Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Seglar-Richard

Vilken ”nödradio” är bäst?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Min fru vill ha en (nöd)radio ombord på vår segelbåt nästa sommar (i fall våra mobiler och stora Powerbank blir urladdade samtidigt). Den måste kunna ha vanliga batterier som förr i tiden men ta emot FM/DAB/DAB+ 

Någon som har en sådan som ni är nöjda med?

Redigerad av Seglar-Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa, tycker jag, är en enklare flerbandsradio (DAB förstår jag inte vad ni ska ha till - det sänds knappt nåt där och det har ingen framtid i Sverige) av enklare modell. Jag har haft ett par såna under nästan 20 års tid som primär radio. Första fick jag ersätta efter att jag tappat den i ett stengolv så den gick i småbitar, och den andra slutade jag väl gradvis använda när jag gick mer över till lyssning via mobil. Men båda drevs av två AA-celler och klarade sig månader per uppsättning batterier, och då lyssnade jag periodvis flera timmar varje dag. Bra ljud och bra mottagning. Kostade ett par hundra styck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde FM skulle fasas ut och ville ha DAB+ för att slippa köpa en ny om något år. OK, men vad heter din radio som du är nöjd med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Seglar-Richard:

Jag trodde FM skulle fasas ut och ville ha DAB+ för att slippa köpa en ny om något år. OK, men vad heter din radio som du är nöjd med?

Nej, DAB har lagts på is och det som fanns tidigare har minskats till i princip en storstadsgrej.

Jag vet faktiskt inte var radion är nu, för den har jag inte använt sen kanske 2017-2018. Nån låda. Men det var en enkel "världsradio" från nån av teknikkedjorna, inköpt runt 2008-2010, för 150-200 kr. Gissningsvis finns det inte samma utbud nu som då, men motsvarande produkter lär man kunna få tag på via Amazon eller liknande om det saknas här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...