ChristerN 2 530 Postad söndag kl 00:11 5 timmar sedan skrev jan00andersson: Måste man ha förtennade kopparkablar eller funkar kopparkabel om man använder krympslang med lim över kabelskorna? Jag har sett vanlig kopparkabel på äldre båtar som har varit nästan som nya och jag har sett samma sorts kablar i ganska nya båtar som har sett förskräckliga ut. Och då menar jag inte bara runt kabelskorna. Jag tror att mycket har att göra med hur fuktigt stället är där kabeln ligger för fukt tränger in även igenom bra isolering. Kanske är det också vissa sorters isolering som är tätare som klarar fukten bättre? Jag brukar rekommendera förtennad kabel i fuktiga utrymmen och vanlig kopparkabel i torra men att man alltid bör ha lite koll på hur kablarna ser ut vad gäller torrsprickor, kabelskor och ev klämningar och skav. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 4 Postad måndag kl 16:18 (redigerade) 2024-12-21 vid 13:49 skrev sajjen: Startkablarna är kopparpläterad aluminium, motsvarar inte alls 35mm2 kopparkabel. Frågade Biltema följande.... Batterikabel, röd, 35 mm² Artnr. 24-562. Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel? Fick följande svar.... Hej, Tack för ditt mail. Det är 100% TU1 koppar i denna batterikabel. Hoppas detta var till hjälp. Ha en fortsatt trevlig dag. Med vänlig hälsning, David Biltema Kundservice Tel: +46-77-520 00 00 kundservice@biltema.com Biltema Kundservice www.biltema.com Men oavsett vad biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍 Redigerad måndag kl 16:22 av jan00andersson Hade mer att skriva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 924 Postad måndag kl 18:37 2 timmar sedan skrev jan00andersson: - - - Men oavsett vad Biltema skrev så kommer jag att använda förtennade kopparkablar 👍 Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör". Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC. https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan00andersson 4 Postad måndag kl 18:54 15 minuter sedan skrev Lintott: Förtennade kablar säljs även som "svetskablar". Oftast billigare än som "båttillbehör". Ett exempel (Nelco Anslutnings- & svetskabel H01N2-D, förtent, svart 35 mm2) för 139:-/meter. Isolerad med neoprengummi som blir smidigare än PVC. https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/elinstallation/installationskablar/anslutnings-svetskabel-h01n2-d-fortent-svart?att=MzUgbW0y Den verkar bara säljas som svart? Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad måndag kl 19:56 3 timmar sedan skrev jan00andersson: Frågade Biltema följande.... Batterikabel, röd, 35 mm² Artnr. 24-562. Är det en kopparkabel eller är det som ryktet säger en kopparpläterad aluminium kabel? Det var ju startkablarna, https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/startkablar/startkablar-35-mm2-2000050386, som var kopparpleterad aluminium (CCA = Copper Clad Aluminum). Batterikabeln du frågade om är mer än dubbelt så dyr per meter, men har också mycket bättre ledningsförmåga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 924 Postad måndag kl 20:36 1 timme sedan skrev jan00andersson: Den verkar bara säljas som svart? Är det "fackmannamässigt" att ha svart kabel o röd krympslang som pluskabel? Så har jag det i batteriboxen sedan jag bytte batteri och så såg det ut i båten från början. Strömmen bryr sig inte om färgen på kabelisoleringen 😉. Det är bara vid arbete i elsystemet man behöver ha koll på polariteten och det räcker med färgad krympslang för det. I min installation blev det dubbel krympslang på pluskablarna. Först en svart limmande och över den en röd för att markera polariteten. Om vi ska nämna Biltema igen så har de bra och prisvärd limmande krympslang i olika dimensioner (svart). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser