patrikflink 786 Postad måndag kl 19:20 Har i en annan tråd rivit bort all skrovbeklädnad och gjort 100% rent från gammalt skum och limrester. Var riktigt bra pris i helgen hos Seasea på skrovbeklädnad Offwhite 3mm samt rekommenderat vägglim (Casco Flex) till detta. Köpte 10 meter, men har läst mycket att många lägger liggunderlag innan som jag även tänkte göra. Biltemas var riktigt billigt, så jag köpte 6 rullar. Ska jag använda samma lim tycker ni eller rekommenderas det något annat? Blir sjukt galen om jag måste riva och göra om allt igen! Tänkte testköra en bit i garderoben (liggunderlag) direkt mot skrovet och se hur det artar sig imorgon om ingen har några invändningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad måndag kl 20:41 (redigerade) 2 timmar sedan skrev patrikflink: - - - Var riktigt bra pris i helgen hos Seasea på skrovbeklädnad Offwhite 3mm samt rekommenderat vägglim (Casco Flex) till detta. Köpte 10 meter, men har läst mycket att många lägger liggunderlag innan som jag även tänkte göra. Biltemas var riktigt billigt, så jag köpte 6 rullar. Ska jag använda samma lim tycker ni eller rekommenderas det något annat? Blir sjukt galen om jag måste riva och göra om allt igen! Tänkte testköra en bit i garderoben (liggunderlag) direkt mot skrovet och se hur det artar sig imorgon om ingen har några invändningar. Jag har bytt o kompletterat en del matta i en tidigare båt. Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim för hela jobbet (det var nog femton år sedan så jag minns inte fabrikat på limmet). Mot skrovet limmade jag först liggunderlag (med slutna celler). Ovanpå det limmade jag klädselmatta som jag tror var av PVC (den lite ytskrovliga typen som var vanlig i sjuttitalsbåtar). Jag limmade även motorrumsisolering (typen av blandfärgad skumplast i småbitar som formats till skivor å med folie på ena sidan). Metoden som jag fick tips om (från varvspersonal som gjort många nybyggen o limmat inredningsmatta) var att stryka ut lim på både skrov och matta med korthårig roller så det blev ett tunt skikt på ytan. Låta limmet torka tills det inte var klibbigt längre. Sedan kunde mattan/liggunderlaget försiktigt läggas på plats. Om det kom lite snett så gick det att dra loss o lägga om igen utan att limmet släppte. När det satt rätt så trycktes mattan till ordentligt så den satt fast. Efterkontroll av att mattan fastnat efter en stund. Motorrumsisoleringen med öppnare celler var besvärligast. Det verkade som att fukten sög in i skumplasten och när mattan hängts upp så gick fukten tillbaka i limmet så mattan släppte. Det var värst på skivorna som hängde i taket över motorn.Skivorna som var stående hade lättare att sitta kvar. Jag stöttade upp takskivorna så de satt i lite press under torkperioden å sen hade de fastnat. Det var ingen matta/skiva som lossnade i senare skede så limningsmetoden och valet av vattenfast lim verkade ok. Vattenbaserat lim skulle det så klart stå.... Redigerad måndag kl 22:09 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 786 Postad måndag kl 21:31 29 minuter sedan skrev Lintott: Jag har bytt o kompletterat en del matta i en tidigare båt. Jag använde ett vattenbaserat våtrumslim för hela jobbet (det var nog femton år sedan så jag minns inte fabrikat på limmet). Mot skrovet limmade jag först liggunderlag (med slutna celler). Ovanpå det limmade jag klädselmatta som jag tror var av PVC (den lite ytskrovliga typen som var vanlig i sjuttitalsbåtar). Jag limmade även motorrumsisolering (typen av blandfärgad skumplast i småbitar som formats till skivor å med folie på ena sidan). Metoden som jag fick tips om (från varvspersonal som gjort många nybyggen o limmat inredningsmatta) var att stryka ut lim på både skrov och matta med korthårig roller så det blev ett tunt skikt på ytan. Låta limmet torka tills det inte var klibbigt längre. Sedan kunde mattan/liggunderlaget försiktigt läggas på plats. Om det kom lite snett så gick det att dra loss o lägga om igen utan att limmet släppte. När det satt rätt så trycktes mattan till ordentligt så den satt fast. Efterkontroll av att mattan fastnat efter en stund. Motorrumsisoleringen med öppnare celler var besvärligast. Det verkade som att fukten sög in i skumplasten och när mattan hängts upp så gick fukten tillbaka i limmet så mattan släppte. Det var värst på skivorna som hängde i taket över motorn.Skivorna som var stående hade lättare att sitta kvar. Jag stöttade upp takskivorna så de satt i lite press under torkperioden å sen hade de fastnat. Det var ingen matta/skiva som lossnade i senare skede så limningsmetoden och valet av vattenfast lim verkade ok. Tack för dina tips och erfarenheter! Har också hört att man ska limma vägg samt matta och vänta tills torrt. Gällande detta lim som jag köpt så ska inte bägge sidorna limmas enligt Bauhaus som även säljer limmet, men säljaren förtydligade att detta gäller vanligt golv, i båtsammanhang kunde han inte svara på. När jag läser på burken så står det så här: Stryk ut på underlaget, våtlimma, 0-30 min, häftlimma 30-60 min (känn med finger om det fastnar). Låter logiskt att köra lim på vägg och matta för mig, så denna metod var redan bestämt i min hjärna. Liggunderlagen som jag köpte är väl som EVA Foam, suger nog ingenting. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser