dawe_a 2 Postad fredag kl 16:36 (redigerade) tjenixen! Har precis bytt spridarspetsar på alla spridare och trycket ser ut ungefär såhär, hade ni brytt er om detta eller är det en okej variation enligt spec? Hittar inget i manualen bara att öppningstrycket skall vara mellan 260-268bar men samtidigt står det att inställningstryck för ny fjäder är 268bar och att undersökningar visar att trycket stabiliserar sig ca 15% under inställningstrycket (dvs runt 230bar?) och att det är okej. 1: 250bar 2: 260bar 3: 250bar 4: 250bar 5: 250bar 6: 260bar skiljer alltså ca 10 bar mellan de två "högsta" mot resten. Smidigaste ev åtgärd vore ju isåfall att slipa ner shimsen på de två som öppnar lite senare än de andra men det bästa hade kanske varit att få upp alla på 260bar. Trevlig helg! Redigerad fredag kl 16:38 av dawe_a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad fredag kl 17:24 Är det du som har mätt eller har de varit inlämnade och mätts av en firma ? Som jag uppfattar mätvärdena så är mätnoggrannheten inte bättre än 10 bar, eftersom alla tryck är jämna tiotal (dvs en nolla på entalssiffran). Så i verkligheten kanske det bara skiljer några få bar mellan dem. Och översatt till procent så är även 10 bars skillnad (om det skulle vara så mycket) bara 4%. Jag hade levt med det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 2 Postad fredag kl 17:52 (redigerade) 29 minuter sedan skrev IngemarE: Är det du som har mätt eller har de varit inlämnade och mätts av en firma ? Som jag uppfattar mätvärdena så är mätnoggrannheten inte bättre än 10 bar, eftersom alla tryck är jämna tiotal (dvs en nolla på entalssiffran). Så i verkligheten kanske det bara skiljer några få bar mellan dem. Och översatt till procent så är även 10 bars skillnad (om det skulle vara så mycket) bara 4%. Jag hade levt med det. Det är jag som har gjort jobbet och mätt dom men det är svårt att se exakt på manometern så dom fyra på 250bar är mellan 248-250 bar och dom två på 260 är mellan 258-260bar. Mer noggrant än så har jag svårt att mäta med denna manometern, diffen på max ca 10 bar är nog väldigt nära sannningen. Innan jag bytte spetsar hade jag ett spann på ca 230-260 bar och motorn gick kanon även då (kanske något törstig pga läckage i spridarna) så egentligen vet jag inte vad jag funderar över.. man vill väl ha det så bra som möjligt jag låter det nog vara.. Redigerad fredag kl 17:53 av dawe_a 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 236 Postad fredag kl 23:18 Jag tror att det är lite överkurs som du själv är inne på, manometerns skick t ex. Du har fått tag på spetsar och hylsor förstår jag. i tidigare inlägg på MG. Med nya spetsar så hade jag lämnat in spridarna och fått ställt alla jämt, enligt VP/Bosch på 260-268 bar(e). Prova själv är ok men lite krångligt om man inte har rätt utrustning. Planslipa shims , går det inte att köpa shims av Bosch? Mätnoggrannhet på manometern, vilken klass? kontrollerad/kalibrerad? Låna en digital Keller , Wika eller liknande (0-300 bar) som är kontrollerad. Sprutbild och täthet bör vara ok med nya spetsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 2 Postad 21 timmar sedan 8 timmar sedan skrev NW355: Jag tror att det är lite överkurs som du själv är inne på, manometerns skick t ex. Du har fått tag på spetsar och hylsor förstår jag. i tidigare inlägg på MG. Med nya spetsar så hade jag lämnat in spridarna och fått ställt alla jämt, enligt VP/Bosch på 260-268 bar(e). Prova själv är ok men lite krångligt om man inte har rätt utrustning. Planslipa shims , går det inte att köpa shims av Bosch? Mätnoggrannhet på manometern, vilken klass? kontrollerad/kalibrerad? Låna en digital Keller , Wika eller liknande (0-300 bar) som är kontrollerad. Sprutbild och täthet bör vara ok med nya spetsar. Manometern är en kinesisk men har kontrollerat den mot en vätskefylld av bättre kvalité och dom båda visar lika. Har en keller men tyvärr bara upp till 30 bar så den kan jag inte använda men jag litar på att manometern visar tillräckligt noggrant för vad den används till. Sprutbild är kanon och dom är helt täta. Lantmännen kanske kan shimsa in dom åt mig men jag gör gärna allt på egen hand.. dock verkar det inte helt busenkelt att få tag på en låda shims.. får se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 142 Postad 12 timmar sedan 10 bar hit eller dit är inget att hålla på och dutta med, kasta i spridarna och fortsätt med nästa grej som behöver fixas på båten 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser