Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Till_havs

ok att borra/montera grejer i alumast?

Rekommendera Poster

Hallo,

min mast saknar de små "öglorna" som de flesta master brukar ha popnitade på undersidan av spridarna. Jag behöver dem för att fästa flagglinorna. Men jag vill minnas att Seldén varnar för att eftermontera saker hursomhelst på masten mha t ex borrning och popnitning eftersom det kan leda till korrosion. Olika metaller trivs ju ofta inte så värst bra tillsammans. Hur är det med det där, kan jag borra ett par mindre hål och popnita fast ett par kromade öglor på spridarna utan att de börjar vittra sönder och går av efter ett par år? Om jag ser till att använda alu-popnitar borde det rimligtvis gå bra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem, som jag ser det. Jag har sett hur det blir efter skruvar av rostfritt som suttit i masten och på spridarna i massa år. Lite vitt pulver precis runt hålet, men aluminiumoxiden är elektriskt isolerande, så när det byggts upp ett skikt verkar korrosionen inte fortskrida.

Jag använder alunitar för smågrejer. När jag monterade på nya spridarfästen för några år sen använde jag såna där dyrare nitar av speciallegering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Till_havs:

- - -

Men jag vill minnas att Seldén varnar för att eftermontera saker hursomhelst på masten mha t ex borrning och popnitning eftersom det kan leda till korrosion. Olika metaller trivs ju ofta inte så värst bra tillsammans. Hur är det med det där, kan jag borra ett par mindre hål och popnita fast ett par kromade öglor på spridarna utan att de börjar vittra sönder och går av efter ett par år? Om jag ser till att använda alu-popnitar borde det rimligtvis gå bra....

Ett par kromade öglor kommer inte att bli bra. Kromade grejor är ofta järn. Det kommer att krypa in fukt under kromet å så rostar det. Köp rostfria öglor istället.

Det kan popnitas med alu-nitar eller helst popnitar av rostfritt A4-kvalitet, de kallas ibland monel-nitar, så blir det minimal korrosion. Monel är speciellt framtagen för att samexistera med aluminium och är den typ av nit som Seldén själva använder.

Hålen du borrar behöver du inte vara orolig att de försvagar såvida du borrar "fina hål" utan att det blir sprickor i godset och att du inte placerar hålen på något tokigt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monel är en speciallegering av mestadels nickel och koppar, och inte rostfritt stål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev raol:

Monel är en speciallegering av mestadels nickel och koppar, och inte rostfritt stål.

Men den är väldigt lämpad att montera rostfria beslag på aluminummaster med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Lintott:

Ett par kromade öglor kommer inte att bli bra. Kromade grejor är ofta järn. Det kommer att krypa in fukt under kromet å så rostar det. Köp rostfria öglor istället.

Det kan popnitas med alu-nitar eller helst popnitar av rostfritt A4-kvalitet, de kallas ibland monel-nitar, så blir det minimal korrosion. Monel är speciellt framtagen för att samexistera med aluminium och är den typ av nit som Seldén själva använder.

Hålen du borrar behöver du inte vara orolig att de försvagar såvida du borrar "fina hål" utan att det blir sprickor i godset och att du inte placerar hålen på något tokigt ställe.

Rostfritt ska/bör heller inte monteras rakt mot aluminium utan bör isoleras emellan så gott det går. Tex med ett mellanlager av självhäftande typ tape för att få så lite galvanisk kontakt det går. Nu kommer det inte hända jättemycket ändå men jag brukar iaf. göra så gott det går och i det här fallet inte så märkvärdigt.

Så rostfri bygel, isolering typ ”klistermärke” , monelnit så är du hemma 👍

Hälsningar Mikael 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...