Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Marcus71

Lifepo4 batteri

Rekommendera Poster

Hej funderar på att byta batteribank

är det någon som har någon erfarenhet av lifepo4 batterier

Det finns ju en uppsjö av billiga på ex amazon ett  280 ah för c:a 5000kr 

Laddning är jag inte så orolig över har mastervolt till hela laddnings systemet

Mvh Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tråd om min installation av LFP under vintern/våren.

Om du har Mastervoltenheter i båten så kan jag rekommendera att köpa Mastervolt gateway Masternet/usb. Då kan du med Mastervolt programvara koppla in dig på enheterna och ställa in laddspänningar som är anpassade för LFP.

Det som är kass med Mastervolt produkter är att man inte tillåts att uppdatera mjukvaran i enheterna. För att göra det krävs lösenord som de bara låter serviceföretagen få tillgång till. Som skäl för detta uppger de att det kan gå fel vid uppdateringen... Min uppfattning är att det handlar om "job protection". Victron har inga problem med att låta slutanvändarna uppdatera sina produkter.

Efter att du har gjort inställningar så rekommenderar jag att du följer upp noggrannheten i spänningen. Min erfarenhet är att Mastervolt 240V-laddare, min BMS, BlueSea voltmätare, Battmeter och min voltmätare inte är helt överens om spänningsnivåerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns en tråd om min installation av LFP under vintern/våren.

Om du har Mastervoltenheter i båten så kan jag rekommendera att köpa Mastervolt gateway Masternet/usb. Då kan du med Mastervolt programvara koppla in dig på enheterna och ställa in laddspänningar som är anpassade för LFP.

Det som är kass med Mastervolt produkter är att man inte tillåts att uppdatera mjukvaran i enheterna. För att göra det krävs lösenord som de bara låter serviceföretagen få tillgång till. Som skäl för detta uppger de att det kan gå fel vid uppdateringen... Min uppfattning är att det handlar om "job protection". Victron har inga problem med att låta slutanvändarna uppdatera sina produkter.

Efter att du har gjort inställningar så rekommenderar jag att du följer upp noggrannheten i spänningen. Min erfarenhet är att Mastervolt 240V-laddare, min BMS, BlueSea voltmätare, Battmeter och min voltmätare inte är helt överens om spänningsnivåerna...

Hej jag har en easyview5 panel så jag kan justera alla enheter sol reg gen reg mascombi laddaren 

Som jag sa inga problem med laddningen

Vill ha tips om lifepo4 batterier

Själv är jag nöjd med Mastervolt speciellt

Regulatorn en alfapro 3 som jag monerade på en standard generatorn kan styra den som en 3 stegs laddare

Mvh Marcus  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...