Rolle85 69 Postad 11 November Jag letar efter en propeller på axmarin.se till en Yamaha 4-takt 50hk från 1995. Motorn har idag svårt att plana och behöver standardpropeller för att lätt plana. https://www.axmarin.se/Yamaha-25-60-hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 11 November (redigerade) Är det en fråga du ställer? En utombordare har normalt svårt att plana utan båt.... Redigerad 11 November av Kane 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 November 9 timmar sedan skrev Kane: Är det en fråga du ställer? En utombordare har normalt svårt att plana utan båt.... Ja du förstår nog vad jag menar. vet du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 12 November Standardspropeller eller inte spelar nog ingen roll. Du behöver en propeller med rätt stigning och rätt diameter för att få ut rätt effekt för den båt och fart du är ute efter. Vad är det för båt? Vad har du för stigning och diameter på den propeller som är på nu? En 50 hk 4t från 1995 har någ lämnat några av sina hästar i pension vid det här laget tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 November 5 timmar sedan skrev Alanningen: Standardspropeller eller inte spelar nog ingen roll. Du behöver en propeller med rätt stigning och rätt diameter för att få ut rätt effekt för den båt och fart du är ute efter. Vad är det för båt? Vad har du för stigning och diameter på den propeller som är på nu? En 50 hk 4t från 1995 har någ lämnat några av sina hästar i pension vid det här laget tyvärr. Inte min motor men letar efter en ny som är stark då den som har den idag inte får upp den i planing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Busteri 34 Postad 12 November (redigerade) Har motorn svårt i dagsläget att komma upp i fullt varvtal eller är det tvärtom, att motorn varvar fullt (5500-6000 rpm) men båten ändå inte kan plana ut? Om motorn inte orkar varva upp till 5500 varv, så bör du istället ha en propeller som har mindre stigning, t.ex 11 5/8x11 Om motorn varvar över 5000 rpm men båten inte ändå lyckas plana ut, så kanske det är bra med en propeller som har större stigning, t.ex 11 3/8 x 12"-G. Men kolla också vad du har för propeller i dagsläget. Lättare att välja ut rätt propeller, om man vet vad man har för propeller och om motorn kan varva fullt ut. Här är en bra länk till information om propeller: https://www.marinsystem.se/sv/propellerskola Redigerad 12 November av Busteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 12 November 14 timmar sedan skrev Rolle85: Ja du förstår nog vad jag menar. vet du? Vad jag menar är att båtmodellen har stor påverkan på planingsegenskaperna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 24 Postad 14 November Ring Axmarin i stället, de har mer på hyllan än vad som visas på sidan och väldigt kunniga dem gånger jag varit i kontakt med dem på per telefon och fysiskt i butik när jag besökt Strömstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser