Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
jollas

Oljeslangsgenomföring sköld alfa gen 2

Rekommendera Poster

Hejsan!

Tänkte kolla om någon kan ge ett par tips...Är på väg att byta bälgar och slangar på en utter t55 med inombordare och alfa gen 2 drev. Har kollat mycket youtube och det känns som att jag har någorlunda koll på bälgarna och hur de ska sättas dit. Har börjat och fått bytt och fått på plats växelwiren. Fått dit ny vattenslang på skölden...Ska få dit oljeslangen och ser nippel som verkar kort... Som jag kan se i den gamla slangen så verkar det inte sitta någon avdraget rör så den förra personen som bytte detta hade enbart ett buntband längst ut på slangen. Är väl kanske inne på att byta genomförande för att få dit en bättre/längre nippel att sätta dit slangen på. Frågan är om det är någon som kan ge tips om hur den sitter på insidan skölden? Är ju liiite dåligt med sikt på insidan och allt är svartmålat så jag vet inte vad jag ska leta efter. Är det låsring eller bultar eller vad som håller fast den?

20241113_164820.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur satt det innan...  nya genomföringar sitter med låsclips insida sköld

sedan en snabbkoppling med slang till oljebehållaren. har jag för mig.  är trångt!

som du vet. kanske  är en snabbkoppling som saknas   B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite igen och det är minst sagt trångt. Det som sitter i vägen på ovansidan är ,som jag ser det, styrning. Utan att ha superkoll på vad som krävs eå kanske man får lossa på den för att kunna åt...sitter det  låsring för att lossa på insidan och snabbkoppling typ som tryckluft på slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det? Även om nippeln ser kort ut så om det har fungerat tidigare så kan det fortsätta fungera. Buntband fungerar ganska bra som slangklämma när det inte är något tryck att tala om i slangen. I detta fallet så är ju oljebehållaren öppen så det blir inget övertryck i slangen. Jag använder buntband till växelvajerbälgen. Det fungerar utmärkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ny för mig och jag tänkte väl att eftersom det var 5 år sedan senaste bälgbyte ( enligt förra ägaren) så skulle jag vara på den säkra sidan utan att bli stående byta båda slangarna och alla bälgarna.  Tog bort dem och tyckte redan då att oljeslangen satt dåligt. Har inte kvar den gamla slangen ( slängde den för några veckor sedan när jag började jobbet) men jag kan ha fel i att det inte satt något kvar i av röret till oljeröret i slangen. Tror nog iof att det kanske skulle kunna gå att dra dit slangen ännu bättre med en slangklämma än ett buntband. Inbillar mig kanske men tänker att det vore ett starkare alternativ om det visar sig allt för jäkligt att komma åt att byta röret. Har beställt ett rör och får se om det är görbart att byta... Den nya ser ut att vara i plast....varför kan man ju undra...är väl att be om det ska gå sönder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jollas:

Den nya ser ut att vara i plast....varför kan man ju undra...är väl att be om det ska gå sönder..

Om det är rätt plast så håller den längre än korroderande metallblandningar.

Kollade mina gamla bryggförtöjningar med metallshackel och nylonkaus för några år sedan och det var metallen som hade nötts till min fövåning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag uppfattat det rätt så verkar man ha bytt till plast från metall men kan ha fel. Skälen borde väl vara att det blir bättre även om jag har en känsla av att just anslutningsröret på yttersidan skölden där man trär på slangen borde vara stabilare i metall. Oavsett så blir mitt dilemma att kommer jag åt på insidan där styrningen verkar vara ovanför slanganslutningen. Är styrningen lätt att lossa för att komma åt bättre? Går det att göra utan att lossa styrningen?

Om inte så får jag väl överväga att ta enbart en slangklämma och  skruva fast slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...