NW355 242 Postad igår kl 00:08 Hej Då jag fått flera frågor om denna kontroll och dess besvärlighet så ska jag här försöka guida de som själv vill prova men inte tagit steget än. Jag ser i tidigare trådar att många reagerat på priset hos diverse servicefirmor med eller utan VolvoPenta auktorisering. Priset styrs till stor del av tiden , då det åtgår 3-4 timmar för den vane att utföra denna kontroll och ev justering. En lång höst-vinter-vår gör att man kan lösa detta själv i lugn och ro. Det åtgår dessutom lite material såsom ventilkåpspackning och dito tätningsmassa , kopparbrickor och o-ringar. Sen är det 200 timmar mellan kontrollerna, förlänges om man vågar. Det är två moment som gör jobbet lite speciellt i jämförelse med ventilkontroll på AD40,41 samt KAD42,43(och lillebröderna 30,31). 1 diverse demontering för att frilägga spridarrören. 2 själva justeringen om den behövs(två moment) På Youtube cirkulerar en film i två delar där en engelsman justerar felaktigt på en KAD44 i samband med en renovering. Jag börjar ikväll med att tillägga vad som skedde med min SB motor då ett ras var nära(finns beskrivet i min andra tråd på MG). VolvoPenta auktoriserad serviceverkstad genomförde en ventiljustering på SB motor 2020 åt föregående ägare. 25 timmar senare rasade mekanismen till 4:ans insugsventiler. Inga garantier fanns kvar, ej någon godwill ens. Jag märkte att motorn gick oroligt på tomgång och tjuvstannade ibland. Efter diverse felsökning med byte av delar mellan motorerna så kom jag till att vi skulle täta en kraftigt läckande ventilkåpa. Då såg jag problemet och det blev till att byta lite delar. Så min BB motor blev som följer: Steg ett att frilägga ventilkåpan och få av spridarrören. Spridarrörens infästning i insprutningspumpen kräver lite tålamod och 14mm och 17 mm nycklar. Jag hänger bara ut EDC-enheten utan att koppla ur multikontakten eller tryckslangen för insugstryckgivaren (till den virtuella luftmassemätaren). Nermonterat och kontrollerat. Dessa ventilers spel är mellan 0,40 till 0,65 , lite humanare är vad som var resultatet på SB motor Uppmärkning av remhjul hjälper till vid snabb och lång kontroll( 2 lägen eller 6 lägen). Förstår nu varför det läckte lite i framkant på ventilkåpan.....trots att man provat täta läckan utvändigt. Fortsättning följer med själva justeringen. Film ämnas skapas och läggas på ev. youtube. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 21 timmar sedan Med vetskapen om att alla maskinrum inte är planerade väl för denna typ av operation så vet jag också att NordWest har lämnat bra med spelrum runt motorerna . I de första momenten så är det inga svårigheter att plocka bort remskydd, luftburk, klaffventil, kompressortryckrör och turbo- insugningsrör. Ej heller att ta bort oljefilter och koppla av olje o temp tryckgivarkontakter för att sedan släppa oljefilteradaptern. Kablar till powertrim(drevmodeller) kan behöva dras om i lämpligt läge. Dieselslang mellan matarpump och EDC-styrenhet/filter måste kopplas av till en början. Sen släpper man styrenheten/filtret utan demontering av slag för insugstryckgivaren och inte multikontakten till styrenheten. Därefter monteras plattan för filterhållarna bort. Sen börjar demontering av spridarrören på pumpen , en 17 mm ringnyckel med 6 mm slits för anpassning till dieselrören hjälper till. 14 mm nyckel är lite knepig att få in för att hålla emot med men det går. Sätt skydd på alla spridaranslutningar, där vill man inte ha in något som kan sätta tvåstegs spridarna ur spel. Med spridarrör och dieselreturrör demonterat lyfts ventilkåpan försiktigt i de utstickande klackarna med ett aluminiumspett. Lite lirkande och för de med nållägesgivare på 1:ans spridare så får man montera av clipset , koppla av kabeln och trycka in gummigenomföringen igenom hålet samtidigt som man lyfter kåpan. (KA(M)D44P-B, KA(M)D44P-C och KAD300). Kåpan är troligen limmad och sitter ganska bra, ha tålamod. När ventilkåpan lyfts av se upp med skydden på varje spridare så att skit inte faller ner i spridaren vid detta moment. Var beredd på att på varje spridare sitter en fjäder som trycker en bricka och o-ring mot ventilkåpans undersida. Dessa kan annars skjutas iväg. Sen är det fritt att kontrollera ventilspelen. Till att rotera används med fördel en 21 mm sexkants tändstiftshylsa och ett lite längre spärrskaft, jag kör med ställbart spärrskaft. Rotation bara medurs på remhjulet, vid topplägen(ventilvippring), kan man rotera moturs något lite. Märk alla topplägen med tejp på remhjulet så underlättar snabb och lång kontroll och ev. justering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 21 timmar sedan Intressant - vilket jobb! Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa. Det borde varit möjligt även här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 20 timmar sedan 58 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Intressant - vilket jobb! Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa. Det borde varit möjligt även här. Håller med dig, tycker det är en jäkla massa demontering, 41:an är ju rakt på bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 18 timmar sedan 2 timmar sedan skrev ThomasVikhog: Intressant - vilket jobb! Nu förstår jag varför min KAD42 har 4 delad ventilkåpa. Det borde varit möjligt även här. Svårt att komma till tryckaroken och få dom balanserade med sarg och t ex två lock. Sen har vi spridarna som ställer sina krav.... Dom kunde gjort livet lättare med skarvade spridarrör dock, men inte för många felkällor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 242 Postad 18 timmar sedan 1 timme sedan skrev 1stPeregrine: Håller med dig, tycker det är en jäkla massa demontering, 41:an är ju rakt på bara! Har haft AD41B , den bästa motorn, får den bara snurr så går den i all oändlighet så länge det finns bränsle/luft, smörjolja och kylmedel. KAD44-300 trippar om spänningen faller under 9 volt. Men som nyfiken serviceingenjör så kan hobbyn inte vara för lätt, är på väg att skaffa entusiastbil V8 med kompressor för det funkar ju. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 786 Postad 13 timmar sedan 5 timmar sedan skrev NW355: den bästa motorn, får den bara snurr så går den i all oändlighet så länge det finns bränsle/luft, smörjolja och kylmedel. Tur att man har gjort ett bra val av båt med dubbla AD41b som är relativt nyrenoverade (ca 950 timmar idag). Har bara gjort vanlig service (olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter) nu andra säsongen. Vet inte om jag behöver göra något mer inför 2025 (förlåt för trådkapning). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser