patrikflink 795 Postad 2 December Har i en annan tråd rivit bort all skrovbeklädnad och gjort 100% rent från gammalt skum och limrester. Var riktigt bra pris i helgen hos Seasea på skrovbeklädnad Offwhite 3mm samt rekommenderat vägglim (Casco Flex) till detta. Köpte 10 meter, men har läst mycket att många lägger liggunderlag innan som jag även tänkte göra. Biltemas var riktigt billigt, så jag köpte 6 rullar. Ska jag använda samma lim tycker ni eller rekommenderas det något annat? Blir sjukt galen om jag måste riva och göra om allt igen! Tänkte testköra en bit i garderoben (liggunderlag) direkt mot skrovet och se hur det artar sig imorgon om ingen har några invändningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 2 December (redigerade) 2 timmar sedan skrev patrikflink: - - - Var riktigt bra pris i helgen hos Seasea på skrovbeklädnad Offwhite 3mm samt rekommenderat vägglim (Casco Flex) till detta. Köpte 10 meter, men har läst mycket att många lägger liggunderlag innan som jag även tänkte göra. Biltemas var riktigt billigt, så jag köpte 6 rullar. Ska jag använda samma lim tycker ni eller rekommenderas det något annat? Blir sjukt galen om jag måste riva och göra om allt igen! Tänkte testköra en bit i garderoben (liggunderlag) direkt mot skrovet och se hur det artar sig imorgon om ingen har några invändningar. Jag har bytt o kompletterat en del matta i en tidigare båt. Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim för hela jobbet (det var nog femton år sedan så jag minns inte fabrikat på limmet). Mot skrovet limmade jag först liggunderlag (med slutna celler). Ovanpå det limmade jag klädselmatta som jag tror var av PVC (den lite ytskrovliga typen som var vanlig i sjuttitalsbåtar). Jag limmade även motorrumsisolering (typen av blandfärgad skumplast i småbitar som formats till skivor å med folie på ena sidan). Metoden som jag fick tips om (från varvspersonal som gjort många nybyggen o limmat inredningsmatta) var att stryka ut lim på både skrov och matta med korthårig roller så det blev ett tunt skikt på ytan. Låta limmet torka tills det inte var klibbigt längre. Sedan kunde mattan/liggunderlaget försiktigt läggas på plats. Om det kom lite snett så gick det att dra loss o lägga om igen utan att limmet släppte. När det satt rätt så trycktes mattan till ordentligt så den satt fast. Efterkontroll av att mattan fastnat efter en stund. Motorrumsisoleringen med öppnare celler var besvärligast. Det verkade som att fukten sög in i skumplasten och när mattan hängts upp så gick fukten tillbaka i limmet så mattan släppte. Det var värst på skivorna som hängde i taket över motorn.Skivorna som var stående hade lättare att sitta kvar. Jag stöttade upp takskivorna så de satt i lite press under torkperioden å sen hade de fastnat. Det var ingen matta/skiva som lossnade i senare skede så limningsmetoden och valet av vattenfast lim verkade ok. Vattenbaserat lim skulle det så klart stå.... Redigerad 2 December av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 2 December 29 minuter sedan skrev Lintott: Jag har bytt o kompletterat en del matta i en tidigare båt. Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim för hela jobbet (det var nog femton år sedan så jag minns inte fabrikat på limmet). Mot skrovet limmade jag först liggunderlag (med slutna celler). Ovanpå det limmade jag klädselmatta som jag tror var av PVC (den lite ytskrovliga typen som var vanlig i sjuttitalsbåtar). Jag limmade även motorrumsisolering (typen av blandfärgad skumplast i småbitar som formats till skivor å med folie på ena sidan). Metoden som jag fick tips om (från varvspersonal som gjort många nybyggen o limmat inredningsmatta) var att stryka ut lim på både skrov och matta med korthårig roller så det blev ett tunt skikt på ytan. Låta limmet torka tills det inte var klibbigt längre. Sedan kunde mattan/liggunderlaget försiktigt läggas på plats. Om det kom lite snett så gick det att dra loss o lägga om igen utan att limmet släppte. När det satt rätt så trycktes mattan till ordentligt så den satt fast. Efterkontroll av att mattan fastnat efter en stund. Motorrumsisoleringen med öppnare celler var besvärligast. Det verkade som att fukten sög in i skumplasten och när mattan hängts upp så gick fukten tillbaka i limmet så mattan släppte. Det var värst på skivorna som hängde i taket över motorn.Skivorna som var stående hade lättare att sitta kvar. Jag stöttade upp takskivorna så de satt i lite press under torkperioden å sen hade de fastnat. Det var ingen matta/skiva som lossnade i senare skede så limningsmetoden och valet av vattenfast lim verkade ok. Tack för dina tips och erfarenheter! Har också hört att man ska limma vägg samt matta och vänta tills torrt. Gällande detta lim som jag köpt så ska inte bägge sidorna limmas enligt Bauhaus som även säljer limmet, men säljaren förtydligade att detta gäller vanligt golv, i båtsammanhang kunde han inte svara på. När jag läser på burken så står det så här: Stryk ut på underlaget, våtlimma, 0-30 min, häftlimma 30-60 min (känn med finger om det fastnar). Låter logiskt att köra lim på vägg och matta för mig, så denna metod var redan bestämt i min hjärna. Liggunderlagen som jag köpte är väl som EVA Foam, suger nog ingenting. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 10 December Vi limmade om skrovsidorna på vår Fjord21 med möbeltyg i våras.Fick då tips om Hagmans spraylim som jag var mkt tveksam till då jag provat Biltemas sådant tidigare.Sprayade både skrov o klädsel o lät torka lite.Det gick att dra loss o justera men man kände ganska snabbt hur det bet fast förvånande bra.Jag hade våtrumslim som jag tänkt använda o spraylimmet endast i ytterkanter för att sträcka upp med men det blev endast spraylimmet vi använde till slut.Barnbarnen har klättrat runt därinne en hel del i sommar o ännu sitter allt kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danielsan123 5 Postad 10 December (redigerade) Hej! Min skrovbeklädnad ramlade av för två veckor sedan. Har beställt nytt från Hjertmans men kommer inte in i butik föränn i slutet av januari. Har planerat köra Casco. Dock inget garage att mecka i så det lär få bli till sommaren 🙂 Redigerad 10 December av danielsan123 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 10 December (redigerade) 34 minuter sedan skrev danielsan123: Hej! Min skrovbeklädnad ramlade av för två veckor sedan. Har beställt nytt från Hjertmans men kommer inte in i butik föränn i slutet av januari. Har planerat köra Casco. Dock inget garage att mecka i så det lär få bli till sommaren 🙂 Casco finns hos Bauhaus i 3 olika hinkar. Redigerad 10 December av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 10 December 17 år sen jag gjorde detta. Kontrollerade noga att det var slutna celler i typ liggunderlagen. Annars samlar de fukt och mögelsporer får fukt och frodas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 10 December (redigerade) 6 timmar sedan skrev Hybro: 17 år sen jag gjorde detta. Kontrollerade noga att det var slutna celler i typ liggunderlagen. Annars samlar de fukt och mögelsporer får fukt och frodas. Hur vet man det? Sen ställer jag frågan varför skulle man vilja ha liggunderlag med öppna celler, lufta under eller dränera bort fukt från kroppen? Har aldrig varit med om att man blir blöt när man sitter på ett liggunderlag i mindre bitar på fuktiga stockar eller blöta berg. Visst kan det ha hänt lite förändringar på 17år med tillverkningen, men mycket tveksam till att dagens liggunderlag suger fukt. Hittade denna information om just EVA skum (som Biltemas liggunderlag är gjort av): Är EVA-skum vattentåligt? Vattentät: EVA-skum är vattentätt , vilket gör det idealiskt för användning i utomhusapplikationer där det kan utsättas för fukt eller vatten. Rivtålig: EVA-skum är mycket rivbeständigt, vilket gör det idealiskt för användning i produkter som kan utsättas för frekvent slitage. Redigerad 10 December av patrikflink Hittade information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser