Mattias242 1 Postad 1 December Jag håller på att greja med en väldigt gammal Yamaha 3.5 ac. Med tanke på motorns ålder är det nästintill omöjligt att hitta reservdelar. Brytarspets är en sådan detalj. Tändning är inte min paradgren. Jag är inte helt säker på hur jag ska ställa frågan. Men om man skulle köpa en liknade brytarspets finns det någon chans att den kommer fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 1 December Ja det finns det. Det går att ställa kamvinkel på chans eller mäta. Men du måste ju hitta någon som passar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 1 December Alltså rent fysiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 1 December 55 minuter sedan skrev Mattias242: Jag håller på att greja med en väldigt gammal Yamaha 3.5 ac. Med tanke på motorns ålder är det nästintill omöjligt att hitta reservdelar. Brytarspets är en sådan detalj. Tändning är inte min paradgren. Jag är inte helt säker på hur jag ska ställa frågan. Men om man skulle köpa en liknade brytarspets finns det någon chans att den kommer fungera? Om du vet modell och årsmodell går det säkert att hitta rätt spetsar. Vad har hänt med dom gamla spetsarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 2 December 7 timmar sedan skrev Rascal: Om du vet modell och årsmodell går det säkert att hitta rätt spetsar. Vad har hänt med dom gamla spetsarna? 10 timmar sedan skrev FIATX19: Ja det finns det. Det går att ställa kamvinkel på chans eller mäta. Men du måste ju hitta någon som passar. Hej igen, jag har t o m artikelnummer på spetsarna men som sagt hittar jag ingenting. Felet är att den armen som ligger mot drivaxel saknar helt det röda materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 2 December 5 timmar sedan skrev Mattias242: Hej igen, jag har t o m artikelnummer på spetsarna men som sagt hittar jag ingenting. Felet är att den armen som ligger mot drivaxel saknar helt det röda materialet. Vilken årsmodell är det? Har du kollat med Marinshopen i Stockholm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias242 1 Postad 2 December 4 timmar sedan skrev Rascal: Vilken årsmodell är det? Har du kollat med Marinshopen i Stockholm? Det är 1982. Verkade inte finnas där men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 2 December (redigerade) 1 timme sedan skrev Mattias242: Det är 1982. Verkade inte finnas där men tack för tipset. Har du pratat med dom? Förut hade dom personal som visste saker och kunde "översätta" mellan olika märken och modeller. Dina spetsar sitter säkert inte bara på just din modell. Kan ju även sitta i någon moped/motorcykel/motorsåg fast under annat artikelnummer. Redigerad 2 December av Rascal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 906 Postad 2 December 49 minuter sedan skrev Rascal: - - - Dina spetsar sitter säkert inte bara på just din modell. Kan ju även sitta i någon moped/motorcykel/motorsåg fast under annat artikelnummer. Instämmer! Brytarspetsar är ju inte higtech. Om storleken passar o skruvhålen sitter rätt så kan det vara samma modell och fungera. Googla på brytarspetsar o välj "bilder". Där kan du kanske hitta en modell som liknar dina o gräva vidare på den aktuella sidan. Ju mindre firma o längre ut från storstäderna desto mer tillmötesgående brukar de vara att hjälpa till med att hitta passande reservdelar.... Små verkstäder som har reservdelar organiserade på hyllor i lagret istället för i datorsystem brukar ha mer koll på vad delarna passar till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser