Stormfocken 61 Postad 24 November På bilden ser man hur olika offeranoden på drevet jämfört med anoden på propellern reagerat. Det är magnesium i båda. Seglar i Mälaren. Propellern är också fin utan skador (12 år gammal) medan drevet (44 år gammalt) har utsatts för påverkan genom åren. Båda är volvo penta-anoder. Drevet är s110. Båten Albin 78 (1980). Motorn MD5b. Anoden till drevet har suttit på en säsong och bara pyttelite har försvunnit - är det normalt? Bör jag vara orolig? Särskilt när man jämför med propelleranoden, som suttit två säsonger men såg ut sådär redan efter en säsong. Skruvarna som man fäster drev-anoden i drevet med måste väl ge kontakt? Eller hur funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 626 Postad 25 November (redigerade) Sötvatten leder ström otroligt mycket sämre än saltvatten, så om du bara seglar i Mälaren är det helt naturligt att anoderna inte tärs knappt alls. Det är inget fel, det är kemi 😉. Det viktigaste är att du inte ser någon färsk täring på metallen den skall skydda. Själv åker jag mestadels bara i Vättern och insjö/kanalsystemet och jag byter anoder med 5-10 års mellanrum, och då är de ändå inte slut. När det gäller kontakt via skruvarna så brukar det bli kontakt. Men bäst är att putsa till ytan under anoden så den ligger an direkt mot metall. På tal om anodens skruvar - en stor svensk båttillbehörskedja sålde ett tag axelanoder med svartoxiderade (=isolerande) skruv. Syftet var något kryptiskt att skruvarna inte skulle korrodera för då kunde ju anoden ramla av i förtid. I praktiken kan man ha nästan vilket skräpmaterial i skruvarna som helst, då anoden ju skyddar skruvarna från korrosion. Redigerad 25 November av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 25 November Stort tack IngemarE! Skruvarna är "silvriga" - inte svarta så det verkar ju bra! Men ytan som anoden ska ligga mot är (sprut)lackad i vad jag tror är original med en flera tiondelars millimeter tjock färg, som inte tagit stryk genom åren. Vilket gör om jag förstår det rätt att det är bara genom skruvarna som det kan bli kontakt. Men jag blir lugnare av att processen ska gå långsamt i sötvatten! Lite på anoden har ju försvunnit och jag ser inte att själva drevet blivit värre. Får ta några referensytor för detaljstudie över nästa säsong! Men bör jag måla drevet? Den svarta färgen (som inte är original) är på väg bort. Vad ska man då ha för färg? Eller kan jag lägga epoxi (primer) på? Och är propelleranoderna mer uppätna för att de sitter mot en mer ädel metal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 626 Postad 25 November 9 minuter sedan skrev Stormfocken: Men bör jag måla drevet? Den svarta färgen (som inte är original) är på väg bort. Vad ska man då ha för färg? Eller kan jag lägga epoxi (primer) på? Måla gör man väl i första hand för att hålla beväxning borta. Men kanske också lite för att det skall se snyggt ut - om du frågar mig.... Eftersom du inte har havstulpanproblemet funkar väl vilken "snäll" färg som helst, även om jag hade valt en hård färg så den sitter kvar och inte kladdar av sig. Om du skall måla överhuvudtaget. Epoxiprimer ser jag inte vitsen med på ett drev. Nu är jag dock ingen expert på drev, så jag överlåter gärna till andra att komma med bättre kommentarer/svar 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser