Burktant 0 Postad 5 timmar sedan Ska laminera mitt lilla hemmabygge nästa vecka men nu har vintern kommit på allvar och det var 18 minusgrader idag. Håller jag till i garaget och har extra element påslagna så kommer jag upp i en temperatur på ca 19 plusgrader. Att det går att laminera och att det kan härda i sådan temperatur vet jag, men hur länge ska den härda i den temperaturen? Räcker det med att den härdar några timmar så den blir hård och sen kan man låta båten stå i garaget utan element i typ 4 gradig värme? Alternativet är ju att ta in båten inne i huset eller att elementen får stå på i flera dagar inne i garaget. jag laminerar med 450gram matta och polyester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 3 timmar sedan Du vill inte ta in båten i huset och arbeta med polyester där! Skriver av erfarenhet... trots god ventilation luktar det i hela huset efter bara några minuter. Jag skulle säga att det är ok om det är 19 grader i garaget när du laminerat och sedan låter det härda under sjunkande temperatur. Jag har också plastat i 18 minus för några år sedan och efter fadäsen att ta in mitt projekt härdade det helt ok i garaget med bara en kupefläkt som gjorde att det höll plusgrader över natten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Burktant 0 Postad 2 timmar sedan 34 minuter sedan skrev Dava: Du vill inte ta in båten i huset och arbeta med polyester där! Skriver av erfarenhet... trots god ventilation luktar det i hela huset efter bara några minuter. Jag skulle säga att det är ok om det är 19 grader i garaget när du laminerat och sedan låter det härda under sjunkande temperatur. Jag har också plastat i 18 minus för några år sedan och efter fadäsen att ta in mitt projekt härdade det helt ok i garaget med bara en kupefläkt som gjorde att det höll plusgrader över natten Men hur länge bör den stå i 19 grader i garaget då? när jag slår av elementen kommer det ju bli bara ett fåtal plusgrader där. Ekler är det så att när det väl härdat efter ett par timmar så gör det inget att den står i kallt garage sedan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser