Bamse8 5 Postad onsdag kl 12:45 12 minuter sedan skrev kullentorekov: Precis så är det nog. Tyvärr verkar Bamse ha lämnat tråden och vi får inte mer info. Det är detta som jag i mina inlägg har försökt att lyfta. Mäklarens roll är inte bara att förmedla, han skall även stå sitt ansvar som företag och enligt KKL om han säljer båten som företag. Han kan inte låta en privatperson ta kostnaden för detta om han är seriös. Tyvärr har vi nog ett antal oseriösa företag som agerar mäklare och tyvärr är något/några av dessa gamla på marknaden. Det är så otroligt viktigt, hur man skriver avtalet mellan mäklare och säljare samt mellan mäklare och köpare. Som säljare, får man absolut inte stå med på köpekontraktet mellan mäklare/företag och köpare och som köpare måste man se till att det faktiskt är så. En försäljning av en begagnad båt, mellan ett företag och en köpare skall vara en affär man gör med ett företag. Man får heller inte blanda ihop fastighetsaffärer med båt och bil affärer. Det är två vitt skilda scenarion och har helt andra betydelser inför lagen och skyddande instanser. och om jag är tjatig, så är jag gärna det för er skull som skall sälja eller köpa en båt. Var noga med besiktningsmannen. Denna måste stå kostnaden om han inte finner ett fel och skriver utan anmärkning. Det är hans skyldighet att ha en försäkring som täcker hans misstag. Detta kan och skall skrivas i avtalet och således också bifogas köpekontraktet. Jag är helt säker på, att de flesta köpekontrakt som skrivs idag, inte skyddar privatpersonen. Att både företagen/mäklarna och besiktningsmännen, i många fall, medvetet skriver avtalen så att de själva står skadelösa. Det finns undantag och mycket seriösa företag, men tyvärr är de nog i minoritet, så som jag uppfattar det. Min avsikt med inlägget är att varna för mäklare som skriver sig fri för ansvar och som kan kräva säljaren på ersättning genom regress om köparen kräver att mäklaren åtgärdar ett fel. Att hota med ARN och konsumentköplagen tillhör inte god sed mot privatperson tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 9 Postad onsdag kl 12:51 2 minuter sedan skrev Bamse8: Min avsikt med inlägget är att varna för mäklare som skriver sig fri för ansvar och som kan kräva säljaren på ersättning genom regress om köparen kräver att mäklaren åtgärdar ett fel. Att hota med ARN och konsumentköplagen tillhör inte god sed mot privatperson tycker jag. Jättebra Du förekom mig, då jag hade tänkt skriva och kommer säkert ändå göra det senare, en liten text om just båtköp och vad man bör tänka på. Men nu när du är här. Kan du inte berätta lite om hur kontraktet mellan dig och mäklaren, var utformat och så även mellan dig och besiktningsmannen? Det är ju av största intresse för oss som läser och engagerar oss i frågan att veta. När det gäller privatpersoner är det enbart köplagen som gäller, men i ditt fall så blev det ju inte så om du stod med på kontraktet som mäklaren upprättade till köparen. Eller ? var det så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad onsdag kl 12:53 6 minuter sedan skrev Bamse8: Min avsikt med inlägget är att varna för mäklare som skriver sig fri för ansvar och som kan kräva säljaren på ersättning genom regress om köparen kräver att mäklaren åtgärdar ett fel. Att hota med ARN och konsumentköplagen tillhör inte god sed mot privatperson tycker jag. Klart han (mäklaren) kommer att kämpa med näbbar och klor att få dig att ta smällen. Men ingen kan tvinga dig att betala utan en dom från tingsrätten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 9 Postad onsdag kl 13:00 2 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Klart han (mäklaren) kommer att kämpa med näbbar och klor att få dig att ta smällen. Men ingen kan tvinga dig att betala utan en dom från tingsrätten. Eller en förlikning, vilket det oftast blir innan man går till domstol Allt beror på vem som har rätt eller inte. Det står klart och tydligt i lagen, vem som har rätt eller fel och det är oftast ingen tolkningsfråga för dom som är väl insatta i KKL och det bör en jurist som tar sig an ärendet vara. Problemet för Bamse, är att han är säljare i detta fallet. Troligtvis är han på förlorarens sida och i dubbel bemärkelse, om han inte har skrivit ett för honom bra avtal med mäklaren och som jag sagt ett antal ggr nu. Besiktningsmannen har ett mycket stort ansvar om han gjort fel. Till rätten går man bara om man inte kommer överens och till rätten vill man inte om man är på förlorarens sida. Det kostar så mycket mer och rättshjälpen står oftast bara för 150000 kr av kostnaden och 80 av juristens arvode som idag räknas mot 1913 kr och 75 öre De flesta jurister tar uppåt 2500 kr i timmen och den mellanskillnaden får man också betala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad onsdag kl 15:06 Problem för oss på MG är att Bamse har inte beskrivit vad var det för båt han sålde, vad han fick betalt och vad som var fel på båten som fick åtgärdas. Men med tanke på besiktningsman och mäklare handlar det nog om en stor och dyr båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad onsdag kl 16:30 Då jag anlitat besiktningsman ett par gånger (och aldrig mer!) kan jag ge min erfarenhet av dessa, alla godkända/medlemmar av besiktningsmannaföreningen eller vad de heter. Besiktningsmännen har alltid varit tydliga med att de rapporterar de fel de hittar och att de i stort friskriver sig för fel på motorn och andra delar som kräver ”förstörande” felsökning samt de delar de inte undersökt. Det har, i bästa fall, givit några uppgifter om trolig fukt i skrovet (utan referenser om de uppmätta värdena var bra eller dåliga), hur lång tid det tog innan gasspisen slog av efter att lågan blåst ut, om motorrumsfläkten fungerat och liknande basala saker. Den senaste jag anlitade, för många år sedan, sa från början att han kollade motorn men vad han gjorde var en provkörning och mätte hur fort båten gick. Inget mer. (Styrgaffeln till drevet rasade ett drygt år senare.) Vill inte påstå att de alla är lurendrejare men det var inte mycket handfast jag kunde gå på efter någon av besiktningarna och inget de kunde tas som ansvariga för vid en ev senare reklamation. Försiktiga kanske är ett bättre uttryck? 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 9 Postad onsdag kl 18:53 (redigerade) Om vi skall vända på allt, då detta var första gången jag hörde att det var säljaren som kände sig lurad, men säkert inte ovanligt det heller. Vi kanske skall prata om köparens rättigheter Vanligast genom åren och framför allt innan skärpningen av KKL 2022, så var det även lite osäkert att köpa båt från företag. Framför allt om felet inte upptäcktes förrän att man själv var tvungen att bevisa att det var ett ursprungligt fel. När man köper via en mäklare/förmedlare, som jag fortsättningsvis kallar för företaget, så skall man begära en varudeklaration Man skall se till att det är företaget man köper av och det skall absolut inte finnas med någon privat säljare i kontraktet. Du som köpare har ingenting att göra med den som äger båten som företaget förmedlare båten för. Du skall bara ha kontakt och kontrakt med företaget. Du som köpare skall vid eventuellt fel anmäla detta till företaget och det är företaget som skall se till att felet blir avhjälpt, avdrag på priset, häva köpet eller var det nu slutar. Om du haft oönskade kostnader pga detta, så kan du även begära skadestånd Du behöver inte bry dig om vilket avtal som finns mellan företag och ägaren av båten. Se bara till att ägaren INTE står med på kontraktet som säljare och företaget som mäklare. Företaget skall stå som säljare och du som köpare (punkt) Du kommer vinna en ev tvist i vilket fall som helst, men det blir mer besvärligt och kan ta lite mer tid. Redigerad onsdag kl 18:56 av kullentorekov 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 18 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: 18 timmar sedan skrev Bamse8: Min avsikt med inlägget är att varna för mäklare som skriver sig fri för ansvar och som kan kräva säljaren på ersättning genom regress om köparen kräver att mäklaren åtgärdar ett fel. Att hota med ARN och konsumentköplagen tillhör inte god sed mot privatperson tycker jag. Klart han (mäklaren) kommer att kämpa med näbbar och klor att få dig att ta smällen. Men ingen kan tvinga dig att betala utan en dom från tingsrätten. Lagen är oroväckande tydlig till den säljande båtägarens nackdel. Mycket värre än jag tidigare varit medveten om, men så har det tydligen varit även tidigare (se nedan). Kap 1 4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen. Min ickejuridiska tolkning är att man som köpare har möjlighet att ställa krav både mot mäkkaren eller direkt mot den båtägande säljaren utan att gå via mäklaren och att man som båtägande säljare alltid "drabbas" av KKöpL Om det är så finns det ju ingen anledning att som säljare anlita en båtmäklare. Det är troligen bättre att sänka priset motsvarande förmedlingskostnaden och lite till (eftersom sälkarens risk är mindre enl. Köplagen) och köpa en billig annons på Blocket. Eftersom lagen är tvingande till köparens fördel är det nog bara att bita i det sura äpplet om man som säljande båtägare tvingas stå för vissa reparationskostnader. Det som är värre är att man även drabbas av allt annat i KKöpL som är bra för köparen. reparera felet byta till en ny, felfri vara (knappast tillämpligt) ge prisavdrag låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka ge ersättning för reparation låta konsumenten hålla inne betalning ge skadestånd Läs mera på konsumenträtt för företagare, https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/ Om mäklaren tagit kostnader som hen sedan vill föra över på säljaren finns ju möjlighet att obstruera och till slut låta pröva den saken i domstol. Mäklaren kan ju ha varit för generös till förmån för köparen. Men hur blev det så här? Ungefär samma sak stod i den tidigare KKöpL så det är inget nytt egentligen. 1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Jag tror helt enkelt att båtköpare har blivit mera medvetna om sin rätt samtidigt som den nya KKöpL gör det lite lättare för köparen att få fel avhjälpta. Vi båtsäljare, båtköpare och båtmäklare har helt enkelt bara låtit bli att använda KKöpL tidigare. Redigerad 20 timmar sedan av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 18 timmar sedan Men hur blir det i praktiken, jag säljer t.ex en 18 år gammal båt med 3 liters Mercruiser. I instruktionen står det att den får inte köras kontinuerligt på mer än 75% av max varvtal. Tänk nu att köparen kör på maxfart med gammal olja i 2 år och motorn pajar. Vem är ansvarig ? Ny motor eller reparation kan ju kosta mer än vad jag sålde båten för ? Vem har besvisbördan ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 8 timmar sedan 10 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Men hur blir det i praktiken, jag säljer t.ex en 18 år gammal båt med 3 liters Mercruiser. I instruktionen står det att den får inte köras kontinuerligt på mer än 75% av max varvtal. Tänk nu att köparen kör på maxfart med gammal olja i 2 år och motorn pajar. Vem är ansvarig ? Ny motor eller reparation kan ju kosta mer än vad jag sålde båten för ? Vem har besvisbördan ? Ja det vill till att hitta en bra jurist som kämpar för säljaren för KKL och KL tar ingen hänsyn till slitage och ålder på båten tyvärr så som jag har tolkat problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kullentorekov 9 Postad 7 timmar sedan (redigerade) 31 minuter sedan skrev Bamse8: Ja det vill till att hitta en bra jurist som kämpar för säljaren för KKL och KL tar ingen hänsyn till slitage och ålder på båten tyvärr så som jag har tolkat problemet. Om du berättar vad det är för fel på båten om du står med som säljare i köpekontraktet vad är det för båt? köpeskilling mäklare? besiktningsman? Det blir betydligt lättare att hjälpa dig då Det är kanske så, att du får bita i det sura äpplet eller att du faktiskt har en chans du kan skicka ett pm (meddelande) till mig om du inte vill skriva det här det du hitintills berättat är allt för diffust Redigerad 7 timmar sedan av kullentorekov 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser