Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Seawolf

Ovanlig fråga om "dålig" tätningsmassa.

Rekommendera Poster

Jag har en skruvad lucka ovanpå en fast bensintank. Det är dags att öppna den och kontrollera gamla slangar mm. Vid återmonteringen  läggs en tätningslist under kanten på luckan, och spalten fylls med någon tätningsmassa. Frågan är bara vilken? Den skall täta och klara sol och vatten, men skall inte vara särskilt mekaniskt stark, för det skall ju gå att skära isär det hela nästa gång luckan behöver demonteras.

Tips på lämplig  tätningsmassa? Och jag menar inte "silikon" eller "polyuretan", utan mera specifika produktnamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte lite nytänk, Biltema har packningsmaterial varför inte skära till en packning.Du har ju luckan som mall borde vara lätt att göra.Ronnie

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag är ett stort fan av Biltemas marina tätmassor, den transparenta är bra. 
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-290-ml-2000023259

Håller med.

Den transparenta har annan sammansättning än den vita/svarta (som är kopior på Sika 291) och blir inte lika hård. Bör inte användas permanent under vattenlinjen, men använder den mycket till allt möjligt när man vill ha en lite limmande men flexibel tätning/fyllning som inte är silikonbaserad och gärna ganska osynlig. Nu senast för att fixera ett masonitbakstycke på en Ikeamöbel....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Butyltätning är bra om du inte önskar en stark limfog som Sika och Tec7 ger. Tätning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Butyl tätning, jättebra. Har det runt fönster, röstjärn i båten samt överallt hemma. Där jag tycker att det är viktigare att det håller i 50-100 år än att jag ska snåla på priset. Om det håller mot diesel och bensin vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-11-28 vid 00:32 skrev Peter_K:

Jag är ett stort fan av Biltemas marina tätmassor, den transparenta är bra. 
https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-transparent-290-ml-2000023259

Nu har jag provat med några olika geggor. Biltemas Multibond Transparent uppges duga för utomhusbruk. Den visar sig vara betydligt mjukare efter härdning än många andra, vilket jag vill ha för att kunna skära isär så småningom.. Nu ska jag bara försöka få reda på via Biltemas kundservice ifall den ska klara typ motortvätt också....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-11-30 vid 12:32 skrev Seawolf:

Nu har jag provat med några olika geggor. Biltemas Multibond Transparent uppges duga för utomhusbruk. Den visar sig vara betydligt mjukare efter härdning än många andra, vilket jag vill ha för att kunna skära isär så småningom.. Nu ska jag bara försöka få reda på via Biltemas kundservice ifall den ska klara typ motortvätt också....

Biltema rekommenderade inte Multibond, så nu ska jag ta härdade klickar av den samt Sikaflex 591 som heller inte blir stenhård och lägga klickarna i lite bensin respektive motortvätt några dar så får vi se hur förstörda de blir.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...