MagnusKra 0 Postad 24 November Jag köpte en Trio 80 från 1979 med Yanmar YSB 8 från samma år förra hösten, och seglade hem den i våras. Motorn startar direkt och går som en klocka på tomgång och lite mer (som räcker för att komma in och ut ur hamnen). Jag har läst någonstans att man skall köra en stund ibland på fullgas, för att "blåsa ur" sot ur motorn. Jag körde på fullt på väg in mot en hamn och motorn började efter ca 5 minuter gå ner i varv och sedan stannade den! Jag fick panik och ringde sjöräddningen. Det tog ett tag för dem att komma ut och efter ca 30 minuter provade jag att starta motorn och den gick som en klocka igen, så jag kunde själv ta mig in i hamn under överseende av sjöräddningen. Senare under sommaren har jag försökt prova när detta händer och ser att då jag drar på lite över kanske halv gas, så stannar motorn, Strax innan den stannar, så ser att att den släpper ut ganska mycket sot eller olja (men den drar inte olja). Jag kan få den att stanna även när jag ligger still på min plats i hamnen, men det tar lite längre tid då. Jag har läst på nätet och inte hittat något bra tips, men jag har kollat impellern, som ser OK ut och de kommer vatten med avgaserna som det skall - tycker jag. Jag har också kollat bränslefilter och luftat systemet, så inget problem där. Temperatur-larmet på motorn ger ingen signal innan den stannar. Jag läste i en annan tråd här att dessa motorer aldrig skär - de stannar bara! Det finns kanske en mekanism inbyggd, som stryper bränslet när det blir för varmt? Min teori är att det är överhettning som inträffar: - Antingen är det för mycket rost i kylkanalerna (motorn är sjövattenskyld, men har gått mest i östersjön) - Eller är det för smal slang för kylvattnet, eller silen under båten blev för övermålad, så det inte kommer nog med vatten in. Vad tror ni? Skall jag ge upp den, byta motor under vintern, eller skall jag satsa på ett större sjövattenintag, med riktigt sjövattenfilter, och prova en säsong till? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 24 November 7 minuter sedan skrev MagnusKra: Jag köpte en Trio 80 från 1979 med Yanmar YSB 8 från samma år förra hösten, och seglade hem den i våras. Motorn startar direkt och går som en klocka på tomgång och lite mer (som räcker för att komma in och ut ur hamnen). Jag har läst någonstans att man skall köra en stund ibland på fullgas, för att "blåsa ur" sot ur motorn. Jag körde på fullt på väg in mot en hamn och motorn började efter ca 5 minuter gå ner i varv och sedan stannade den! Jag fick panik och ringde sjöräddningen. Det tog ett tag för dem att komma ut och efter ca 30 minuter provade jag att starta motorn och den gick som en klocka igen, så jag kunde själv ta mig in i hamn under överseende av sjöräddningen. Senare under sommaren har jag försökt prova när detta händer och ser att då jag drar på lite över kanske halv gas, så stannar motorn, Strax innan den stannar, så ser att att den släpper ut ganska mycket sot eller olja (men den drar inte olja). Jag kan få den att stanna även när jag ligger still på min plats i hamnen, men det tar lite längre tid då. Jag har läst på nätet och inte hittat något bra tips, men jag har kollat impellern, som ser OK ut och de kommer vatten med avgaserna som det skall - tycker jag. Jag har också kollat bränslefilter och luftat systemet, så inget problem där. Temperatur-larmet på motorn ger ingen signal innan den stannar. Jag läste i en annan tråd här att dessa motorer aldrig skär - de stannar bara! Det finns kanske en mekanism inbyggd, som stryper bränslet när det blir för varmt? Min teori är att det är överhettning som inträffar: - Antingen är det för mycket rost i kylkanalerna (motorn är sjövattenskyld, men har gått mest i östersjön) - Eller är det för smal slang för kylvattnet, eller silen under båten blev för övermålad, så det inte kommer nog med vatten in. Vad tror ni? Skall jag ge upp den, byta motor under vintern, eller skall jag satsa på ett större sjövattenintag, med riktigt sjövattenfilter, och prova en säsong till? /Magnus Har du kollat att bränsletillförseln är tillräcklig? Att motorn dör kan bero på att den inte får tillräckligt med diesel. När motorn stått stilla en stund så har det "runnit till" och det går att starta igen. Symptomet att den går längre tid när du ligger vid bryggan o kör på fullvarv beror på att belastningen är lägre o då begränsas mängden diesel som pumpen matar in till spridaren. Kolla att det är rent från dieselbakterier (svarta klumpar som bland annat uppstår om du använt diesel med RME-inblanding) o annat skräp i tanken. Blås baklänges i bränsleslangen så det inte sitter skräp i slangen (skräpet kan sugas in o fastna i slangen) Kolla att förfiltret är rent. Om du är osäker - byt. Kolla att finfiltret är rent. Om du är osäker - byt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 November (redigerade) O hej o hå Har nu haft storebror YSM12 i 18 år. Året innan jag köpte båten så blev motorn helrenoverad. Kolv, topp, foder, lager... Rubbet. Dina fel känner jag väl till. Motorn går fint vad jag förstår, men det är när du ökar belastningen som motorn går ned i varv och tydligen stannar. Dessa motorer har inget gasspjäll, varvtalet bestäms helt enkelt av hur mycket bränsle som trycks in i cylindern via spridaren, en gång vartannat motorvarv. Så du har s a s inget tillräckligt och stabilt dieselflöde. Alltså det handlar normalt totalt om mindre än en liter i timmen vid högt motorvarv och större belastning när allt funkar. - Hur är det nu, har du ett större filter med vattenavskiljare, vanligtvis intill dieseltanken? När blev detta bytt sist? Är packningarna hela? Kan sitta en eller flera glödgade kopparbrickor där. Mer om dessa nedan. Packningar brukar följa med i filtersatsen. Byt Alla bränsleslangar. Köp på Hydroscand. Ta med dig den metallomspunna slangen som går mellan lågtryckspump och högtryckspump så de gör en ny åt dig. Behöver inte alls vara metallomspunnen, men armerad. Det är inget högt tryck efter matarpumpen, alltså den på motorn. Kostade dryga hundringen. Hur är det nu på din motor? Är det elektrisk pump? Har sett även den varianten. Så byter du alla tätbrickor på luftskruvarna. Montera sådana av plast. För de måste kunna ge med sig varje gång du lossar och drar åt luftskruvarna. Och dra absolut inga av skruvarna hårt. Det är klent aluminiumlegering i finfilterhållaren TEMU har satser med passande. Hydroscand har glädjande koppar brickor att ersätta där det sitter banjokopplingar t ex i ändarna på original metallomspunna slangen enligt ovan. En glödgade kopparbricka är s a s mjuk om du bara drar åt en gång. Sen blir den hård. Går att glödga genom att hitta upp med gasollåga och släppa ned i ett glas vatten. Men bäst är ny bricka. Packningen finfilterhållaren kan ha sprickor. Men du fick väl med en ny när du bytte filter. Ja, när allt är nytt, ska det fyllas diesel hela vägen, måste vara helt utan blåsor. För att lufta högtryckspumpen måste man göra enligt original instruktioner, annars blir det alltid en luftblåsa stående kvar. Ska leta rätt på instruktionen, återkommer. Och plocka inte isär högtryckspumpen eller spridaren. Mellan dessa går ett metallrör. Om kopplingarna läcker på detta, så kommer diesel ut. Aldrig luft in för det är s a s trycksatt. Nu är det så vad luftning av systemet, så bör det göras vid fullgas. Vid tomgång flyter otroligt lite diesel i systemet. Se dock till att du kan stanna motorn, ifall den stannar. Du vet väl var stopp reglaget sitter på motorn. Nu menar jag inte dekompressionsanordningen. Och givetvis kan det vara bakterier i tanken, slam mm, som lägger sig i tanka slutningen. Börja med att göra tanken helt ren inuti... Gå sen vidare med slangbyten, filterbyte, packningsbyten mm innan du luftar. Om du inte drar fast sista banjokoppling på korta slangen enligt ovan, så går det lättare att få fram diesel om det får läcka ut där. Och hur är det med eventuella kranen efter tanken. Den läcker väl inte? Redigerad 24 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 24 November Kom på en sak till. När gjordes ventiljustering sist? Är inte ventilspelen de rätta, kan en ventil läcka när motorn blir varm. Och leder till slut att ventiltallrik och ventilsäte kan brännas sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 25 November När motorn har stannat, är det kompression när du drar runt den för hand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 25 November @Lintott: Jag har bytt bränslefilter, både förfilter och finfiltret. Motorn har elektrisk bränslepump, när jag luftade, så fylldes hållaren till finfiltret ganska snabbt, så det verkar kommer fram utan problem. Det var också lätt att lufta fram till spridarpumpen. Om man har luft i spridaddöret, så brukar det ju vara svårt att starta motor, och det är det ju inte, så jag tror inte det är ett problem. @Hybro I: Tack för många bra tips om bränsleslangarna. Motorn har inget stopp utan man drar ner gasen tills den stannar. @Hybro II: Ja, detta kan förklara varför den spottar sot och svart strax innan den stannar. Jag har inte justerat ventilerna och jag misstänker att förra ägaren inte gjorde det. Jag tror båten stod på land ca 10+ år (typ 2007 - 2021), så det är nog längesen den fick service. @LuminaL: Jag har inte provat att dra runt motorn direkt efter stoppet, men det skulle kunna vara så som Hybro skriver att när motorn blir varm, så börjar en ventil läcka och det är därför den spottar sot (kanske också oförbränt bränsle) och att den sedan tappar kompression och stannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triobatar 49 Postad 25 November (redigerade) 2024-11-24 vid 17:41 skrev MagnusKra: Jag köpte en Trio 80 från 1979 med Yanmar YSB 8 från samma år förra hösten, och seglade hem den i våras. Motorn startar direkt och går som en klocka på tomgång och lite mer (som räcker för att komma in och ut ur hamnen). Jag har läst någonstans att man skall köra en stund ibland på fullgas, för att "blåsa ur" sot ur motorn. Jag körde på fullt på väg in mot en hamn och motorn började efter ca 5 minuter gå ner i varv och sedan stannade den! Jag fick panik och ringde sjöräddningen. Det tog ett tag för dem att komma ut och efter ca 30 minuter provade jag att starta motorn och den gick som en klocka igen, så jag kunde själv ta mig in i hamn under överseende av sjöräddningen. Senare under sommaren har jag försökt prova när detta händer och ser att då jag drar på lite över kanske halv gas, så stannar motorn, Strax innan den stannar, så ser att att den släpper ut ganska mycket sot eller olja (men den drar inte olja). Jag kan få den att stanna även när jag ligger still på min plats i hamnen, men det tar lite längre tid då. Jag har läst på nätet och inte hittat något bra tips, men jag har kollat impellern, som ser OK ut och de kommer vatten med avgaserna som det skall - tycker jag. Jag har också kollat bränslefilter och luftat systemet, så inget problem där. Temperatur-larmet på motorn ger ingen signal innan den stannar. Jag läste i en annan tråd här att dessa motorer aldrig skär - de stannar bara! Det finns kanske en mekanism inbyggd, som stryper bränslet när det blir för varmt? Min teori är att det är överhettning som inträffar: - Antingen är det för mycket rost i kylkanalerna (motorn är sjövattenskyld, men har gått mest i östersjön) - Eller är det för smal slang för kylvattnet, eller silen under båten blev för övermålad, så det inte kommer nog med vatten in. Vad tror ni? Skall jag ge upp den, byta motor under vintern, eller skall jag satsa på ett större sjövattenintag, med riktigt sjövattenfilter, och prova en säsong till? /Magnus En möjlig fundering eftersom någon spånade om bränslebrist/förstrypning. Ett tips på något som på triobåtar kan strypa bränslet är avstängningsventilen på tanken/sugledningen. Ventilen om den är original (mässing med svart rund vrid ratt) är av nåltyp där en nål skruvas in i en mycket smal passage i ventilen för att stänga den. På båda mina Triobåtar jag ägt varav en 80a så har jag fått tvärstopp i taskiga lägen pga att smuts satt sig i ventilen. Passagen i ventilen är så klen att även mindre mängder klägg kan sätta igen den eller kanske som i ditt fall strypa bränslet. Första båten 80a var det dieselbakterier andra båten allmänt dieselklägg. Jag har på båda båtarna bytt till kulventil i miniatyr som har betydligt friare flöde. Har aldrig efter det fått motorstopp igen, om detta beror på att jag samtidigt noga rengjort tanken och efter det bara kört på ”riktig ” båtdiesel ska vara osagt. Ev skräp passerar igenom ventilen istället och fastnar i filtret/vattenavskiljaren. Töm tanken, kolla din ventil och rengör eller hellre byt den; en billig sjösäkerhetsåtgärd. Hälsningar Mikael Redigerad 25 November av Triobatar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagnusKra 0 Postad 26 November Ja, jag har en sådan gammal ventil, så det är nog en bra ide att byta den till en kulventil! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser