Janne1 41 Postad 24 November Hej Jag tänkte installera en Victron smartshunt och undrar hur ni hade gjort med start, bog och ankarspel samt vilken storlek på shunt man bör välja? Som det ser ut idag 2st Volvo Penta Kad43, styrbordmotor har ett startbatteri och en ladd fördelare typ diod start/förbrukare. Babord motor ligger startmotor på förbrukningen (vill ha kvar det så) och laddar enbart förbrukare. På förbrukningen ligger idag start för BB motor, bog 5hk samt ankarspel på 1kW, bogen har ett separat batteri men laddas via kabel från förbrukningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 24 November Med bara en shunt måste alla batterier ligga i en bank för att kunna mätas. Om du inte vill ha det så behöver du flera, eller skippa mätning på annat än den rena förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 512 Postad 24 November Storlek på shunt beror väldigt mycket på hur stor startströmmen för din babordsmotor är, om jag förstår dina planer rätt då startströmmen till babordsmotorn planeras, och också idag, går från din förbrukarbank. Vad jag har läst så rekommenderar Penta inte att ha startbatteriet kopplat till bogpropp, ankarspel mm vilket du vill. Kan du tänka om vad det gäller den delen? Om jag förstår din fråga rätt så har du idag bara en förbrukarbank. Så har jag också och jag kör ankarspel och bogpropp från den och det funkar bra med standard-storleken på shunt (kommer inte ihåg hur stor den är ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 24 November 2 timmar sedan skrev raol: Med bara en shunt måste alla batterier ligga i en bank för att kunna mätas. Om du inte vill ha det så behöver du flera, eller skippa mätning på annat än den rena förbrukarbanken. Nej, egentligen inte, eftersom shunten ligger på minussidan så kan man lägga vilka batterier/banker man vill via den, och den kommer då visa data för alla batterier som går via den. Oavsett om de är separerade på plussidan som olika batteribanker. Fast det är ganska opraktiskt/missvisande att ha en shunt till flera batterisystem, eftersom alla kommer mätas som en och samma och man vet då inte vilket av batterierna(bankerna som har vilken laddstatus. Så i praktiken är det som @raol skriver - använd en shunt till bara ett batterisystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 24 November 2 timmar sedan skrev ChristerN: Storlek på shunt beror väldigt mycket på hur stor startströmmen för din babordsmotor är, om jag förstår dina planer rätt då startströmmen till babordsmotorn planeras, och också idag, går från din förbrukarbank. Vad jag har läst så rekommenderar Penta inte att ha startbatteriet kopplat till bogpropp, ankarspel mm vilket du vill. Kan du tänka om vad det gäller den delen? Om jag förstår din fråga rätt så har du idag bara en förbrukarbank. Så har jag också och jag kör ankarspel och bogpropp från den och det funkar bra med standard-storleken på shunt (kommer inte ihåg hur stor den är ). Jag kanske har varit lite otydlig😀 jag har idag bog och ankarspel kopplat på förbrukarbanken och vill ha så i fortsättningen, jag har även en statrmotor på föbrukarbanken och jag undrar då om en shunt på ex.500A klarar att mäta den förbrukningen eller skall man bortse från startmotorn och lägga den direkt på batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 24 November 1 timme sedan skrev Janne1: .....statrmotor på föbrukarbanken och jag undrar då om en shunt på ex.500A klarar att mäta den förbrukningen eller skall man bortse från startmotorn och lägga den direkt på batterierna? Jag har själv shunt även på startbatteribanken, och 500A fungerar bra, med marginal. Det är ju också den kontinuerliga lasten den klarar, momentant håller den för lite till. Angående att koppla startmotorn separat - shunten ligger ju på minussidan, och startmotorn brukar ha minus i godset. Dvs den kan inte kopplas direkt till batterierna utan att även hela motorn och allt annat som berör den (inklusive generatorladdning, om du inte har tvåpolig generator) också blir kopplat direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 24 November Victron har börjat sälja även en smartshunt på 300 A. Den är ännu billigare. Även detta måste, för nästan alla normala båtägare vara overkill. Jag har en så kallad megasäkring på 200 A från mina batterier som ska lösa ut om det absolut värsta skulle hända. Det har aldrig hänt. Kommer aldrig att hända. Ska man då behöva mäta ström på 300 A ? Tror inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 512 Postad 24 November (redigerade) 2 timmar sedan skrev Janne1: Jag kanske har varit lite otydlig😀 jag har idag bog och ankarspel kopplat på förbrukarbanken och vill ha så i fortsättningen, jag har även en statrmotor på föbrukarbanken och jag undrar då om en shunt på ex.500A klarar att mäta den förbrukningen eller skall man bortse från startmotorn och lägga den direkt på batterierna? Nej, det var så jag fattade dig. Och jag vidhåller att det då är effekten på den startmotorn som sätter gränsen för vad din shunt måste klara. Att lägga någon last ”vid sidan av” mätningen tycker jag verkar dumt. Kommer garanterat att ge konstiga värden över tid. PS. Kollade en annan, liknande startmotor till en Penta och den hade en märkström på 3,6kW, 3600W/12V = 300A vilket gör att du klarar start av din motor via standard-shunten på 500A! Redigerad 24 November av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 24 November 21 minuter sedan skrev ChristerN: Nej, det var så jag fattade dig. Och jag vidhåller att det då är effekten på den startmotorn som sätter gränsen för vad din shunt måste klara. Att lägga någon last ”vid sidan av” mätningen tycker jag verkar dumt. Kommer garanterat att ge konstiga värden över tid. Hittade denna texten på nätet och då borde det räcka med en shunt på 500A För dieselmotorer behöver du: 250-400 ampere för en 4-cylindrig motor. 400 till 500 ampere för en 6-cylindrig motor. 500 till 700 ampere för en 8-cylindrig motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 24 November En Victron smartshunt mäter förbrukningsbatterierna och ingenting annat. Okej, man kan förstås mäta startbatteriet om man vill, men varför då ?? I så fall skulle jag skaffa två smartshunt. dels den vanliga som alla använder. Och sen även en extra för startbatteriet , bogpropeller, ankarspel, eller vad du har på startbatteriet. Har i och för sig aldrig sett den lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 24 November 11 minuter sedan skrev Janne1: Hittade denna texten på nätet och då borde det räcka med en shunt på 500A För dieselmotorer behöver du: 250-400 ampere för en 4-cylindrig motor. 400 till 500 ampere för en 6-cylindrig motor. 500 till 700 ampere för en 8-cylindrig motor. Den texten skulle jag inte ge så mycket för, det går inte riktigt att generalisera så. Och är det motorsäkringen eller shunten som avses ? Tänk också på att en större shunt ger sämre noggrannhet på låga strömmar. Även t ex en 300A-shunt bör fungera om du kollar att specen på den verkligen är för 300A kontinuerlig last. När vi nu ändå talar om höga strömmar - välj en ANL-huvudsäkring av i alla fall hyfsad kvalitet. Jag har själv t ex 3 st 400A till bogprop, akterprop och motor. Just akterprop är sist monterad, och jag köpte då en tiopack med 400A eftersom jag ändå ville ha några i reserv. Men till akterprop gick sönder, ibland flera gånger per säsong. Konstaterade på batteriinstrumentet att den höll sig på bara drygt 300A som värst, men säkringen brann ändå efter ett tag. Det skulle visa sig att dessa säkringar märkta "400A" bara klarade knappt 200A. Köpta från en marknadsplats långt bort i öster, billiga som bara den och massor av värden fanns att välja på hos säljaren. När jag kollade på de 150A jag köpt samtidigt inser jag att de ser exakt likadana ut, med precis samma tjocklek och form på säkringsdelen innanför fönstret, som mina 400A. Säljaren hade antagligen bara en modell, men stansade in siffrorna efter beställning. När jag konfronterade honom med detta fick jag bara det korta svaret att jag ju beställt "400A" och det står "400A" på varan jag fått. Så då är det helt rätt, jag har fått det jag beställde.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 24 November Ingemar E har alltid kloka inlägg, och självklart kan man ha en smartshunt på startbatteriet. inget fel i det, men lite ovanligt är det nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 24 November (redigerade) 16 minuter sedan skrev Stan: I så fall skulle jag skaffa två smartshunt. dels den vanliga som alla använder. Och sen även en extra för startbatteriet , bogpropeller, ankarspel, eller vad du har på startbatteriet. Har i och för sig aldrig sett den lösningen. Då är du välkommen att titta på min hemsida 🙂. Väldigt praktiskt för att se laddning även av motorbatteriet, samt strömförbrukning på prylar om man - som TS - även kör en del annat än bara motorn på motorbatteriet. EDIT: Ja, jag håller med om att det nog är rätt ovanligt, där har du helt rätt.... Om man har råd och möjlighet kan jag rekommendera att sätta ett batterimätinstrument även på motorsidan. Som sagt kanske mer för att övervaka ström/laddfördelning mer än kapacitet. Men det blir som ett gift - att mäta är att veta (oftast i alla fall). Bild på instrument med två shuntar (hemmabygge i vår gamla Albin 25 för 25 år sedan): Och en (dålig) bild på den display som sitter i nuvarande båt (som inte bara har koll på motor/förbrukarbank via var sina shuntar utan även en del annat. Samt ligger och lyssnar på NMEA 2000). Men det har hänt lite på displayutvecklingen, denna kostar mindre än den tvåraders LCD på sin tid som användes på bilden ovan: Ber om ursäkt om det blev lite OT.... Redigerad 24 November av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 2 December 2024-11-24 vid 21:47 skrev IngemarE: Då är du välkommen att titta på min hemsida 🙂. Väldigt praktiskt för att se laddning även av motorbatteriet, samt strömförbrukning på prylar om man - som TS - även kör en del annat än bara motorn på motorbatteriet. EDIT: Ja, jag håller med om att det nog är rätt ovanligt, där har du helt rätt.... Om man har råd och möjlighet kan jag rekommendera att sätta ett batterimätinstrument även på motorsidan. Som sagt kanske mer för att övervaka ström/laddfördelning mer än kapacitet. Men det blir som ett gift - att mäta är att veta (oftast i alla fall). Bild på instrument med två shuntar (hemmabygge i vår gamla Albin 25 för 25 år sedan): Och en (dålig) bild på den display som sitter i nuvarande båt (som inte bara har koll på motor/förbrukarbank via var sina shuntar utan även en del annat. Samt ligger och lyssnar på NMEA 2000). Men det har hänt lite på displayutvecklingen, denna kostar mindre än den tvåraders LCD på sin tid som användes på bilden ovan: Ber om ursäkt om det blev lite OT.... Hej Ingemar Jag är med på att minus på bog, start och förbrukare får ligga på shunten men kanske en dum fråga men minusen som går till startbatteriet, den får ligga kvar på minus förbrukare till minus startbatteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad 2 December 1 timme sedan skrev Janne1: Jag är med på att minus på bog, start och förbrukare får ligga på shunten men kanske en dum fråga men minusen som går till startbatteriet, den får ligga kvar på minus förbrukare till minus startbatteri? Förstår nog inte riktigt hur du menar. Det är ju förbrukarbatterierna som skall ha sin minus via shunten till en minusplint. Sedan sitter alla förbrukare och motor/motorbatteri mot denna och samma minusplint (om man inte har två shuntar, då ligger även en shunt mellan motorbatteriernas minus och minusplinten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 3 December 14 timmar sedan skrev IngemarE: Förstår nog inte riktigt hur du menar. Det är ju förbrukarbatterierna som skall ha sin minus via shunten till en minusplint. Sedan sitter alla förbrukare och motor/motorbatteri mot denna och samma minusplint (om man inte har två shuntar, då ligger även en shunt mellan motorbatteriernas minus och minusplinten). Jag är nog med, tack för utförligt svar.😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad torsdag kl 06:22 2024-12-02 vid 16:17 skrev IngemarE: Förstår nog inte riktigt hur du menar. Det är ju förbrukarbatterierna som skall ha sin minus via shunten till en minusplint. Sedan sitter alla förbrukare och motor/motorbatteri mot denna och samma minusplint (om man inte har två shuntar, då ligger även en shunt mellan motorbatteriernas minus och minusplinten). Hej Ytterliggare en fråga angående smartshunt, varför kan jag ej lägga in stratbatteriets minus på förbrukarbankens minus? Detta hade undelättat vid installationen av shunten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 627 Postad torsdag kl 06:35 (redigerade) 14 minuter sedan skrev Janne1: Hej Ytterliggare en fråga angående smartshunt, varför kan jag ej lägga in stratbatteriets minus på förbrukarbankens minus? Detta hade undelättat vid installationen av shunten. Shunten mäter ström, och utifrån den och tiden som denna ström varit räknar instrumentet ut hur många Ah som laddats i och laddats ur batteribanken. Dvs har ett bra hum om och kan visa hur mycket som finns kvar - en tankmätare för batterikapaciteten i förbrukarbanken helt enkelt. Om du kopplar även startbatteriets minus via shunten (alltså lägger den direkt parallellt med förbrukarbatteriminus) kommer batteritankmätaren inte längre visa det du verkligen har i förbrukarbanken eftersom all ström som egentligen går in/ur startbatteriet också kommer passera shunten och räknas in. Det blir en mix av olika insignaler som ger som resultat att du inte kan lita på, alltså inte kunna vara säker på om instrumentet egentligen visar rätt. Omaket med kabeldragning gör du en gång, en opålitlig batteritankmätare kommer du få leva med varenda gång du använder båten i all framtid om du tar en genväg nu. Så nej, lägg motor/startbatteriminus på den gemensamma minusplinten och låt BARA shuntens "uppsida" vara ansluten till förbrukarbatteriminus. inget annat. Redigerad torsdag kl 06:37 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad fredag kl 05:32 22 timmar sedan skrev IngemarE: Shunten mäter ström, och utifrån den och tiden som denna ström varit räknar instrumentet ut hur många Ah som laddats i och laddats ur batteribanken. Dvs har ett bra hum om och kan visa hur mycket som finns kvar - en tankmätare för batterikapaciteten i förbrukarbanken helt enkelt. Om du kopplar även startbatteriets minus via shunten (alltså lägger den direkt parallellt med förbrukarbatteriminus) kommer batteritankmätaren inte längre visa det du verkligen har i förbrukarbanken eftersom all ström som egentligen går in/ur startbatteriet också kommer passera shunten och räknas in. Det blir en mix av olika insignaler som ger som resultat att du inte kan lita på, alltså inte kunna vara säker på om instrumentet egentligen visar rätt. Omaket med kabeldragning gör du en gång, en opålitlig batteritankmätare kommer du få leva med varenda gång du använder båten i all framtid om du tar en genväg nu. Så nej, lägg motor/startbatteriminus på den gemensamma minusplinten och låt BARA shuntens "uppsida" vara ansluten till förbrukarbatteriminus. inget annat. Ännu en gång stort tack😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser