backventilerna i rattpumpen får man bättre styrkänsla, men då går det inte att koppla in autopilot i hydraulsystemet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser