Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
jan00andersson

Nytt Elsystem med litiumbatterier i Scanmar 33

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev jan00andersson:

Måste man ha förtennade kopparkablar eller funkar kopparkabel om man använder krympslang med lim över kabelskorna?

Jag har sett vanlig kopparkabel på äldre båtar som har varit nästan som nya och jag har sett samma sorts kablar i ganska nya båtar som har sett förskräckliga ut. Och då menar jag inte bara runt kabelskorna. Jag tror att mycket har att göra med hur fuktigt stället är där kabeln ligger för fukt tränger in även igenom bra isolering. Kanske är det också vissa sorters isolering som är tätare som klarar fukten bättre?

Jag brukar rekommendera förtennad kabel i fuktiga utrymmen och vanlig kopparkabel i torra men att man alltid bör ha lite koll på hur kablarna ser ut vad gäller torrsprickor, kabelskor och ev klämningar och skav.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-12-21 vid 13:49 skrev sajjen:

Startkablarna är kopparpläterad aluminium, motsvarar inte alls 35mm2 kopparkabel.

Frågade Biltema följande....

 

Batterikabel, röd, 35 mm²
Artnr. 24-562.
Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel?

 

Fick följande svar....

 

Hej,

Tack för ditt mail.

Det är 100% TU1 koppar i denna batterikabel.

Hoppas detta var till hjälp.

Ha en fortsatt trevlig dag.

 

Med vänlig hälsning,

David

Biltema Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice

www.biltema.com

 

 

Men oavsett vad biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍

Redigerad av jan00andersson
Hade mer att skriva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan00andersson:

- - -

Men oavsett vad Biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍

Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör".

 

Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC.

https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Lintott:

Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör".

 

Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC.

https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y

Den verkar bara säljas som svart?

Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jan00andersson:

Frågade Biltema följande....

 

Batterikabel, röd, 35 mm²
Artnr. 24-562.
Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel?

 

Det var ju startkablarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/startkablar/startkablar-35-mm2-2000050386, som var kopparpleterad aluminium (CCA = Copper Clad Aluminum). Batterikabeln du frågade om är mer än dubbelt så dyr per meter, men har också mycket bättre ledningsförmåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jan00andersson:

Den verkar bara säljas som svart?

Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel?

Så har jag det i batteriboxen sedan jag bytte batteri och så såg det ut i båten från början.

Strömmen bryr sig inte om färgen på kabelisoleringen 😉.

 

Det är bara vid arbete i elsystemet man behöver ha koll på polariteten och det räcker med färgad krympslang för det. I min installation blev det dubbel krympslang på pluskablarna. Först en svart limmande och över den en röd för att markera polariteten.

 

Om vi ska nämna Biltema igen så har de bra och prisvärd limmande krympslang i olika dimensioner (svart).557837632_20240406_163815-krympt.thumb.jpg.ff0a4dea21d2d379a05ab5b1048c6955.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad rekomenderas för bra o prisvärd solcellsregulator?

Har i framtiden plats för ca 410W i solceller. Är det Victron man ska satsa på eller finns det andra prisvärda alternativ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan00andersson:

Vad rekomenderas för bra o prisvärd solcellsregulator?

Har i framtiden plats för ca 410W i solceller. Är det Victron man ska satsa på eller finns det andra prisvärda alternativ?

 

Jag skulle gå på en ”smart” regulator från Victron. Väldigt lite merkostnad jämfört med enklare modeller och betydligt bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa böjbara solpaneler från Sunbeam , men hur gör man med kablar och däckgenomföringar om man om man ska ha flera solpaneler. Panelerna ska ju parallellkopplas o då blir det lite kablar o klumpiga kopplingar?! Går genomföringarna att dölja? Hur har ni här på forumet gjort?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jan00andersson:

Tänkte köpa böjbara solpaneler från Sunbeam , men hur gör man med kablar och däckgenomföringar om man om man ska ha flera solpaneler. Panelerna ska ju parallellkopplas o då blir det lite kablar o klumpiga kopplingar?! Går genomföringarna att dölja? Hur har ni här på forumet gjort?  

Om man vill göra det snyggt borrar man ett hål för den platta kabeln som går ut på undersidan av panelen. Sedan limmar man eller använder medföljande självhäftande VHB-tejp. Man får med en detaljerad anvisning som man måste intyga att man har sett för att garantin skall gälla.
Man kan snyggaste skarva ihop kablarna närmast panelerna så får du endast två kablar fram till regulatorn. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev jan00andersson:

Tänkte köpa böjbara solpaneler från Sunbeam , men hur gör man med kablar och däckgenomföringar om man om man ska ha flera solpaneler. Panelerna ska ju parallellkopplas o då blir det lite kablar o klumpiga kopplingar?! Går genomföringarna att dölja? Hur har ni här på forumet gjort?  

Har inte riktigt läst igenom din tråd och vilka förutsättningar du har, men jag gjorde så här.

Köpte faktiskt ett kit med olika anslutningar från Amazon (samma anslutningar som redan sitter på kablarna) och gjorde om längder osv. På mitt radartorn sitter det vattentäta kabelgenomföringar, 3 på SB och 3 på BB. I tornet är förgreningar med snabb anslutningar och det går endast 2 kablar till regulatorn.

 

Kanske inte är möjligt för just din båt, men du kanske kan få några ideer.

Screenshot_20250202-084028.png

Screenshot_20250202-084645.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-02-01 vid 13:53 skrev jan00andersson:

Tänkte köpa böjbara solpaneler från Sunbeam , men hur gör man med kablar och däckgenomföringar om man om man ska ha flera solpaneler. Panelerna ska ju parallellkopplas o då blir det lite kablar o klumpiga kopplingar?! Går genomföringarna att dölja? Hur har ni här på forumet gjort?  

Jag har två böjbara Sunbeam med platt kabel på rufftaket på min segelbåt.

 

Jag delade en bit av kabeln så jag kunde lägga den i en kurva under panelen för att få ut kabeln där jag ville ha den i panelens kortsida (delade inte hela kabeln). Jag hade ett befintligt hål genom glasfibern under sprayhoodskenan (de tidigare solpanelerna hade pajat så det var ett byta av paneler) där jag stoppade in kablarna. Panelerna fästes med sika o skruv (det var innan de levererades med dubbelhäftande tape) och kabelgenomföringen tätades även den med sika. Inne i sprayhoodskenefästet skarvades kablarna från de två panelerna och drogs vidare med en gemensam kabel till regulatorn vid elcentralen. (Installationsbilderna är dessvärre försvunna.)

 

För att skydda panelerna vid eventuell kortslutning så rekommenderas att montera en schottkydiod på en av kablarna från respektive panel. Välj en diod som med marginal klarar effekten från panelen och med lägsta möjliga spänningsfall (schottkydioder har regelmässigt betydligt lägre spänningsfall än vanliga dioder - det är därför du ska välja den typen av diod). Dioder hittar du i någon elektronikbutik eller på någon "kinessida" på nätet. Dioderna kostar bara ett par kronor styck så det är mest besväret med att skaffa o montera dem som stör...

 

Jag skrev ovan att min montering orsakats av panelbyte. Det hade kommit in vatten i anslutningsboxen på en av de tidigare panelerna (varvsmonterad...). Vattnet förorsakade en kortis i panelen som även pajade den andra parallellanslutna panelen. Efter diodkomplettering vid panelbytet så kommer det aldrig att kunna bli kortis i båda panelerna om det blir fel i en av dem.

 

Solpanelinstallation 2.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jag har två böjbara Sunbeam med platt kabel på rufftaket på min segelbåt.

 

Jag delade en bit av kabeln så jag kunde lägga den i en kurva under panelen för att få ut kabeln där jag ville ha den i panelens kortsida (delade inte hela kabeln). Jag hade ett befintligt hål genom glasfibern under sprayhoodskenan (de tidigare solpanelerna hade pajat så det var ett byta av paneler) där jag stoppade in kablarna. Panelerna fästes med sika o skruv (det var innan de levererades med dubbelhäftande tape) och kabelgenomföringen tätades även den med sika. Inne i sprayhoodskenefästet skarvades kablarna från de två panelerna och drogs vidare med en gemensam kabel till regulatorn vid elcentralen. (Installationsbilderna är dessvärre försvunna.)

 

För att skydda panelerna vid eventuell kortslutning så rekommenderas att montera en schottkydiod på en av kablarna från respektive panel. Välj en diod som med marginal klarar effekten från panelen och med lägsta möjliga spänningsfall (schottkydioder har regelmässigt betydligt lägre spänningsfall än vanliga dioder - det är därför du ska välja den typen av diod). Dioder hittar du i någon elektronikbutik eller på någon "kinessida" på nätet. Dioderna kostar bara ett par kronor styck så det är mest besväret med att skaffa o montera dem som stör...

 

Jag skrev ovan att min montering orsakats av panelbyte. Det hade kommit in vatten i anslutningsboxen på en av de tidigare panelerna (varvsmonterad...). Vattnet förorsakade en kortis i panelen som även pajade den andra parallellanslutna panelen. Efter diodkomplettering vid panelbytet så kommer det aldrig att kunna bli kortis i båda panelerna om det blir fel i en av dem.

 

Solpanelinstallation 2.pdf 13 kB · 1 download

Min plan är att tillslut ha totalt 6st böjbara solceller på däcket,  samt 2st bak på pushpit, som kan användas vid behov. Totalt ca 410w.

Så dom 6 panelerna fram ska paralellkopplas. Bör kablarna dras genom däcket under varje panel o kopplas under innertaket? Eller finns det lösningar för att dra kablarna uppe på däck med en genomföring genom taket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev jan00andersson:

Min plan är att tillslut ha totalt 6st böjbara solceller på däcket,  samt 2st bak på pushpit, som kan användas vid behov. Totalt ca 410w.

Så dom 6 panelerna fram ska paralellkopplas. Bör kablarna dras genom däcket under varje panel o kopplas under innertaket? Eller finns det lösningar för att dra kablarna uppe på däck med en genomföring genom taket?

 

Oj, vad mycket solceller... Jag har 200W på rufftaket och en lös 50W som används på hösten när solens effekt börjar avta. Å jag har rätt mycket elförbrukare.

 

Behöver du så mycket solcellsladdning? Finns det utrymme på däck så de inte är i vägen så är det visserligen bara en kostnadsfråga, men panelerna i akterpulpit kan riskera att vara i vägen. Jag skulle råda dig att avvakta med "reservpanelerna". De är ju enkla att komplettera med senare om behovet finns.

 

Kablar och anslutningar som dragit ner under däck sitter betydligt mer skyddade från fysiska skador och korrosion, har du möjlighet så rekommenderar jag att dra ner kablarna direkt under panelerna och koppla inne i båten. Var noga med tätningen vid däcksgenomföringarna så du inte får in fukt i distansmaterialet, då kan du drabbas av delamineringar i däcket och däcket blir svampigt. Om det är minsta glipa någon stans i kanten på en panel så kommer kapillärkraften att suga in vatten där som kan leta sig vidare in i minsta otäthet. Kapillärkraften suger även vatten uppåt.

 

Med så många paneler parallellkopplade så är det ännu viktigare att skydda dem med diod vid varje panel (även dioden monteras under däck).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Oj, vad mycket solceller... Jag har 200W på rufftaket och en lös 50W som används på hösten när solens effekt börjar avta. Å jag har rätt mycket elförbrukare.

Har läst att rekommendationen är lika mycket W som man har Ah i batterbanken.

Sen ger ju inte solcellerna maxkapacitet hela tiden eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2025-02-03 vid 08:10 skrev jan00andersson:

Har läst att rekommendationen är lika mycket W som man har Ah i batterbanken.

Sen ger ju inte solcellerna maxkapacitet hela tiden eller?

Jag skulle vilja påstå att antalet paneler ska dimensioneras så att de täcker lite drygt den dagliga förbrukningen. Då håller man jämna steg då länge vädret är soligt och är det inte sol på några dagar så får man ladda ikapp med motorn.

 

Horisontella oaneler kaddar ungefär 4 ggr så många Wh som panelens märkeffekt är.

 

Med 400 W solceller laddar du 1600 Wh vilket är ungefär 1600/12 = 133 Ah.

 

Tillägg: Om vi antar en ganska hög förbrukning på 50 Ah/dygn blir strömbudgeten så här..

Med 400 Ah blybatterier klarar du fyra dygn utan sol.

Med 400 W solceller återladdar du dessa 200 Ah på drygt två soliga dagar.

 

Behöver du återladda allt med solceller, eller brukar det bli lite motordång ibland också?

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-11-19 vid 18:51 skrev jan00andersson:

Har försökt göra en strömbudget på det jag har

20241119_122421.JPG

Nu hittade jag din strömbudget.

 

Jag tycker du ska justera förbrukningen på kylen, för kompressorn går förhoppningsvis inte dygnet runt.

Vår går 1/3 av tiden, men den är extraisolerad, så anta att den går halva tiden.

 

Wallasen bör du också kolla upp. Jag har svårt att tro att den drar mer än 1 A, kanske 1,5 A. Sedan är jag tveksam till att lägga med värmaren om man inte alltid använder den i sex timmar per dygn flera ggr/vecka.

Jag tycker värmaren ska hanteras som en specialare som man får hantera när man använder den.

 

Det som händer om man överdriver elförbrukningen är väl inte hela världen, elsystemet blir bara onödigt dyrt och onödigt bra.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Nu hittade jag din strömbudget.

Förutom det @Mackey skriver så undrar jag om du verkligen planerar att ha VHF och AIS på hela dygnet när du är ute?

Sen är detta ju en kalkyl på när båten är i drift och inte på vinterförvaring utan någon laddning och då använder du förmodligen inte mycket av utrustningen alls men likväl så drar regulatorn lite (enligt manualen 10 mA med belastningsutgången avstängd). 10 mA ger ca 7,5 Ah per månad. Sen har du gaslarmet som kanske är på hela tiden, 2,88 x 31 = 87 Ah per månad. Ev minneskrets till stereon/radio är redan nämnd. Alla dessa saker gör att en "vilospänning" inte är relevant utan att koppla bort batterierna helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...