Lintott 1 902 Postad 2 December Vi började trådsnylta om LFP dropinbatterier i en annan tråd. Nu startar jag en separat tråd om ämnet. Jag har installerat "lösa" LFP-celler i min båt då jag inte hittade dropinbatterier med bra prestanda till vettigt pris. Efter min installation så tycker jag mig se att det börjar komma bra LFP dropinbatterier. Jag har t.ex. hittat Nordmax som har 110Ah LFP som verkar rejäla enligt deras datablad. Det blir mycket enklare att installera dropinbatterier jämfört med lösa celler och BMS där det krävs betydligt mycket mer arbete med installationen. Som alltid så kan det vara svårt att hitta all relevant information, man får gräva ner sig i olika flikar på hemsidan.. Jag skickar därför med en bild jag hittade på hur deras batterier är uppbyggda invändigt. Det är ett fyrpack med celler och en BMS i batteriet (alla 12V LFP byggs av fyra celler, antingen de är färdigförpackade eller om man gör dem själv). På sprängskissen ser man att det är rätt rejäla kablar o anslutningar mellan celler, BMS och polskor. Det ser ut som EVE-celler om de inte luras med färgsättningen. Det är välkända celler som kräver komprimering och det får de nog i batterilådan. Databladet anger 100A konstant och 800CA som startström och det verkar rimligt med de dimensionerna. På bilden syns även hur de dragit anslutningar för BMS till respektive cell för mätning och balansering. Balanseringen finns lite olika uppgifter på men 40mA som är lägsta vrdet jag hittat torde räcka. Den som letar på deras hemsida kan även hitta en variant av batteriet med blåtandskommunikation. Båtbutikerna marknadsför inte den varianten men det beror nog på att de vill kunna prispressa med lägsta pris för att locka kunder. Det påstås finnas en Nordmax-app för att kolla värden i batteriet men den har jag inte lyckats hitta... Erlandssons brygga har satt ihop ett kit med ett par batterier och en Victron Orion 12V-30A som de säljer i paket. På deras hemsida finns även ett tydligt kopplingsschema hur man kan koppla in ett sådan paket om man vill byta från bly till LFP (skiljerelä är överflödigt med Orion i systemet). Även i den paketlösningen så snålas det för att hålla priset nere genom att välja den äldre Orion 30-12 istället för den modernare 50-12 som har betydligt lägre förluster (blir mindre varm). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 2 December Ja, intressant ämne detta tycker jag också. Har dock ingen egen praktisk erfarenhet av LFP-batterier. Själv tänker jag att då de flesta BMSer i sina fabriksinställningar har lite tokiga värden för hur batteriet (cellerna) ska behandlas enligt de källor på Youtube jag kollat på så skulle jag vilja ha en BMS som jag själv kan ställa in hur BMSen agerar. Exempel på tokiga inställningar är att en del BMSer försöker balansera vid alla spänningar och laddningsgrader medans erfarenheten visar att det oftast är rent vansinne att göra annat än topp-balansering och då inom ett ganska snävt spännings-intervall. I övrigt ska balanseringen vara avslagen, menar man. Och hur vet man hur BMSen agerar vad det gäller balansering om man inte via något instrument kan läsa av den och kolla på cellernas individuella spänning? Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 4 December Svenska handlare är extremt dyra. Jag har installerat ett 200 ah batteri lifepo4 I min båt med blåtand, köpt från Amazon, tror jag gav 6500 kr. Jag har kört utan dc/dc och allt har funkat fint med laddning på ca 50a och testat både att starta motor och kört bog med från detta batteri utan problem, en kad 300. Kollade nu och då kan man få 300 ah med en 200a bms inkl blåtand för 5200 kr. Och Erlandsson vill ha 20 000 kr för 220 ah inkl en dc dc. Idag är lifepo4 både bättre och billigare än bly varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad 4 December 2024-12-02 vid 15:47 skrev ChristerN: Det är ju en dyrbar uppgradering och man vill ju inte kasta pengarna i sjön genom att misshandla batterierna Jag tycker snarare tvärtom, en dyr uppgradering är snarare att byta ut bly mot bly. Erlandsson har underhållsfritt batteri 75 ah för 1690 kr, dvs ca 40 ah användbara eller 42.25 kr/ah. Lifepo4 blåtands batterier på Amazon ligger idag på runt 17-20 kr/ah "användbara", och då har man även en bms som skyddar batteriet mot över/under laddning etc jämfört mot ett blybatteri utan säkerhets funktioner och man får väldigt bra info direkt från appen med förbrukning etc och slipper mycket extra utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad söndag kl 16:38 (redigerade) 2024-12-04 vid 20:43 skrev Vestergren: Erlandsson har underhållsfritt batteri 75 ah för 1690 kr, dvs ca 40 ah användbara eller 42.25 kr/ah. Det är ju egentligen inte det som är viktigast utan hur många gånger man kan ladda och ladda ur batteriet samt hur man använder dem. Över tid blir välskötta LFP väldigt billigt, medan misskötta LFP riskerar att bli väldigt dyrt. Om jag väljer att köpa 75-80 Ah batteri på något billigare ställe än på båttillbehörsbutiken så får jag det för 1 100:- kronor när det är lite extra billigt. Av tidigare erfarenhet så vet jag att de håller i 8 - 10 år som vi använder båten, dvs. 40 - 50 övernattningar per år under maj tom. september. Då är vi inte så snälla mot batterierna alla gånger, kan komma ner under 12 V någon eller några gånger under säsongen och ofta ner till 12,2 V ett antal gånger. Vi behöver tre sådana batterier för totalt 3 300:- kronor för att klara oss i tre till fyra dygn utan sol ute i skärgården vilket i praktiken är evigt länge eftersom vädret sällan är så dåligt och vi går för motor en tid i samband med att vi lägger loss och/eller lägger till. Batterier kostar oss som inte är storkonsumenter av el 330:- till 412:50 kr/år. För oss är det en okej kostnad och LFP skulle bara hamna på nöjeskontot, det skulle inte tillföra något för just oss, annat än nöjet at installera dem. Sammanfattning Med hög el-förbrukning och stora krav på att klara sig länge utan sol och utan motorgång blir LFP mera intressant än annars. Redigerad söndag kl 16:42 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad söndag kl 17:24 38 minuter sedan skrev Mackey: Över tid blir välskötta LFP väldigt billigt, medan misskötta LFP riskerar att bli väldigt dyrt Det är väldigt mycket svårare att missköta ett drop in lifepo4 än ett blybatteri eftersom man har en BMS som skyddar det. 39 minuter sedan skrev Mackey: Batterier kostar oss som inte är storkonsumenter av el 330:- till 412:50 kr/år. För oss är det en okej kostnad och LFP skulle bara hamna på nöjeskontot, det skulle inte tillföra något för just oss, annat än nöjet at installera dem. Det blir fortfarande billigare med lifepo4, även om skillnaden bara är ngn hundralapp. 100 ah lifepo4 med blåtand kostar ca 2500 kr. 40 minuter sedan skrev Mackey: Med hög el-förbrukning och stora krav på att klara sig länge utan sol och utan motorgång blir LFP mera intressant än annars. Jag tycker nästan fördelarna är större på mindre båtar idag. Du får snabbare laddning, mer utrymme, BMS och blåtandsövervakning för förbrukning etc för mindre peng jämfört med bly. Större båtar har oftast redan ngn form av batteribank dator installerad medans mindre bara läser av spänning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad söndag kl 18:38 (redigerade) Det är absolut så att man kan ha olika uppfattning om detta än så länge och det beror säkert på vad man hört av andra och vilken kvalitet de olika batterierna har. Idag har du säkert mera rätt än du hade haft förra året och tekniken utvecklas fortfarande rasandefort åt det bättre och billigare hållet. Ingen vet om batterierna - oavsett fabrikat och typ - var billiga eller dyra förrän de byts nästa gång! LFP är väldigt mycket billigare än bly om allt funkar som det ska. Det är ju inte inköpspriset som avgör det utan det är att LFP-batterier håller typ 10 ggr så lång tid som ett blybatteri som gör det billigt. Om jag stod med en båt utan elinstallationer idag så skulle jag absolut satsa på ett LFP-dropin-batteri, men de flesta har ju ett befintligt elsystem som fungerar även om båten är liten och då är valet för mig inte lika självklart (ännu). Redigerad söndag kl 18:39 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 902 Postad söndag kl 19:02 15 minuter sedan skrev Mackey: - - - LFP är väldigt mycket billigare än bly om allt funkar som det ska. Det är ju inte inköpspriset som avgör det utan det är att LFP-batterier håller typ 10 ggr så lång tid som ett blybatteri som gör det billigt. Om jag stod med en båt utan elinstallationer idag så skulle jag absolut satsa på ett LFP-dropin-batteri, men de flesta har ju ett befintligt elsystem som fungerar även om båten är liten och då är valet för mig inte lika självklart (ännu). Mina blybatterier gav upp 2023. Det kostade mig mer att byta till LFP men jag tvekade inte en sekund om att göra detta teknikbyte. När en ny blybatteribank hade gett upp så går jag ekonomiskt plus. Men det är inte ekonomin som var min främsta drivkraft (några tusenlappar i prisskillnad påverkar inte mitt båtliv). Drivkraften var att aldrig mer ha förbrukningsångest för användning av elförbrukare. Ett annat skäl är att laddningen av LFP är så mycket snabbare än laddning av bly. Nu kan jag helt sluta att hålla koll på batterinivå och fundera på hur länge batterierna kommer att hålla. Jag har bytt batterier för sista gången i min båt (undantaget startbatteriet som fortfarande är bly men det finns kabel ombord för eventuell nödstart från LFP-banken). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad måndag kl 17:35 (redigerade) 22 timmar sedan skrev Lintott: Mina blybatterier gav upp 2023. Det kostade mig mer att byta till LFP men jag tvekade inte en sekund om att göra detta teknikbyte. ... Mitt inlägg var ett svar till Vestergren även om det dessvärre inte framgår. Hur som helst blir inlägget lite missvisande när inte det framgår. Självklart finns det massor med fördelar med LFP-batterier och självklart inte bara i mindre båtar utan befintligt elsystem. Samtidigt är det fortfarande lite halleluja-stämning kring LFP-batterier och många vet inte riktigt vad de talar om och andra har inte riktigt förmågan att ta till sig det de som kan tekniken talar om. Av den anledjingen är jag inte säker på att LFP-batterier är för alla riktigt ännu, fast det är nog väldigt, väldigt nära nu. För vår del skulle LFP-batterier i "lösvikt" hamna helt på nöjeskontot eftersom vi aldrig har förbrukningsångest och klarar oss bra med en voltmeter för att ha koll på vår lilla batteribank på runt 125 Ah (användbart). Kanske skulle ett 100 eller 200 Ah drop in-batteri var något för oss om jag då verkligen bara kan ställa dit det batteriet istället för de vi har nu utan att egentligen byta mågon utrustning (solcellsregulator) eller bygga om något. Priset för billiga drop in-batterier är ju detsamma som för billiga blybaterier. Frågan är hur vår generator tar det? Kanske räcker det med att kunna slå av laddningen manuellt om den blir för varm och en enkel termometer med sladd för att ha koll. När det gäller drop in-batterier är väl den största frågan kanske om det verkligen inte krävs några ombyggnader och om det funkar tillräckligt bra med ett 200 Ah batteri med inbyggd BMS som kostar 4000:- kronor. Redigerad måndag kl 17:40 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad måndag kl 21:11 Jag gick helt enkelt över till lifepo4 för att "tjäna pengar" och få mer kontroll på min förbrukning ombord. Mina bly batterier höll inte mer än 1-2 säsonger, även med 2 solcellspaneler då jag troligen konstant drog ut dom för mycket med kyl/värmare/laddning av mobiler etc. Överskattade laddning och underskattade förbrukning samt aldrig ligger på landström. Och att jag även lämnade kvar dom i båten under vintern gjorde nog inte saken bättre... Jag har bytt i två båtar och i första båten så tror jag att jag gav 8000 kr för ett 100 ah lifepo4 batteri. Men en blybank i samma storlek skulle kosta mig ca 4000 kr, men med en batteribanks övervakning så skulle priset i princip vara lika. I min nuvarande båt dubblade jag i princip min batteribanks kapacitet och fick övervakning för samma pris det skulle kosta mig att byta ut de två 100 ah AGM som satt där sen förr genom att sätta dit ett 200 ah lifepo4 istället. Jag har inte bytt ut ngn utrustning eller satt i ngn extra utrustning i samband med bytet samt behållt mitt bly startbatteri och generator, landströmsladdare, solcellsregulator. Det jag gör är dock att dra ut säkringen för solcells regulatorn om jag är borta länge från båten. Jag tycker sunlux beskriver det bra här. https://sunlux.se/litiumbatteri-husbil/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad måndag kl 21:58 Vad är skillnaden på Sunlux 180 Ah för 12 999;- kr https://sunlux.se/produkt/lifepo4-batteri-12-8v-180ah-sunlux-powerbox/ och Lanpwr på 200 Ah för 5 416:- kr https://lanpwr.com/en-se/products/lanpwr-12v-200ah-plus-lifepo4-battery-2560wh-energy-built-in-200a-bms-2560w-load-power och detta Cairhornce på 200 Ah för 4500:- kr? https://www.amazon.se/Bluetooth-Uppladdningsbart-Litiumbatteri-Litiumjärnfosfatbatteri-Skyddssystem/dp/B0DB4S92RX/ Nu har jag inte detaljläst men de förefaller att vara ganska lika förutom att priset skilher 8 500:- kronor mellan det billigaste och dyraste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 472 Postad måndag kl 22:19 En 250 Ah blybank borde ju kunna ersättas med ett 100 Ah LFP-batteri eftersom laddnongen verkar vara extremt mycket bättre. Jag tror vi har en 65 A generator och säg att den laddar med iaf. 40 A så går man från 20 % laddning till 80 % laddning pp 1,5 h motirgång. Vi brukar nog snitta 30 minuter motorgång per dag i och ur hamn och lite annat så då laddar man 20 Ah med motorn och när det är sol så trycker man in 400 Wh (33 Ah) med en 100 W panel som ligger horisontellt eller runt 60 Ah om man anstränger sig och vinklar den mot solen. Vi förbrukar nog inte mer än 30 Ah per dygn och har utan vidare klarat oss med en 200 till 250 Ah blybank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 33 Postad tisdag kl 12:21 Min tro är att den största skillnaden i priset beror på att sunlux blir en extra mellanhand som betalar Svensk moms och behöver svenska marginaler för garantier etc. Batterierna kan givetvis skilja, men de kända leverantörerna levererar troligen relativt sätt likvärdiga batterier. Min gamla md11 gav ca 20-25 a I laddning till batteriet vid motorgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser