Seglamera 14 Postad 13 November Hej! Det läcker in vatten genom masten som går igenom däcket och ner i kölsvinet. Det kanske inte går att få helt tätt upptill men det vore skönt med en förbättring. Jag vill gärna ha tips på hur man tätar masttoppen på någon sätt. På ena bilden har jag skruvat av ett lock. Seldens har en instruktion på hur man kan täta masten invändigt nere vid däcksgenomföringen men det blir för komplicerat för mig. Tackar på förhand Seglamera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 November Går det att såga till en platta i 2 mm aluminium med samma profil som masten och montera över toppen..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 November Eller byta till en annan masttopp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 13 November Förstår att det blir problem,jag får in mycket vatten genom liket till storseglet.Ett förslag kapa en typ 5 liters dunk,som passar över masten.Använd den sedan som form för att plasta en hätta som passar över masten.Jag har tillverkat förvaringsfack till mc på sådant sätt.Fördelen är att plasten inte fastnar i insidan när du använder en dunk för olja eller spolarvätska.Dunken är lätt att kapa och skära till.Lycka till Ronnie 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November (redigerade) Rita av ytterkanten på en pappskiva, runt om masttoppen. Knalla i väg till ett Industriprogram på nåt Gymnasium. De klipper till en skiva i t ex 3 mm Aluminium, eller rostfritt och svetsar på en t ex 4 cm kant runt om. Det går även att slitsa kanten runt om, typ var 5:e cm och vika upp. Blir mindre svetsandet. Kul jobb för nån elev. Borra 3 hål i masttopp och plåten. Skruva fast med rostfria skruvar i gängade hål. Vart bor Du någonstans? Redigerad 14 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 14 November Tack för alla tips. Det blir nog tillklippt aluminiumplåt över hålen. Funderar på hur man ska fästa dom, vill helst inte skruva, hellre limma med något. Vad tror ni om TEC7? Svar till Hybro, bor i Töre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November Duger säkert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 14 November Du måste ju ändå skruva fast Windex-fästet rakt igenom, så några skruvar fler hade jag satsat på. Det är ju ett litet helvete att få bort en skiva limmad med Tec7 är min erfarenhet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglamera 14 Postad 14 November Det kan fungera att klippa till mindre bitar aluminiumplåt och klistra över hålen. Sen skruva fast den stora plåten med tätning runt kanterna. Förr tejpade jag med silvertejp med det funkade dåligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser