Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Lamplyktan131

Båtdynor och inredningsvinyl till hyttbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj alla goa måndagssneglare!

Är i full kajuta med att fixa upp hytten på båten, en trader 670. Vinylen släpper från taket och dynorna är lite gamla i gatan med ganska tråkigt skum i.

Har ni några tips på vad man kan sätta upp längs hyttväggarna dels för ljudisolering och dels lite värmeisolering?

Är inne på typ diamant-fuskläder-vinyl för utseende och är ju även något tjockare än vanligt "platt" pu-läder.

Har fått ett förslag om lite finare typ av nålfiltsmatta men vet ej hur det skulle bli riktigt.

Nästa fråga blir då om dynorna

Vad tror ni på för skum och tyg för dynorna, kanske lite egna erfarenheter av olika material? 

Tanken är att använda dessa som både soff- och sängdynor Är tempura/memory foam-madrasser obekvämt att sitta på eller blir det fult efter ett par års användning tro?

Durkmatta blir nog någon typ av nålfiltsmatta om jag inte får tag i skön golvmatta som går att skära till.

All input är välkommen, helst vad ni själva valt men kom med synpunkter!

Redigerad av Lamplyktan131

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag klädde om insidan på en gammal Grisslan akterhyttbåt för drygt 20 år sedan. Hade båten bara 2 år efter det, så jag vet inget om hållbarheten efter det.

Väggar: Först bort med det gamla såklart, sen limade jag först vanligt liggunderlag (för isolering) på hyttväggar med kontaktlim. Sedan på det limmade jag 3mm "skrovbeklädnad" som man köper i båttillbehörsbutiken, även det med kontaktlim. Det var svårt få det snyggt runt fönster där tjockleken behövde minskas för att få dit fönsterlisten. 

Tak: Tak är oftast lös draperad skiva som skruvas fast. Limmade först upp ribbor att fäst innertaksskivan i  och lampor etc. Detta av typ omålad slät golvlist med några decimeters mellanrum. Mellan dem limmadf jsd upp liggunderlag. Tror jag tog limmade upp ribborna med sikaflex och liggunderlaget med kontaktlim. Klädde om gamla takskivorna med 3mm skrovbeklädnad där också, med kontaktlim. Fäste takskivorna med skruv i ttäribborna.

Så gjorde jag. Taket var lätt att få fint. Släta skrov/hyttsidor också. Hörn etc var lite bökigt och blev inte så superelegant. 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-11-11 vid 18:46 skrev Boanjohan:

Jag klädde om insidan på en gammal Grisslan akterhyttbåt för drygt 20 år sedan. Hade båten bara 2 år efter det, så jag vet inget om hållbarheten efter det.

Väggar: Först bort med det gamla såklart, sen limade jag först vanligt liggunderlag (för isolering) på hyttväggar med kontaktlim. Sedan på det limmade jag 3mm "skrovbeklädnad" som man köper i båttillbehörsbutiken, även det med kontaktlim. Det var svårt få det snyggt runt fönster där tjockleken behövde minskas för att få dit fönsterlisten. 

Tak: Tak är oftast lös draperad skiva som skruvas fast. Limmade först upp ribbor att fäst innertaksskivan i  och lampor etc. Detta av typ omålad slät golvlist med några decimeters mellanrum. Mellan dem limmadf jsd upp liggunderlag. Tror jag tog limmade upp ribborna med sikaflex och liggunderlaget med kontaktlim. Klädde om gamla takskivorna med 3mm skrovbeklädnad där också, med kontaktlim. Fäste takskivorna med skruv i ttäribborna.

Så gjorde jag. Taket var lätt att få fint. Släta skrov/hyttsidor också. Hörn etc var lite bökigt och blev inte så superelegant. 

Okej, liggunderlag har jag läst om tidigare och tror det kan vara ett rätt sjysst alternativ till vadderad vinyl. Det är ju det där med fönsterlister och skruvar/genomföringar dock... på taket har det som sitter nu bara limmats fast mot plasten liksom på väggar så jag kör nog samma stuk igen. Just nu lutar det åt diamantformat typ denna: 

https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/galon-quilt-vit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Bor du någonstans i närheten av Örebro? Jag har köpt en hel del tyg och konstskinn på Nisses i Rockhammar riktigt bra priser. Skum till dynor skulle jag nog gå till en sängbutik som skär och syr egna madrasser då kan du få råd och känna på olika material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2024-11-14 vid 01:22 skrev Elegancej:

Hej.

Bor du någonstans i närheten av Örebro? Jag har köpt en hel del tyg och konstskinn på Nisses i Rockhammar riktigt bra priser. Skum till dynor skulle jag nog gå till en sängbutik som skär och syr egna madrasser då kan du få råd och känna på olika material.

Tjenamors!

Nej tyvärr, håller till i Stockholm så det är en bit bort! Tack ändå för tipset. Sängbutik var också en riktigt bra ide, de lär ju ha lite olika alternativ så man kan känna och klämma lite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bor man i Stockholm så är ju Östersjökompaniet ett alternativ. 
De har tyg, skum och massa andra grejer för sånt här hemma så man kan känna och klämma på plats. Kompetent personal de gånger jag har handlat där. 

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...