Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vimpy

VHF-radio från USA

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det är någon skillnad på VHF-radio som kommer från USA mot de som säljs inom Europa eller är det bara tuta och köra? /Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar hur bra som helst, ialfall med en nyare modell då dessa går att koppla om från us till Canada till int. mode.

Det skiljer lite på frekvenserna från us std till int. std.

Även gamla modeller funkar, då tex canal 16 har samma frekvenser åt båda vägerna, men skiljer lite på några andra canaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad räknas till nyare modell (min är troligen en -00) och hur ser man om den är omkopplingsbar, finns någon omkopplare på panelen fram eller är det något man gör invärtes? Som ni märker så har jag inte lagt allt för mycket engagemang att kolla upp min VHF men tänkte lägga ner lite energi i frågan till kvällen. /Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi pratar nu om apparaten funkar eller inte i Sverige, för att få lov att använda den måste du ha license, jag vet ej om det går att registrera apparater köpta i us för användnig i Sverige.

Omkopplingen görs via knapparna på radion, om det går villsäga.

Kolla om det står i displayen, tex: Int, Can eller US. Om det står så kan du med stor säkerhet koppla om den till svensk standard1.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren, certifikat för båt-VHF kommer jag ta under hösten (Har VHF för flyg idag, gäller dock antagligen inte för båt), det som jag var mest angelägen om är att kunna använda åtminstonde kanal 16 för ev nödsituation då jag inom kort kommer åka utomskärs och vill bara ha en backup till mobiltelefonen. Skulle situationen uppstå stå bryr man sig nog inte om cert eller inte.... /Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henke!!

Nä, du har helt rätt.... man behöver idag inte ha tillstånd för innehavet utan först då man trycker in PTT knappen....2.gif

Och om man skulle hamna i en nödsituation så bryter nöd lag som sagt!!!

Kör så det rycker!!!

Och om det är någon eventuell mod som du behöver göra på din radio invertes så kan du kontakta svebry electronics i skövde för dom är höjdare på elektronik!!

Allt brukar ju gåå om viljan finns osv....    8.gif

Lycka till!!

Mvh Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjolahopp, lyckades knappa in Int mode, är det någon som har tips på hur man funktionstestar utan att behöva ropa Mayday på kanal 16?

/Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, du kan alltid anropa Stockholms radio på kanal 16 o säga test, annars kan, om du bor på västkusten villsäga anropa mig på kanal 16 imon runt 1400 tiden, så får jag testat min också2.gif Anrop Berra S. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Berra, tyvärr så hann jag inte läsa ditt svar förrän idag då jag varit borta i helgen, dessvärre blir det svårt att anropa dig då jag befinner mig på den östra sidan men tack för tipset angående Sthlm radio, ska testa detta. /Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...