CaptainKongo 80 Postad 2 December (redigerade) Hej! Min motor, VP D2-55, är svårstartad när den har stått still ett tag. Inga som helst problem att starta den när den är varm eller några timmar efteråt. men har det gått ett dygn eller mer är den svårstartad. När den väl startat går den perfekt. Nu har båten stått på land i två månader utan att motorn har startats. När jag var där nu på lunchen öppnade jag luftskruven vid finfiltret och lyste ned. Helt torrt... ska det vara så? Se bild 1. Borde det inte finnas diesel i finflitret även om båten har stått i två månader? Vad kan orsaka att dieslen rinner tillbaka och finfiltret blir tomt på diesel? Tänker att detta bör ju göra motorn svårstartad om den måste pumpa fram en stor mängd diesel när motorn stått en längre stund. För att utesluta luftproblem har jag kopplat in en dieseldunk med en ny bränsleslang direkt på bränslepumpen. Sedan pumpade jag fram diesel tills finfiltret fylldes med diesel. Se bild 2 & 3. Tänkte att om det är luftproblem innan bränslepumpen bör ju inte dieselnivån sjunka nu längre? Eller har jag fel? Satte tillbaka luftskruven och provstartade motorn. Efter lite hostande gick den igång, så antar dieseln runnit tillbaka även efter dieselpumpen upp till spridarna. Nu ska motorn få stå still några dagar innan jag gör ett nytt startförsök och innan kollar jag om finfiltret fortfarande har diesel i sig. Min fråga är allstå - Varför rinner diesel tillbaka och är det det som gör motorn svårstartad? Om jag monterar backventiler på bränslaslangen för att förhindra att diesel rinner tillbaka mot tanken, var ska jag montera dem? Direkt vid tanken? Före vattenavskiljarfiltret? Efter vattenavskiljarfiltret? Före bränslepumpen? Efter bränslepumpen Före finfilter? Efter finfilter där bränsleslangen går in vid högtrycksbränslepumpen? Tack för svar Redigerad 2 December av CaptainKongo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 3 December Beror troligen på otäta backventiler i matarpumpen och att returledningen i tanken inte har dykrör. Då blir det hävertverkan och bränslet rinner tillbaks till tanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 3 December 3 timmar sedan skrev Rollen: Beror troligen på otäta backventiler i matarpumpen och att returledningen i tanken inte har dykrör. Då blir det hävertverkan och bränslet rinner tillbaks till tanken. Tack!! Då blir det att installera en backventil på bränsleslangen för att se om det gör saken bättre. Har du en idé om var denna backventil bör monteras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 3 December 3 timmar sedan skrev CaptainKongo: Tack!! Då blir det att installera en backventil på bränsleslangen för att se om det gör saken bättre. Har du en idé om var denna backventil bör monteras? Reparera eller byt matarpumpen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 3 December 1 timme sedan skrev Rascal: Reparera eller byt matarpumpen! Matarpumpen byttes för tre år sedan. Hur länge brukar backventilen i matarpumpen hålla? Testar med att placera en backventil innan matarpumpen och ser om problemet upphör. Isf är felet loksliserat till matarpumpen och en ny monteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 3 December 1 timme sedan skrev CaptainKongo: Matarpumpen byttes för tre år sedan. Hur länge brukar backventilen i matarpumpen hålla? Testar med att placera en backventil innan matarpumpen och ser om problemet upphör. Isf är felet loksliserat till matarpumpen och en ny monteras. Penta har haft problem med vissa av sina matarpumpar. Backventilerna brukar lossna. Öppna pumpen och kolla, det brukar gå att klämma tillbaks ventilen i rätt läge. Det kan ju även ha fastnat skräp i ventilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 4 December 8 timmar sedan skrev Rascal: Penta har haft problem med vissa av sina matarpumpar. Backventilerna brukar lossna. Öppna pumpen och kolla, det brukar gå att klämma tillbaks ventilen i rätt läge. Det kan ju även ha fastnat skräp i ventilen. Aha, det visste jag inte. Tack för info! Öppnar och kollar om jag ser något fel! Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 4 December Backventilerna är nog aldrig hundraprocentigt täta. Därför måste man dra ner ett dykrör nära botten på tanken för att hindra hävertverkan. Har det suttit en annan motor tidigare i båten? Om det suttit en motor utan returledning tidigare, kan man ha tagit en genväg när man monterat den nya motorn, och kopplat returen till ventilationsslangen, eller påfyllningsslangen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 4 December 1 timme sedan skrev Rollen: Backventilerna är nog aldrig hundraprocentigt täta. Därför måste man dra ner ett dykrör nära botten på tanken för att hindra hävertverkan. Har det suttit en annan motor tidigare i båten? Om det suttit en motor utan returledning tidigare, kan man ha tagit en genväg när man monterat den nya motorn, och kopplat returen till ventilationsslangen, eller påfyllningsslangen. Ja det har suttit en annan motor i båten tidigare. Den byttes ut 2002, men startproblem har först börjat de senaste säsongerna. Returen går till rör som mynnar ut långt ned i tanken, se bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 6 December (redigerade) Har nu skruvat bort matarpumpen och öppnat den. Såg inget uppenbart fel. När jag skruvat ihop den igen testade jag att blåsa i slanganslutningarna. In->Out fungerar att blåsa igenom (ska ju vara OK). Men även Out->In går det att blåsa igenom, dvs backventilen sluter ej tätt. Hade även en gamal matarpump liggandes. Testade samma där. Gick att blåsa åt båda hållen även på den... Så antar att backventilen var slut även på den. Öppnade den också, men såg inget fel. Så nu har jag beställt en helt ny matarpump och hoppas på att den har en helt tät backventil. Redigerad 6 December av CaptainKongo 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 6 December 2 timmar sedan skrev CaptainKongo: Har nu skruvat bort matarpumpen och öppnat den. Såg inget uppenbart fel. När jag skruvat ihop den igen testade jag att blåsa i slanganslutningarna. In->Out fungerar att blåsa igenom (ska ju vara OK). Men även Out->In går det att blåsa igenom, dvs backventilen sluter ej tätt. Hade även en gamal matarpump liggandes. Testade samma där. Gick att blåsa åt båda hållen även på den... Så antar att backventilen var slut även på den. Öppnade den också, men såg inget fel. Så nu har jag beställt en helt ny matarpump och hoppas på att den har en helt tät backventil. Är det tätt om du håller för det andra hålet med fingret? Om inte så läcker det någon annan stans. Det nedre röret ser skadat ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 80 Postad 6 December 1 timme sedan skrev Rascal: Är det tätt om du håller för det andra hålet med fingret? Om inte så läcker det någon annan stans. Det nedre röret ser skadat ut. Japp, håller jag för ett rör är det tätt. Det är gammal färg. Röret i sig är helt. Ibland går det inte att blåsa åt fel håll, men ibland går det. Så känns som om backventilen strular lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser