CaptainKongo 78 Postad 2 timmar sedan (redigerade) Hej! Min motor, VP D2-55, är svårstartad när den har stått still ett tag. Inga som helst problem att starta den när den är varm eller några timmar efteråt. men har det gått ett dygn eller mer är den svårstartad. När den väl startat går den perfekt. Nu har båten stått på land i två månader utan att motorn har startats. När jag var där nu på lunchen öppnade jag luftskruven vid finfiltret och lyste ned. Helt torrt... ska det vara så? Se bild 1. Borde det inte finnas diesel i finflitret även om båten har stått i två månader? Vad kan orsaka att dieslen rinner tillbaka och finfiltret blir tomt på diesel? Tänker att detta bör ju göra motorn svårstartad om den måste pumpa fram en stor mängd diesel när motorn stått en längre stund. För att utesluta luftproblem har jag kopplat in en dieseldunk med en ny bränsleslang direkt på bränslepumpen. Sedan pumpade jag fram diesel tills finfiltret fylldes med diesel. Se bild 2 & 3. Tänkte att om det är luftproblem innan bränslepumpen bör ju inte dieselnivån sjunka nu längre? Eller har jag fel? Satte tillbaka luftskruven och provstartade motorn. Efter lite hostande gick den igång, så antar dieseln runnit tillbaka även efter dieselpumpen upp till spridarna. Nu ska motorn få stå still några dagar innan jag gör ett nytt startförsök och innan kollar jag om finfiltret fortfarande har diesel i sig. Min fråga är allstå - Varför rinner diesel tillbaka och är det det som gör motorn svårstartad? Om jag monterar backventiler på bränslaslangen för att förhindra att diesel rinner tillbaka mot tanken, var ska jag montera dem? Direkt vid tanken? Före vattenavskiljarfiltret? Efter vattenavskiljarfiltret? Före bränslepumpen? Efter bränslepumpen Före finfilter? Efter finfilter där bränsleslangen går in vid högtrycksbränslepumpen? Tack för svar Redigerad 2 timmar sedan av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser