NW355 238 Postad 2 timmar sedan Hej Då jag fått flera frågor om denna kontroll och dess besvärlighet så ska jag här försöka guida de som själv vill prova men inte tagit steget än. Jag ser i tidigare trådar att många reagerat på priset hos diverse servicefirmor med eller utan VolvoPenta auktorisering. Priset styrs till stor del av tiden , då det åtgår 3-4 timmar för den vane att utföra denna kontroll och ev justering. En lång höst-vinter-vår gör att man kan lösa detta själv i lugn och ro. Det åtgår dessutom lite material såsom ventilkåpspackning och dito tätningsmassa , kopparbrickor och o-ringar. Sen är det 200 timmar mellan kontrollerna, förlänges om man vågar. Det är två moment som gör jobbet lite speciellt i jämförelse med ventilkontroll på AD40,41 samt KAD42,43(och lillebröderna 30,31). 1 diverse demontering för att frilägga spridarrören. 2 själva justeringen om den behövs(två moment) På Youtube cirkulerar en film i två delar där en engelsman justerar felaktigt på en KAD44 i samband med en renovering. Jag börjar ikväll med att tillägga vad som skedde med min SB motor då ett ras var nära(finns beskrivet i min andra tråd på MG). VolvoPenta auktoriserad serviceverkstad genomförde en ventiljustering på SB motor 2020 åt föregående ägare. 25 timmar senare rasade mekanismen till 4:ans insugsventiler. Inga garantier fanns kvar, ej någon godwill ens. Jag märkte att motorn gick oroligt på tomgång och tjuvstannade ibland. Efter diverse felsökning med byte av delar mellan motorerna så kom jag till att vi skulle täta en kraftigt läckande ventilkåpa. Då såg jag problemet och det blev till att byta lite delar. Så min BB motor blev som följer: Steg ett att frilägga ventilkåpan och få av spridarrören. Spridarrörens infästning i insprutningspumpen kräver lite tålamod och 14mm och 17 mm nycklar. Jag hänger bara ut EDC-enheten utan att koppla ur multikontakten eller tryckslangen för insugstryckgivaren (till den virtuella luftmassemätaren). Nermonterat och kontrollerat. Dessa ventilers spel är mellan 0,40 till 0,65 , lite humanare är vad som var resultatet på SB motor Uppmärkning av remhjul hjälper till vid snabb och lång kontroll( 2 lägen eller 6 lägen). Förstår nu varför det läckte lite i framkant på ventilkåpan.....trots att man provat täta läckan utvändigt. Fortsättning följer med själva justeringen. Film ämnas skapas och läggas på ev. youtube. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser