Georg_Ohm 4 831 Postad 21 timmar sedan (redigerade) Hej! Ja i princip hur brukar det vara? Fyrcylindrig motor, som är minst femtio år gammal. Manual saknas. Marinkonverterad Citroën/Peugeot eller något sådant, litet oklart, finner inga märkningar på motorn vad jag kunnat se. Ibland glöder det i indikatorn på instrumentpanelen, då har motorn gått att starta. Grunkan som jag kallar för ”glödindikator” är en sådan där rund och kromad knopp med en massa hål i. Felsökning på indikatorn är inte gjord då den sitter väldigt illa till.. Är månne indikatorn seriekopplad med glödstiften? Hur ”vet” indikatorn att det glöder i glödstiften? Är det någonting med förändrat resistens när grejerna blir varma? Det finns litet oxid i elsystemet, men kretsen batteri- tändningslås- solenoiden, strömbrytaren till glödningen förutom glödindikatorn är kollade och uppmätta, är ok. Vid nästa försök vill det inte glöda och motorn startar inte. Jag misstänkte elfel/batterifel, men batterispänningen ligger på 12;6 volt. 12,4 volt när glödstiften har aktiverats Det flyter omkring 4;5 ampere i kabeln till glödstiften, den totala förbrukningen ökar med lika mycket. Det ser ut som om glödstiften är seriekopplade, och där är det ca 8,5 volt. Då glöder det inte i indikatorn, då faller ju misstanken om seriekoppling. Efter minst två timmars stök med flera startförsök utan laddning är batterispänningen oförändrad. Det blev mörkt och kallt innan jag skulle mäta batterispänningen när startmotorn går, så det är inte gjort. Jag har även kopplat ett nytt, nyladdat 100Ah batteri ned startkablar, detta förändrar ingenting annat än att voltmetern visar 12,7 volt, sammas spänning som hjälpbatteriet. Alla batterirna är testade med den där brutala testaren ”brödrosten” alla får grön lysdiod och ”good”. Glödstiften är nya. Jo strömbrytaren till glödningen är testad och det händer heller ingenting mer om jag kopplar förbi den. Hur skall glödindikatorn fungera? Hur är den kopplad, i serie med glödstiften? Isåfall är det lätt att misstänka den, finns det sådana antika grejer att köpa? Jag skulle ju kunna googla på det mesta, men det är nyttigt med en diskussion. Redigerad 20 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 20 timmar sedan Indikatorn som du säger borde väl vara kopplad som jordpunkt efter ett relä som försörjer glödstiften.Inte säker men det verkar mest logiskt. Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 16 timmar sedan kanske ska sitta motstånd till glödstiften,sett sådana på md 21. inget nämnt om motståndet .det är även svårt att se något som saknas.. B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 867 Postad 16 timmar sedan Glödindikatortypen minns jag från gamla Merca-dieslar på sextiotalet. Jag uppfattade dem som att det satt en glödtråd inne bakom den perforerade plåten. Indikatorn strömsattes samtidigt som glödstiften och började glöda i takt med glödstiften så föraren visste att det var dags att dra igång startmotorn. Ju kallare det var desto mer lät man glödtråden lysa innan startmotorn drogs igång. Hur strömmen gick från glödningsströmbrytare till glödstift och glödindikator har jag ingen aning om. Det hade nog blivit "smäll på fingrarna" om jag försökt röra det i farsans bil.... Om du ska leta efter en glödindikator så är ett tips att försöka bland gamla dieselbilar på bilskroten. I senare årsmodeller så ersattes den glödande glödindikatorn med en kontrollampa som kanske var tidsstyrd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 15 timmar sedan Glödstift brukar väl ha sin -punkt i topplocket och den blir då gemensam. Jag förstår inte hur man kan få till en seriekoppling. På min motor VP 2020 sitter det en brygga i plåt som förbinder glödstiften på +sidan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 12 timmar sedan På moderna motorer är nig glödstiften parallel kopplade men på äldre motorer kan de vara seriekopplade. Har bara sett handritade elscheman och där var inte glödindikatorn med. Någon som menat gammla traktorer borde ha koll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 158 Postad 12 timmar sedan Ja är den gammal så kan det vara ombyggd från 6 till 12 volt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 timmar sedan 6 timmar sedan skrev excel319: Glödstift brukar väl ha sin -punkt i topplocket och den blir då gemensam. Jag förstår inte hur man kan få till en seriekoppling. På min motor VP 2020 sitter det en brygga i plåt som förbinder glödstiften på +sidan. Det stämmer, men är de parallellkopplade glödstiften seriekopplade med indikatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 579 Postad 7 timmar sedan Min gamla MD21 verkar vara "modern" i jämförelse, men bifogar en länk till kopplingsschema för den motorn. Kanske kan vara till hjälp även om de verkar skilja sig åt med avseende på glödindikering. På MD21 finns det berömda enkla men svindyra konrollmotståndet som är en stor porslinspuck. Minsta gnutta dålig/lös kontakt i de kabelskorna ger nämnda symptom på en MD21. Otroligt känslig konstruktion, där jag nu lödit fast kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 6 timmar sedan (redigerade) Seriekoppling. Om det så vore har glödstiften ingen elektrisk kontakt med toppen på motorn. D v s två anslutningar på varje glödstift. Endast 3 Volt över varje stift.... vid 12 volts system och fyra stift. Funkar nog inte. Dessutom om det blir avbrott i ett glödstift, så kommer inget annat heller att glöda. Går s a s inte att starta. Har aldrig sett seriekopplade glödstift. Vid parallellkoppling går det en strömkabel till varje stift, som bara har en anslutning. Jordningen / minus sker i toppen och blocket, dit batteriets minuskabeln är kopplad. Varje stift får batterispänning. Avbrott i ett stift. Då startar motorn till att börja med på tre stift. Av kompressionen vid normalt varvtal på motorn, så hettas även det felande stiftet upp till glödning, liksom för de andra tre. Redigerad 6 timmar sedan av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 6 timmar sedan Hej, Jag hade liknande problem i min båt med MD40 i där visade det sig att mitt problem låg i tändningslåset som blivit glappt, vilket gjorde att ibland när man vred nyckeln så hände inget och sedan efter några försök så gick allt fint. Sen finns det ju även startreläer som skall funka, klickar motorn när du vrider om nyckeln? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 6 timmar sedan Vid varm väderlek och varmt vatten, kan det gå att få sån fart på motorn att glödningen och motorn kommer igång på ren kompression. Min diesel har inget glödstift. Skillnaden mellan Otto- och Dieselmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 6 timmar sedan Häng på en tångamperemeter på glödstiftens elanslutning, så indikerar den om det flyter ström Större eller mindre, beroende på batterispänning, kablage, elektriska anslutningar och startreläkontakter, en en enda kraftig strömbrytare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 147 Postad 6 timmar sedan Har startat nån diesel genom att med en startkablel från batteriets pluspol, koppla spänning direkt på ett glödstift. Nån föredrar väl att säga ström i stället för spänning. Är stiftet helt så flyter ström... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 4 timmar sedan Eftersom jag är lite nyfiken av mig och just nu sitter sysslolös i solen så har jag googlat lite. Det var svårt, om man inte vill betala, att hitta ett gammalt kopplingschema till Peugeot troligen av modell 404/405. Sena 405 och 504 har väl MD21-motor eller tvärt om egentligen. Hittade dock ett bra från MB med förklaringar. Det fanns tidigt ett system med seriekopplade glödstift och det är som @Hybro skrivit, avbrott någon stans i systemet så dör allt. Glödindikatorn verkar ligga parallellt i alla system. Mercedes-Diesel-Glow-Plugs.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 4 timmar sedan 16 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Ja i princip hur brukar det vara? Fyrcylindrig motor, som är minst femtio år gammal. Manual saknas. Marinkonverterad Citroën/Peugeot eller något sådant, litet oklart, finner inga märkningar på motorn vad jag kunnat se. Ibland glöder det i indikatorn på instrumentpanelen, då har motorn gått att starta. Grunkan som jag kallar för ”glödindikator” är en sådan där rund och kromad knopp med en massa hål i. Felsökning på indikatorn är inte gjord då den sitter väldigt illa till.. Är månne indikatorn seriekopplad med glödstiften? Hur ”vet” indikatorn att det glöder i glödstiften? Är det någonting med förändrat resistens när grejerna blir varma? Det finns litet oxid i elsystemet, men kretsen batteri- tändningslås- solenoiden, strömbrytaren till glödningen förutom glödindikatorn är kollade och uppmätta, är ok. Vid nästa försök vill det inte glöda och motorn startar inte. Jag misstänkte elfel/batterifel, men batterispänningen ligger på 12;6 volt. 12,4 volt när glödstiften har aktiverats Det flyter omkring 4;5 ampere i kabeln till glödstiften, den totala förbrukningen ökar med lika mycket. Det ser ut som om glödstiften är seriekopplade, och där är det ca 8,5 volt. Då glöder det inte i indikatorn, då faller ju misstanken om seriekoppling. Efter minst två timmars stök med flera startförsök utan laddning är batterispänningen oförändrad. Det blev mörkt och kallt innan jag skulle mäta batterispänningen när startmotorn går, så det är inte gjort. Jag har även kopplat ett nytt, nyladdat 100Ah batteri ned startkablar, detta förändrar ingenting annat än att voltmetern visar 12,7 volt, sammas spänning som hjälpbatteriet. Alla batterirna är testade med den där brutala testaren ”brödrosten” alla får grön lysdiod och ”good”. Glödstiften är nya. Jo strömbrytaren till glödningen är testad och det händer heller ingenting mer om jag kopplar förbi den. Hur skall glödindikatorn fungera? Hur är den kopplad, i serie med glödstiften? Isåfall är det lätt att misstänka den, finns det sådana antika grejer att köpa? Jag skulle ju kunna googla på det mesta, men det är nyttigt med en diskussion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 867 Postad 3 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det stämmer, men är de parallellkopplade glödstiften seriekopplade med indikatorn? Med stor sannolikhet inte. Då skulle all ström genom glödstiften även gå genom indikatorn o det finns det ingen anledning att belasta indikatorn med (det skulle gå lika mycket ström genom indikatorn som genom glödstiften och indikatorn skulle bli lika varm som glödstiften tillsammans - det skulle vara helt galet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 1 timme sedan Så här är det kopplat på äldre motorer med kontrollmotstånd. Det finns inget glödrelä. All ström till glödstiften går via startlåset. När man vrider nyckeln till glödläge, går strömmen genom kontrollmotståndet som är seriekopplat med de parallellkopplade stiften. När kontrollmotståndet glöder ordentligt, vrider man nyckeln till startläge. Då går strömmen förbi kontrollmotståndet för att kompensera att spänningen sjunker när startmotorn går. Om kontrollmotståndet glöder mindre än tidigare, men att startmotorn drar som vanligt, är det nog avbrott i ett stift. Det vita motståndet som sitter på senare motorer, kallas felaktigt för kontrollmotstånd. Det ersätter kontrollmotståndet på den gamla panelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 716 Postad 39 minuter sedan Du har säkert redan hittat och även åtgärdat problemet. Men om Du är betjänt av ett par kopplingsscheman gällande MD21A - MD32A så kommer här ett par sådana ur VP:s litteratur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 24 minuter sedan 7 timmar sedan skrev Boanjohan: Min gamla MD21 verkar vara "modern" i jämförelse, men bifogar en länk till kopplingsschema för den motorn. Kanske kan vara till hjälp även om de verkar skilja sig åt med avseende på glödindikering. På MD21 finns det berömda enkla men svindyra konrollmotståndet som är en stor porslinspuck. Minsta gnutta dålig/lös kontakt i de kabelskorna ger nämnda symptom på en MD21. Otroligt känslig konstruktion, där jag nu lödit fast kablarna. Värdefullt tips! Är inte MD21 en Peugeot- motor från början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 21 minuter sedan 2 timmar sedan skrev Lintott: Med stor sannolikhet inte. Då skulle all ström genom glödstiften även gå genom indikatorn o det finns det ingen anledning att belasta indikatorn med (det skulle gå lika mycket ström genom indikatorn som genom glödstiften och indikatorn skulle bli lika varm som glödstiften tillsammans - det skulle vara helt galet). När jag kollar på andra motorers kopplingsscheman finns det ett kraftigt lågohmigt motstånd parallellt med glödinikatorn, på vissa finns det även relän, denna motor har en väl tilltagen strömbrytare som är putsad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 19 minuter sedan (redigerade) 36 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Du har säkert redan hittat och även åtgärdat problemet. Men om Du är betjänt av ett par kopplingsscheman gällande MD21A - MD32A så kommer här ett par sådana ur VP:s litteratur. Volvo-Penta kallar tydligen denna indikator för ”kontrollmotstånd”. Jag tror att denna beskrivningen är det vi saknar. Så här gjorde vi, tändning på- glödning tills det blir rött i kontrollmotståndet - startar motorn som är rätt tjurig, men den går igång, för att sedan stanna, har ingen tomgång. Nytt startförsök nu med varm motor, ingen glöd i kontrollmotståndet, motorn startar nu litet lättare för att sedan stanna igen. Vi har då två fel, eller kanske bara ett fel? Vad jag förstår av @Volvo_Pentas och @Rollens beskrivning, eller om jag missförstod… glöder det inte i kontrollmotståndet då motorn är varm…? Så nästa fel, ingen tomgång, men det är ju mer ett mekaniskt fel som går att justera på högtryckspumpen. eller tre fel… Startmotorn är också tjurig, eller iallafall dess solenoid som inte riktigt puttar in bendixdrevet i startkransen och då inte sluter kontaktparet till startmotorn… det beror inte på dålig batteristatus, då vi kopplat hjälpbatteri och kontrollbelastat alla batterierna med ”brödrosten” men det har jag redan nämnt. Det kanske finns startmotorer att köpa till MD-21, eller fordonselektrisk firma som kan renovera sådana. fel fyra är meteorologiskt Kallt, snålblåst och även mörkt, men det senare lär väl bero på någon någorlunda regelbunden dygnsvariation vad jag erfarit. 🌕 Redigerad just nu av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser