Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
jan00andersson

Nytt Elsystem med litiumbatterier i Scanmar 33

Rekommendera Poster

5 timmar sedan skrev jan00andersson:

Måste man ha förtennade kopparkablar eller funkar kopparkabel om man använder krympslang med lim över kabelskorna?

Jag har sett vanlig kopparkabel på äldre båtar som har varit nästan som nya och jag har sett samma sorts kablar i ganska nya båtar som har sett förskräckliga ut. Och då menar jag inte bara runt kabelskorna. Jag tror att mycket har att göra med hur fuktigt stället är där kabeln ligger för fukt tränger in även igenom bra isolering. Kanske är det också vissa sorters isolering som är tätare som klarar fukten bättre?

Jag brukar rekommendera förtennad kabel i fuktiga utrymmen och vanlig kopparkabel i torra men att man alltid bör ha lite koll på hur kablarna ser ut vad gäller torrsprickor, kabelskor och ev klämningar och skav.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-12-21 vid 13:49 skrev sajjen:

Startkablarna är kopparpläterad aluminium, motsvarar inte alls 35mm2 kopparkabel.

Frågade Biltema följande....

Batterikabel, röd, 35 mm²
Artnr. 24-562.
Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel?

Fick följande svar....

Hej,

Tack för ditt mail.

Det är 100% TU1 koppar i denna batterikabel.

Hoppas detta var till hjälp.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning,

David

Biltema Kundservice

Tel: +46-77-520 00 00

kundservice@biltema.com

Biltema Kundservice

www.biltema.com

Men oavsett vad biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍

Redigerad av jan00andersson
Hade mer att skriva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev jan00andersson:

- - -

Men oavsett vad Biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍

Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör".

Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC.

https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev Lintott:

Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör".

Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC.

https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y

Den verkar bara säljas som svart?

Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev jan00andersson:

Frågade Biltema följande....

Batterikabel, röd, 35 mm²
Artnr. 24-562.
Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel?

Det var ju startkablarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/startkablar/startkablar-35-mm2-2000050386, som var kopparpleterad aluminium (CCA = Copper Clad Aluminum). Batterikabeln du frågade om är mer än dubbelt så dyr per meter, men har också mycket bättre ledningsförmåga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jan00andersson:

Den verkar bara säljas som svart?

Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel?

Så har jag det i batteriboxen sedan jag bytte batteri och så såg det ut i båten från början.

Strömmen bryr sig inte om färgen på kabelisoleringen 😉.

Det är bara vid arbete i elsystemet man behöver ha koll på polariteten och det räcker med färgad krympslang för det. I min installation blev det dubbel krympslang på pluskablarna. Först en svart limmande och över den en röd för att markera polariteten.

Om vi ska nämna Biltema igen så har de bra och prisvärd limmande krympslang i olika dimensioner (svart).557837632_20240406_163815-krympt.thumb.jpg.ff0a4dea21d2d379a05ab5b1048c6955.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...