Andersboat 0 Postad 14 November Hej, jag ska vinterkonservera min Volvo penta md5 men pga elfel(förmodligen startmotorn som är kaputt) så den inte igång. Jag lyckades få i lite spolarvätska genom att snurra på svänghjulet. jag undrar hur stor risk det är att den klarar vintern utan att göra något mer. Eller ifall det finns några enkla åtgärder jag kan göra innan det blir allt för kallt? tacksam för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November (redigerade) Fyllde du på spolarvätskan i bilen eller vad? Vilken risk? Att motorn fryser sönder, eller vad? Redigerad 14 November av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 14 November 1 timme sedan skrev Hybro: Fyllde du på spolarvätskan i bilen eller vad? Vilken risk? Att motorn fryser sönder, eller vad? Lite vänlighet mot en ny medlem skulle väl inte vara fel!!?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 14 November 1 timme sedan skrev Andersboat: Hej, jag ska vinterkonservera min Volvo penta md5 men pga elfel(förmodligen startmotorn som är kaputt) så den inte igång. Jag lyckades få i lite spolarvätska genom att snurra på svänghjulet. jag undrar hur stor risk det är att den klarar vintern utan att göra något mer. Eller ifall det finns några enkla åtgärder jag kan göra innan det blir allt för kallt? tacksam för alla svar! Du måste se till att få glykol i motorn, eventuellt även i backslaget om det är vattenkylt. Har motorn värmeväxlare eller kyls den direkt med sötvatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 14 November Även avgassystemet behöver frostskyddas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 14 November om det är svårt fylla i glykolblandning, dränera sjövattnet från motor avgassystem backslag . värmeväxlare? utan vatten ingen frostsprängning iaf risk att proppar kran kan vara rostiga tröga/täppt av smuts. eller ta ur impellern fyll på glykol med lågtryckspump ev stäng/öppna inkranen . har motorn värmeväxlare med elektrisk pump? ps ej bekant med md5. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andersboat 0 Postad 15 November tack för alla svar! Skulle kanske poängtera att jag är ny båtägare och kan inget om motorer. Jag har ingen värmeväxlare, den kyls direkt av sötvatten. Det låter som en smidig lösning att dränera sjövattnet i backslaget. Skulle det då vara tillräckligt för att motorn inte ska frysa sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad fredag kl 18:49 2 timmar sedan skrev Andersboat: tack för alla svar! Skulle kanske poängtera att jag är ny båtägare och kan inget om motorer. Jag har ingen värmeväxlare, den kyls direkt av sötvatten. Det låter som en smidig lösning att dränera sjövattnet i backslaget. Skulle det då vara tillräckligt för att motorn inte ska frysa sönder? Backslag och motor innehåller bägge två vatten och båda måste minst dräneras. Dock är det svårt att veta om allt vatten är borta, därför bör man helst få in glykol i bägge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
appelis 1 Postad lördag kl 10:52 Om du googlar MD5 for dummies, så hittar du en jättebra guide om denna motorn. Med en MD5 och den guiden kan man motorn väldigt bra ganska snart. Det bör finnas en ”lägsta punkt” för kylvatten med en kran eller plugg för att tömma vid risk för frost. Som flera skriver, tömma vatten ur både motor, avgassystem och backslag om du har, är ett första steg för att slippa att något frostsprängs. Jag gissar det är bra att även ta ut termostaten när du tömmer, så det inte står vatten i den. Avagassystemet kan tömmas med t ex gummibåtens pump, när ventilerna för avgasluften är stängda, om man kopplar pumpen istället för kylvatten. lämnar du en sjövattenkyld motor utan vätska, kommer den att rosta mer än om den fylls med frostskyddsvätska som t ex glykolblandning. Jag hade inte lämnat min MD5 så längre än absolut nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad lördag kl 15:24 (redigerade) Kylvattnet från motorn brukar föras in i avgassystemet strax efter topplocket i ett s k knä, samma funktion som ett grenrör. Tanken är bl a att kyla avgasslangen med kylvatten från motorn. På slangen brukar sitta nåt som de flesta tror är en ljuddämpare. Volymen på denna är så stor att det vatten som inte förs ut av avgaserna ur slangen, när motorn stannas ska rymmas i burken/vattensamlaren. Så när man stänger av motorn finns i systemet flera liter vatten, som fryser vintertid. Och frostspränger slang och vattensamlaren. Man kan inte utan vidare hälla i glykolblandat vatten i avgassystemet. Vatten kommer då att rinna bakvägen förbi avgasventilerna och ner i vevhuset. Hade motorn fungerat så hade det varit enkelt och riskfritt att köra i glykolblandat vatten. Men som det är nu, när motorn inte går, blir det enklare att lossa vattensamlaren eller på lägsta punkten av slangen och tömma ur allt vatten. - Vissa båtar har ingen vattensamlaren, men en avgasslang med en större böj på innan den går ut genom skrovet. Kallas svanhals. Likväl finns det vatten i slangen. Vore det min sak hade jag lossat avgaskröken eller slangen från avgaskröken, för att garanterat inte få in vatten i motorn. Därefter tömt avgassystemet enligt ovan. Redigerad lördag kl 15:46 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad lördag kl 15:58 (redigerade) Man kan ju fundera på hur du får in glykolblandat vatten (se blandningsanvisning på glykolflaskan) i motorn alla kylkanaler o s v, nu när motorn inte går. Jag skulle troligen plocka ur både impeller och termostat. På min motor sitter det en slang mellan avgasknäet/avgaskröken och termostathuset. Den slangen skulle jag lossa vid termostathuset och koppla en typ tre meters trädgårdsslang på samma ställe. Ned i en hink med glykolblandat vatten ovanpå båten. Öppna kylvattenintaget i skrovet, som är kopplad till vattenpumpen, nu utan impeller. Så gäller det bara att få vattnet att flyga genom slang och motor. Stäng igen vatten intaget innan all glykol tar slut i hinken ovan motorn. Om bakslaget är vattenkylt så rinner glykol även igen detta och frostskyddar. Sug inte i slangarna. Glykol är giftigt! Använd en sån där handjagad pump för slangar. Ska se om jag hittar bild. . Redigerad lördag kl 16:01 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad lördag kl 16:12 När motorn går, blir det lättare. Först kopplar jag bara den högra slangen från kylvattenpumpen (med impeller) till botten på stora dunken. Startar motorn. Stänger av när blåfärgad glykolvatten kommer ut med avgaserna. Hänger upp en hink under avgasröret. Lossar original kylvattenslan som går mellan termostathuset och inloppet till avgassystemet. Pluggar inloppet. Kopplar vänstra slangen från termostathuset och ned i dunken. Startar motorn som nu kyls och häller det blåfärgade vattnet som kom ur avgasröret i stora dunken. Ungefär gång per månad startar jag båten och kör såpass länge attjag inte kan hålla handen på motorns avgasknä. Ca 5 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser