Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Lintott

LFP dropinbatterier

Rekommendera Poster

Vi började trådsnylta om LFP dropinbatterier i en annan tråd. Nu startar jag en separat tråd om ämnet.

 

Jag har installerat "lösa" LFP-celler i min båt då jag inte hittade dropinbatterier med bra prestanda till vettigt pris. Efter min installation så tycker jag mig se att det börjar komma bra LFP dropinbatterier. Jag har t.ex. hittat Nordmax som har 110Ah LFP som verkar rejäla enligt deras datablad. Det blir mycket enklare att installera dropinbatterier jämfört med lösa celler och BMS där det krävs betydligt mycket mer arbete med installationen.

 

Som alltid så kan det vara svårt att hitta all relevant information, man får gräva ner sig i olika flikar på hemsidan.. Jag skickar därför med en bild jag hittade på hur deras batterier är uppbyggda invändigt. Det är ett fyrpack med celler och en BMS i batteriet (alla 12V LFP byggs av fyra celler, antingen de är färdigförpackade eller om man gör dem själv).

364308262_NordmaxLFPsprngskiss.thumb.png.0054a92c6696e579e22a45a9a9eb1317.png

På sprängskissen ser man att det är rätt rejäla kablar o anslutningar mellan celler, BMS och polskor. Det ser ut som EVE-celler om de inte luras med färgsättningen. Det är välkända celler som kräver komprimering och det får de nog i batterilådan. Databladet anger 100A konstant och 800CA som startström och det verkar rimligt med de dimensionerna. På bilden syns även hur de dragit anslutningar för BMS till respektive cell för mätning och balansering. Balanseringen finns lite olika uppgifter på men 40mA som är lägsta vrdet jag hittat torde räcka.

 

Den som letar på deras hemsida kan även hitta en variant av batteriet med blåtandskommunikation. Båtbutikerna marknadsför inte den varianten men det beror nog på att de vill kunna prispressa med lägsta pris för att locka kunder. Det påstås finnas en Nordmax-app för att kolla värden i batteriet men den har jag inte lyckats hitta...

 

Erlandssons brygga har satt ihop ett kit med ett par batterier och en Victron Orion 12V-30A som de säljer i paket. På deras hemsida finns även ett tydligt kopplingsschema hur man kan koppla in ett sådan paket om man vill byta från bly till LFP (skiljerelä är överflödigt med Orion i systemet). Även i den paketlösningen så snålas det för att hålla priset nere genom att välja den äldre  Orion 30-12 istället för den modernare 50-12 som har betydligt lägre förluster (blir mindre varm).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, intressant ämne detta tycker jag också. Har dock ingen egen praktisk erfarenhet av LFP-batterier.

 

Själv tänker jag att då de flesta BMSer i sina fabriksinställningar har lite tokiga värden för hur batteriet (cellerna) ska behandlas enligt de källor på Youtube jag kollat på så skulle jag vilja ha en BMS som jag själv kan ställa in hur BMSen agerar. Exempel på tokiga inställningar är att en del BMSer försöker balansera vid alla spänningar och laddningsgrader medans erfarenheten visar att det oftast är rent vansinne att göra annat än topp-balansering och då inom ett ganska snävt spännings-intervall. I övrigt ska balanseringen vara avslagen, menar man.

Och hur vet man hur BMSen agerar vad det gäller balansering om man inte via något instrument kan läsa av den och kolla på cellernas individuella spänning?

Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...