Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Georg_Ohm

Hur gamla dieselmotorers glödstift kopplade?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Ja i princip hur brukar det vara?

Fyrcylindrig motor, som är minst femtio år gammal. Manual saknas.

Marinkonverterad Citroën/Peugeot eller något sådant, litet oklart, finner inga märkningar på motorn vad jag kunnat se.

 

Ibland glöder det i indikatorn på instrumentpanelen, då har motorn gått att starta.

Grunkan som jag kallar för ”glödindikator” är en sådan där rund och kromad knopp med en massa hål i.

Felsökning på indikatorn är inte gjord då den sitter väldigt illa till.. Är månne indikatorn seriekopplad med glödstiften? Hur ”vet” indikatorn att det glöder i glödstiften? Är det någonting med förändrat resistens när grejerna blir varma?

Det finns litet oxid i elsystemet, men kretsen batteri- tändningslås- solenoiden, strömbrytaren till glödningen förutom glödindikatorn är kollade och uppmätta, är ok.

Vid nästa försök vill det inte glöda och motorn startar inte.

Jag misstänkte elfel/batterifel, men batterispänningen ligger på 12;6 volt. 12,4 volt när glödstiften har aktiverats

Det flyter omkring 4;5 ampere i kabeln till glödstiften, den totala förbrukningen ökar med lika mycket. 
Det ser ut som om glödstiften är seriekopplade, och där är det ca 8,5 volt. Då glöder det inte i indikatorn, då faller ju misstanken om seriekoppling.

Efter minst två timmars stök med flera startförsök utan laddning är batterispänningen oförändrad.

Det blev mörkt och kallt innan jag skulle mäta batterispänningen när startmotorn går, så det är inte gjort.

Jag har även kopplat ett nytt, nyladdat 100Ah batteri ned startkablar, detta förändrar ingenting annat än att voltmetern visar 12,7 volt, sammas spänning som hjälpbatteriet. Alla batterirna är testade med den där brutala testaren ”brödrosten” alla får grön lysdiod och ”good”.
Glödstiften är nya. Jo strömbrytaren till glödningen är testad och det händer heller ingenting mer om jag kopplar förbi den.

 

Hur skall glödindikatorn fungera? Hur är den kopplad, i serie med glödstiften? Isåfall är det lätt att misstänka den, finns det sådana antika grejer att köpa?

 

Jag skulle ju kunna googla på det mesta, men det är nyttigt med en diskussion.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indikatorn som du säger borde väl vara kopplad som jordpunkt efter ett relä som försörjer glödstiften.Inte säker men det verkar mest logiskt. Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 kanske ska sitta motstånd till glödstiften,sett sådana på md 21. inget nämnt om motståndet .det är även svårt att se något som saknas..   B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödindikatortypen minns jag från gamla Merca-dieslar på sextiotalet. Jag uppfattade dem som att det satt en glödtråd inne bakom den perforerade plåten. Indikatorn strömsattes samtidigt som glödstiften och började glöda i takt med glödstiften så föraren visste att det var dags att dra igång startmotorn. Ju kallare det var desto mer lät man glödtråden lysa innan startmotorn drogs igång. Hur strömmen gick från glödningsströmbrytare till glödstift och glödindikator har jag ingen aning om. Det hade nog blivit "smäll på fingrarna" om jag försökt röra det i farsans bil....

 

Om du ska leta efter en glödindikator så är ett tips att försöka bland gamla dieselbilar på bilskroten.

 

I senare årsmodeller så ersattes den glödande glödindikatorn med en kontrollampa som kanske var tidsstyrd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstift brukar väl ha sin -punkt i topplocket och den blir då gemensam. Jag förstår inte hur man kan få till en seriekoppling. På min motor VP 2020 sitter det en brygga i plåt som förbinder glödstiften på +sidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På moderna motorer är nig glödstiften parallel kopplade men på äldre motorer kan de vara seriekopplade.

Har bara sett handritade elscheman och där var inte glödindikatorn med.

 

Någon som menat gammla traktorer borde ha  koll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja är den gammal så kan det vara ombyggd från 6 till 12 volt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev excel319:

Glödstift brukar väl ha sin -punkt i topplocket och den blir då gemensam. Jag förstår inte hur man kan få till en seriekoppling. På min motor VP 2020 sitter det en brygga i plåt som förbinder glödstiften på +sidan.

Det stämmer, men är de parallellkopplade glödstiften seriekopplade med indikatorn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla MD21 verkar vara "modern" i jämförelse, men bifogar en länk till kopplingsschema för den motorn. Kanske kan vara till hjälp även om de verkar skilja sig åt med avseende på glödindikering.

 

På MD21 finns det berömda enkla men svindyra konrollmotståndet som är en stor porslinspuck. Minsta gnutta dålig/lös kontakt i de kabelskorna ger nämnda symptom på en MD21. Otroligt känslig konstruktion, där jag nu lödit fast kablarna.

26EDBFA4-F4C1-4ACF-93F0-01A0696FB853.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seriekoppling. Om det så vore har glödstiften ingen elektrisk kontakt

med toppen på motorn.

D v s två anslutningar på varje glödstift. Endast 3 Volt över varje stift.... vid 12 volts system och fyra stift. Funkar nog inte.

Dessutom om det blir avbrott i ett glödstift, så kommer inget annat heller att glöda. Går s a s inte att starta.

Har aldrig sett seriekopplade glödstift.

 

 

Vid parallellkoppling går det en strömkabel till varje stift, som bara har en anslutning.

Jordningen / minus sker i toppen och blocket, dit batteriets minuskabeln är kopplad.

Varje stift får batterispänning.

Avbrott i ett stift. Då startar motorn till att börja med på tre stift.

Av kompressionen vid normalt varvtal på motorn, så hettas även det felande stiftet upp till glödning, liksom för de andra tre.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade liknande problem i min båt med MD40 i där visade det sig att mitt problem låg i tändningslåset som blivit glappt, vilket gjorde att ibland när man vred nyckeln så hände inget och sedan efter några försök så gick allt fint. Sen finns det ju även startreläer som skall funka, klickar motorn när du vrider om nyckeln?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid varm väderlek och varmt vatten, kan det gå att få sån fart på motorn att glödningen och motorn kommer igång på ren kompression.

Min diesel har inget glödstift.

 

Skillnaden mellan Otto- och Dieselmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häng på en tångamperemeter på glödstiftens elanslutning, så indikerar den om det flyter ström

Större eller mindre, beroende på batterispänning, kablage, elektriska anslutningar och startreläkontakter, en en enda kraftig strömbrytare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har startat nån diesel genom att med en startkablel från batteriets pluspol, koppla spänning direkt på ett glödstift.

 

Nån föredrar väl att säga ström i stället för spänning.

Är stiftet helt så flyter ström...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är lite nyfiken av mig och just nu sitter sysslolös i solen så har jag googlat lite. Det var svårt, om man inte vill betala, att hitta ett gammalt kopplingschema till Peugeot troligen av modell 404/405. Sena 405 och 504 har väl MD21-motor eller tvärt om egentligen. Hittade dock ett bra från MB med förklaringar. Det fanns tidigt ett system med seriekopplade glödstift och det är som @Hybro skrivit, avbrott någon stans i systemet så dör allt. Glödindikatorn verkar ligga parallellt i alla system.

Mercedes-Diesel-Glow-Plugs.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Ja i princip hur brukar det vara?

Fyrcylindrig motor, som är minst femtio år gammal. Manual saknas.

Marinkonverterad Citroën/Peugeot eller något sådant, litet oklart, finner inga märkningar på motorn vad jag kunnat se.

 

Ibland glöder det i indikatorn på instrumentpanelen, då har motorn gått att starta.

Grunkan som jag kallar för ”glödindikator” är en sådan där rund och kromad knopp med en massa hål i.

Felsökning på indikatorn är inte gjord då den sitter väldigt illa till.. Är månne indikatorn seriekopplad med glödstiften? Hur ”vet” indikatorn att det glöder i glödstiften? Är det någonting med förändrat resistens när grejerna blir varma?

Det finns litet oxid i elsystemet, men kretsen batteri- tändningslås- solenoiden, strömbrytaren till glödningen förutom glödindikatorn är kollade och uppmätta, är ok.

Vid nästa försök vill det inte glöda och motorn startar inte.

Jag misstänkte elfel/batterifel, men batterispänningen ligger på 12;6 volt. 12,4 volt när glödstiften har aktiverats

Det flyter omkring 4;5 ampere i kabeln till glödstiften, den totala förbrukningen ökar med lika mycket. 
Det ser ut som om glödstiften är seriekopplade, och där är det ca 8,5 volt. Då glöder det inte i indikatorn, då faller ju misstanken om seriekoppling.

Efter minst två timmars stök med flera startförsök utan laddning är batterispänningen oförändrad.

Det blev mörkt och kallt innan jag skulle mäta batterispänningen när startmotorn går, så det är inte gjort.

Jag har även kopplat ett nytt, nyladdat 100Ah batteri ned startkablar, detta förändrar ingenting annat än att voltmetern visar 12,7 volt, sammas spänning som hjälpbatteriet. Alla batterirna är testade med den där brutala testaren ”brödrosten” alla får grön lysdiod och ”good”.
Glödstiften är nya. Jo strömbrytaren till glödningen är testad och det händer heller ingenting mer om jag kopplar förbi den.

 

Hur skall glödindikatorn fungera? Hur är den kopplad, i serie med glödstiften? Isåfall är det lätt att misstänka den, finns det sådana antika grejer att köpa?

 

Jag skulle ju kunna googla på det mesta, men det är nyttigt med en diskussion.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det stämmer, men är de parallellkopplade glödstiften seriekopplade med indikatorn?

Med stor sannolikhet inte. Då skulle all ström genom glödstiften även gå genom indikatorn o det finns det ingen anledning att belasta indikatorn med (det skulle gå lika mycket ström genom indikatorn som genom glödstiften och indikatorn skulle bli lika varm som glödstiften tillsammans - det skulle vara helt galet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är det kopplat på äldre motorer med kontrollmotstånd. Det finns inget glödrelä. All ström till glödstiften går via startlåset. När man vrider nyckeln till glödläge, går strömmen genom kontrollmotståndet som är seriekopplat med de parallellkopplade stiften. När kontrollmotståndet glöder ordentligt, vrider man nyckeln till startläge. Då går strömmen förbi kontrollmotståndet för att kompensera att spänningen sjunker när startmotorn går. Om kontrollmotståndet glöder mindre än tidigare, men att startmotorn drar som vanligt, är det nog avbrott i ett stift. Det vita motståndet som sitter på senare motorer, kallas felaktigt för kontrollmotstånd. Det ersätter kontrollmotståndet på den gamla panelen.

Instrumenttavla MD19.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har säkert redan hittat och även åtgärdat problemet. Men om Du är betjänt av ett par kopplingsscheman gällande MD21A - MD32A så kommer här ett par sådana ur VP:s litteratur.

 

image.png.4a4878893bc81459f101cd17d0a349cf.png

image.png.db9bea67c2ba57a6282563c91e18b2cb.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Min gamla MD21 verkar vara "modern" i jämförelse, men bifogar en länk till kopplingsschema för den motorn. Kanske kan vara till hjälp även om de verkar skilja sig åt med avseende på glödindikering.

 

På MD21 finns det berömda enkla men svindyra konrollmotståndet som är en stor porslinspuck. Minsta gnutta dålig/lös kontakt i de kabelskorna ger nämnda symptom på en MD21. Otroligt känslig konstruktion, där jag nu lödit fast kablarna.

26EDBFA4-F4C1-4ACF-93F0-01A0696FB853.jpeg

Värdefullt tips!

Är inte MD21 en Peugeot- motor från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Med stor sannolikhet inte. Då skulle all ström genom glödstiften även gå genom indikatorn o det finns det ingen anledning att belasta indikatorn med (det skulle gå lika mycket ström genom indikatorn som genom glödstiften och indikatorn skulle bli lika varm som glödstiften tillsammans - det skulle vara helt galet).

När jag kollar på andra motorers kopplingsscheman finns det ett kraftigt lågohmigt motstånd parallellt med glödinikatorn, på vissa finns det även relän, denna motor har en väl tilltagen strömbrytare som är putsad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du har säkert redan hittat och även åtgärdat problemet. Men om Du är betjänt av ett par kopplingsscheman gällande MD21A - MD32A så kommer här ett par sådana ur VP:s litteratur.

 

image.png.4a4878893bc81459f101cd17d0a349cf.png

image.png.db9bea67c2ba57a6282563c91e18b2cb.png

Volvo-Penta kallar tydligen denna indikator för ”kontrollmotstånd”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...