Wildeside 452 Postad 5 December , 2024 Hej hopp nu dök det upp en ide. Funderar på att montera expansionskärl på motorns kylvattensystem (VP TAMD41A) är det bara att montera ett T-rör på lämplig plats exempelvis på slangen som värmer VVB:en. och sen hänga dit ett expansionskärl på lämplig plats, eller är det mer komplicerat än så? Några råd på vägen kan man alltid ha nytta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 5 December , 2024 Vad är tanken/behovet med att montera ett expansionskärl till i systemet. Blev lite nyfiken på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 5 December , 2024 4 minuter sedan skrev 1stPeregrine: Vad är tanken/behovet med att montera ett expansionskärl till i systemet. Blev lite nyfiken på det. Tanken är väl bland annat att i ett expansionskärl ser man enklare nivån på kylvattnet än att öppna locket till värmeväxlaren och glo ner i hålet. Framför allt så ser man nivån i kameran som är monterad i motorrummet, eller rättare sagt på skärmen ser man det. Försvann en del kylvatten nu när turbon börja ge upp. Nu innan torrsättningen så gav turbon upp rejält så jag rök la halva varvet med stinkande oljerök när jag va tvungen att gasa på lite.😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 5 December , 2024 Expansionskärl behöver ju anslutas på kylsystemets högsta punkt,annars risk för luftbubblor i systemet.Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 118 Postad 5 December , 2024 7 timmar sedan skrev Wildeside: Tanken är väl bland annat att i ett expansionskärl ser man enklare nivån på kylvattnet än att öppna locket till värmeväxlaren och glo ner i hålet. Framför allt så ser man nivån i kameran som är monterad i motorrummet, eller rättare sagt på skärmen ser man det. Försvann en del kylvatten nu när turbon börja ge upp. Nu innan torrsättningen så gav turbon upp rejält så jag rök la halva varvet med stinkande oljerök när jag va tvungen att gasa på lite.😂 Okej den tanken kan jag förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 5 December , 2024 8 timmar sedan skrev Wildeside: Hej hopp nu dök det upp en ide. Funderar på att montera expansionskärl på motorns kylvattensystem (VP TAMD41A) är det bara att montera ett T-rör på lämplig plats exempelvis på slangen som värmer VVB:en. och sen hänga dit ett expansionskärl på lämplig plats, eller är det mer komplicerat än så? Några råd på vägen kan man alltid ha nytta av. Kylarlock för expansionskärl är normalt av denna modell: Det locket har en dubbelriktad ventil inbyggd (eller om det är två ventiler med olika fjädertryck och olika flödesriktningar, det var länge sedan jag detaljstuderade ett kylarlock..) och dubbla packningar. Den ena ventilen hindrar att vatten pyser ut ur kylsystemet förrän det når ett visst tryck. När ventilen öppnar så pyser kylvattnet ut ovanför packningen du ser på bilden men hindras av nästa packning som inte syns på bilden. Mellan packningarna finns ett rör ut i sidan där vattnet rinner ut och det är där slangen till expansionskärlet monteras. När motorn svalnar så minskar trycket i kylsystemet. Backventilen i locket öppnar sig och suger tillbaka kylvätska från expansionskärlet via slangen - mellanrummet mellan packningarna i locket - och tillbaka till motorns kylsystem. Om du ska montera expansionskärl så måste det installeras ett sådan här lock på högsta punkten på motorn kylsystem. Då pyser luft ut ur kylsystemet och systemet återfylls från expansionskärlet alldeles av sig själv. Då blir det meningsfullt att kunna hålla koll på expansionskärlet för att se om nivån sjunker. Om slangar till varmvattenberedare är korrekt installerade (fall från motorn till VVB i båda slangarna) så luftas även dessa slangar via motorn o kylarlocket till expansionskärlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 5 December , 2024 Kylarlock sitter det ju redan på värmeväxlaren så avluftning och tryckavlastning finns redan inbyggt. Frågan är om man kan bara kan sätta dit ett expansionskärl på befintligt system. Slangarna till VVB:en lär väl redan avluftas så som systemet är byggt och VVB:ns slangar är inte monterade med fall från motorn mot VVB:en och fungerar utan problem, sitter pump i motorn som cirkulerar kylvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 919 Postad 5 December , 2024 59 minuter sedan skrev Wildeside: Kylarlock sitter det ju redan på värmeväxlaren så avluftning och tryckavlastning finns redan inbyggt. Frågan är om man kan bara kan sätta dit ett expansionskärl på befintligt system. - - - Då är det nog bara att kolla att det sitter en röranslutning i sidan under kylarlocket å så klämma på en slang till ett expansionskärl. Expansionskärlet kan monteras under nivån för kylarlocket. Det kommer i alla fall att fungera med utlopp o återsugning till/från expansionskärlet. Om du har ett rör under kylarlocket så borde det ha läckt ut kylarvätska där om kylsystemet är fullt och motorn blir varm så det blir övertryck i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser