flexus 0 Postad måndag kl 19:35 Hej, jag ska snart köpa en ny båt med en Mercruiser 4,3 MPI. Så jag försöker att lära mig vad som är vad i motorn - på utsidan så att säga. Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig? Passar på och frågar, hur är just den modelen? Vad kan man förvänta sig från en Mercruiser 4,3 MPI - om den har servats regelbundet och har cirka 210 timmarsgång. Jag har haft 2 båtar med utombordare. En äldre Yamaha 70hk och en 150 hk Evinrude H.O. och inte upplevt några problem alls, så länge man sköter motorn.(kanske haft tur). Åkt nu över 500 sjömil i sommras på Evinruden och det vart bara kasta loss och köra... Kan man förvänta sig nåt liknande från Mercruisers om dessa är servade regelbundet osv. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad tisdag kl 20:21 Jag har en likadan motor i min Ryds 23:a. Har funkat felfritt sedan jag köpte båten för 5 år sedan. Kör ca 25-30 timmar per år. En inombordare behöver mer tid vid start då motorn behöver gå varm innan avfärd och motorrummet behöver först ventileras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad igår kl 08:36 Motorn är ju lättareatt göra fel med än en utomborare vad gäller konservering. en utombordare dränernar sig själv, här måste du aktivt få ut allt råvatten för kylningen så den inte fryser sönder. Rätt trångt att byta bränslefilter & impeller. råvattenpumpen (längst ner till vänster bredvid bränslefilter) är en sådan som gärna börjar läcka och behöver renovering. 1) expansionskärl 2) pump/olja för drevtilt 3) plugg för att lufta värmeväxlare vid tömning av råvatten 4) kulvätska - öppna inte varm! 5) Här under är luftfilter 6) drevolja 7) ? 8) servopump/olja till styrservo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TSventon 4 Postad igår kl 08:57 7) Hydraulpump till trimplan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flexus 0 Postad igår kl 10:52 Tack för er tid och svar. Nu har man lite mer koll iaf sen är det väl bälgarna som kan ställa till det, men det är en annan historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad igår kl 13:11 2 timmar sedan skrev flexus: Tack för er tid och svar. Nu har man lite mer koll iaf sen är det väl bälgarna som kan ställa till det, men det är en annan historia. Bälgarna byts ca vart fjärde år ca 10 ksek. Jag har alltid lämnat in motorn för service/konservering och bälgbyte till en Marina men har man tummen mitt i så har man då får man köpa sig fri 😀. Med tanke på att du verkar köra mycket så kommer bränslenotan bli lite högre då den drar ca 1,5-1,7 liter distansen beroende på hur du kör men det är också en kraftfullare motor jmft med vad du har idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flexus 0 Postad igår kl 14:25 Jo men det stämmer nog, bränslenotan blir högre. 😕 Freez, har du sluten kylning på din motor? Om jag förstått rätt så finns det 2 olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad igår kl 14:54 Ja precis jag har Mercruiser 4.3 MPI sötvattenkyld. Vilken båt har du köpt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flexus 0 Postad igår kl 15:48 håller på att köpa en Uttern C68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 11 timmar sedan Risken är liten att motorn stjäls 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser