Stickan-59 0 Postad 21 November Hej Köpte en B20 AQ 115 i sommar, den står fortfarande på en pall i förådet. Blev anmanad att tappa ur vattnet innan vintern. Det har jag gjort men är osäker på om det räcker, rann inte ut särskilt mycket. Hur mycket vatten rymmer en B20 ? Hur låga temperaturer tål den om vatten finns kvar. Vad bör jag göra? Den går ju inte att starta som den står nu. Mvh Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 November (redigerade) Om det finns vatten kvar i den så så tål den temperaturer över fryspunkten. Häll i glykolblandning I kylsystemet. Redigerad 21 November av Eld- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stickan-59 0 Postad 21 November 2 timmar sedan skrev Eld-: Om det finns vatten kvar i den så så tål den temperaturer över fryspunkten. Häll i glykolblandning I kylsystemet. Ok, men får jag glykogen igenom motorn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 November Om du har tömt motorn så gott det går och sedan fyller från högsta punkten du hittar, (kanske termistathuset?), och därefter tömmer igen då borde du gå ganska säker mot frysskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 November Ännu bättre om glykolen efter några urtömningar och påfyllningar får stå kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 21 November (redigerade) Är drevet eller backslaget kvar? Är även detta i så fall vattenkylt? Redigerad 21 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stickan-59 0 Postad 22 November 14 timmar sedan skrev Eld-: Om du har tömt motorn så gott det går och sedan fyller från högsta punkten du hittar, (kanske termistathuset?), och därefter tömmer igen då borde du gå ganska säker mot frysskador. Det låter logiskt, provar det Tack 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 November Du ska naturligtvis låta glykolblandningen vara kvar i motorn. Glykol har en rostskyddande effekt och om det finns något sjövatten kvar i det gros som är kvar nederst i manteln så blandas det med glykolen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 23 November Det finns en plugg på baksidan av topplocket. Skruva av den och kika i fall glykol kommer ut där. Då brukar det vara OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser