Georg_Ohm 4 831 Postad lördag kl 13:18 4 timmar sedan skrev Hybro: Ditt mätresultat. Gällde det ett glödstift? Nej, mätte på kabeln som går till alla fyra glödstiften. Sedan på B+ vid batteriet, där ökade strömmen med 2,5A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad lördag kl 13:22 4 timmar sedan skrev Hybro: Oavsett så borde det vara ca 12 V. Du har m a o ett spänningsfall mellan batteri och glödstift. Dålig kontakt i nyckelbrytare, kabelskor, polskor på batteri, glödindikator mm. Sätt Voltmeterns minussladd på minuspolen. Mät batterispänningen på pluspolen när du glöder. Rätt värde är dryga 12 V. Nu följer leken Följa John, i jakten på spänningsfallet. Flytta sladden från pluspolen steg för steg all närmre glödstiften. Mät under tiden du gör en kort glödning. Leta dig fram stegvis till glödstiften. Vart får du en spänning på 8 V i stället för 12 V? Det är så jag har gjort. Jag har omväxlande haft instrumentets minuskabel på batteriminus och på säker punkt i motorns gods, samma mätvärde. Om väder och vind tillåter tar vi nya tag i morgon eller på tisdag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad lördag kl 16:47 6 timmar sedan skrev Volvo_Penta: En kolumn ur verkstadshandboken för MD21A. Intressant, din bok måste vara för någon tidig version av MD21. Jag har en MD21A (1979) och där sitter kontrollmotståndet på babord sida ovanför startmotor (så som din bok beskriver MD32) och inte styrbord ovanför generator. Kontrollmotståndet är dessutom en stor porslinspuck som varken glöder eller ändrar färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad lördag kl 19:23 2 timmar sedan skrev Boanjohan: Intressant, din bok måste vara för någon tidig version av MD21. Jag har en MD21A (1979) och där sitter kontrollmotståndet på babord sida ovanför startmotor (så som din bok beskriver MD32) och inte styrbord ovanför generator. Kontrollmotståndet är dessutom en stor porslinspuck som varken glöder eller ändrar färg. Verkstadshandboken ifråga är daterad Juli 1973 och avser A-modellerna av MD21 och MD32. MD21A tillverkades perioden 1969 - 1979. MD21B tillverkades under perioden 1979 - 1981. Någon tidigare modell av MD21 än MD21A existerar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad lördag kl 20:33 (redigerade) 1 timme sedan skrev Volvo_Penta: Verkstadshandboken ifråga är daterad Juli 1973 och avser A-modellerna av MD21 och MD32. MD21A tillverkades perioden 1969 - 1979. MD21B tillverkades under perioden 1979 - 1981. Någon tidigare modell av MD21 än MD21A existerar inte. Hmmm, skumt. Nu bli det liten sidodiskussion, men om kontrollmotståndet är samma som glödstiftsmotstånd så måste de ha skrivit fel (har samma bok) och tittar man på sidn 2 är nog förklaringen att de förväxlat MD32 och MD21, för det som benämns glödstiftsmotstånd är nummer 45 och är på MD21 placerat BB ovan startmotor som framgår av skissen sid 2 (och dom det är i verkligheten också). Medan det på MD32 är markerat på SB ovan generator. Redigerad lördag kl 20:44 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad lördag kl 20:43 (redigerade) TS får la följa tåtarna... Redigerad lördag kl 21:05 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad lördag kl 20:51 8 minuter sedan skrev Boanjohan: Hmmm, skumt. Nu bli det liten sidodiskussion, men om kontrollmotståndet är samma som glödstiftsmotstånd så måste de ha skrivit fel (har samma bok) och tittar man på sidn 2 är nog förklaringen att de förväxlat MD32 och MD21, för det som benämns glödstiftsmotstånd är nummer 45 och är på MD21 placerat BB ovan startmotor som framgår av skissen sid 2. Medan det på MD32 är markerat på SB ovan generator. Tryckfelsnisse verkar gilla denna verkstadshandbok och har nog hittat även till sidan 4 där bildrubrikerna inte stämmer så värst bra med texten under bilderna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad lördag kl 22:06 1 timme sedan skrev Volvo_Penta: Tryckfelsnisse verkar gilla denna verkstadshandbok och har nog hittat även till sidan 4 där bildrubrikerna inte stämmer så värst bra med texten under bilderna. Ryckfelstrisse, studera näst sista meningen i bilden ovan. Där uppmanas man att dra fast muttrar med en skruvmejsel. Det finns ju visserligen hylsskruvmejsar, men det är en annan sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad lördag kl 22:07 1 timme sedan skrev Hybro: TS får la följa tåtarna... Ja, det är nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad lördag kl 23:07 (redigerade) 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Ryckfelstrisse, studera näst sista meningen i bilden ovan. Där uppmanas man att dra fast muttrar med en skruvmejsel. Det finns ju visserligen hylsskruvmejsar, men det är en annan sak. Och jag tror att angivet åtdrsgningsmoment på 45Nm egentligen är brytmoment, dvs när de går av. När jag letade glödstift förra vintern så har jag för mig att angivet åtdragningdmoment från tillverkare är typ 12-15 Nm och brytmomentv45 Nm (gäller de flesta glödstift) Så varning för möjlig alvarlig felskrivning! Redigerad lördag kl 23:07 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 14 timmar sedan Glödstiften är inte konstruerade för 12Volt, utan för en lägre spänning. Eftersom det sitter ett motstånd mellan batteri och glödstift, kan ju spänningen aldrig bli 12Volt vid stiften. När det gäller muttrarna på stiften, är de kordongmuttrar med mejselspår, så det är inte fel i boken när det står att man ska dra muttrarna med skruvmejsel. När det gäller åtdragningsmomentet på stiften, är det nog inget fel heller. Stiften till en MD21. är kraftigare byggda än de flesta andra stift. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser