Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
JohanDrib

Härligt hål i skrovet man har 😄

Rekommendera Poster

Hittade detta vid torrläggning efter sommarens köp av båt

Gärna steg för steg tips på åtgärd, eller måste den in till ett proffs?

Vintervila i Sollentuna 

IMG_9950.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normalhändig person kan laga ett hål i en glasfiberbåt. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev JohanDrib:

Hittade detta vid torrläggning efter sommarens köp av båt

Gärna steg för steg tips på åtgärd, eller måste den in till ett proffs?

Vintervila i Sollentuna

Svårt att förstå var skadan är, typ av båt eller ens om fotot är taget från in - eller utsidan (fast jag antar utsidan). Ta gärna ett extra foto på lite distans så man ser sammanhanget 😉

Men oavsett håller jag med @Peter_K - det är inte svårt att laga skador eller hål i glasfiberarmerad plast. I synnerhet inte under vattenlinjen där ytfinishen inte behöver vara 100%. Tvärtom ganska enkelt och t.o.m. lite kul. I alla fall ibland...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det där ser ut som trä, som plastats på utsidan. Och sen har det ruttnat (som trä gör - borde inte förekomma i båtar!). Men, det är bara att såga bort det skadade och sen bygga upp en ny sektion med plast och glasfiber.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en sea ray 240 och skadan  är mitt på kölen ganska långt föröver

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Peter_K:

En normalhändig person kan laga ett hål i en glasfiberbåt. 

Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då måste träet man ser vara längsgående balkar i plywood som är helt förstörda. För att laga det måste man antingen såga ett rejält stort hål från utsidan så att man kommer åt att laga det eller såga sig fram till skadan från insidan så att man kommer åt. Det senare är antagligen att föredra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Eld-:

Då måste träet man ser vara längsgående balkar i plywood som är helt förstörda. För att laga det måste man antingen såga ett rejält stort hål från utsidan så att man kommer åt att laga det eller såga sig fram till skadan från insidan så att man kommer åt. Det senare är antagligen att föredra. 

Eller bara strunta i det. 
Plasten borde räcka i styrka. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt! Jag skulle nog rekommendera att öppna upp och ta bort allt vått och ruttet trä och ersätta det med nytt friskt. Visst kan du plasta över, men tar du upp båten med trailer kan det spricka. Samma gäller när du lyfter med kran så får inte lyftsnaran inte hamna vid skadan. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Alanningen:

Tråkigt! Jag skulle nog rekommendera att öppna upp och ta bort allt vått och ruttet trä och ersätta det med nytt friskt. Visst kan du plasta över, men tar du upp båten med trailer kan det spricka. Samma gäller när du lyfter med kran så får inte lyftsnaran inte hamna vid skadan. 

Om det spricker eller går sönder pga detta har man misslyckats ordentligt med sin lagning. Tanken är att den skall vara lika stark som omgivningen, och om man gör lagningen rätt så blir det så stark. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Om det spricker eller går sönder pga detta har man misslyckats ordentligt med sin lagning. Tanken är att den skall vara lika stark som omgivningen, och om man gör lagningen rätt så blir det så stark. 

Nu tycker jag du talar lite mot dig själv, eller så förstår jag inte hur du tänkt dig att skadan ska lagas.

Balkarna ska inte ersättas säger du, men det ska ändå bli lika starkt som från början.

Berätta hur du menar att skadan ska lagas.

Jag tror inte heller att man behöver in och rota i plywoodbalkarna för att laga skadan, men hur bör nan göra menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag håller nog med @Peter_K.

Träbalkar och distansmaterial skulle man lika gärna kunna gjort i samma dimension glasfiberplast ur hållfasthetsynpunkt när båten tillverkades. Men det skulle bli tungt !

Karva ur det som verkar fuktigt, fräs upp hålet till oskadad glasfiber och med en sluttande kant. Låt det torka ur. Fyll sedan håligheten med polyester+glasfibermatta (vät flödigt med polyester längst ner i hålet) och lägg de sista lagren med ordentligt överlapp över den nerfrästa kanten runt skadan. Det kommer bli minst lika starkt som i original.

Får se om @Peter_K har en annan uppfattning, men så skulle jag lagat skadan.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mackey:

Nu tycker jag du talar lite mot dig själv, eller så förstår jag inte hur du tänkt dig att skadan ska lagas.

Balkarna ska inte ersättas säger du, men det ska ändå bli lika starkt som från början.

Berätta hur du menar att skadan ska lagas.

Jag tror inte heller att man behöver in och rota i plywoodbalkarna för att laga skadan, men hur bör nan göra menar du?

Balkarna i plywood funkar mest som en kärna, dvs styrkan sitter i formen på plasten, inte i träet. Om man slipar upp skadan, låter torka ur och laminerar med en ordentlig tjocklek med stor vidhäftningsyta så kommer det att hålla. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan skrev IngemarE:

Får se om @Peter_K har en annan uppfattning, men så skulle jag lagat skadan.

Nej, vi har samma uppfattning. 
Skrev svaret innan jag läste ditt svar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal grundkörningsskada, eller så har man tappat båten tidigare. Man ser ju att det går sprickor framåt och bakåt längs kölstocken. Man ser ju också i skadan att laminatet har delaminerat (glasfiberlagren har släppt från varandra). Du måste ta reda på hur långt det har delaminerat. Hörs tydligt om du knackar på skrovet. 

En sån skada kan med lätthet behöva slipas upp med en diameter på en meter. Eller mer. Då ska det slipas ner till sista lagret glasfiber. 

Slipar man inte upp hela det mjuka partiet (delaminerade ytan), utan bara lagar hålet som syns. Så kommer lagningen till slut lossna som en stor kaka, då de flexar för mycket runt om. Det är ju en Sea ray 240 de handlar om och inte en liten roddbåt, rätt stor belastning det handlar om. 

Så kör på om du har koll på laminering med polyester. Om inte, ta hjälp av någon som kan. Så du slipper otrevliga överraskningar mitt i sommaren. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj ett håååål 😉

okej

så här gör man med hål i skråvet

Ta en vinkelslip och slipa igenom skrovet. Så du får en rejält fasad kant och all plast är torr och frisk. Sedan lägger du laminering i lagrer tills du är i samma nivå.

det fins videos på YouTube som visar precis hur du skall göra.

men du behöver se till att träet är torr innan du plastar in det. Plast ruttnar inifrån.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...