Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Krulle

Konservera motor som inte går att starta.

Rekommendera Poster

Hallå.

Skulle behöva lite tips på hur jag konserverar min penta 3.0 utan att starta den. Den är tömd på vätska i den mån den vattnet rinner ur när man lossar slangar och plugg i knä och block.

Men det skulle ju känns bättre om msn kunde få i lite glykol i systemet.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att koppla en slang på inkommande vatten efter cirkulationspumpen, dra den till en elektrisk pump som i sin tur via sladd suger ur en hink. Hinken ska ha glykol blandning 50/50.

Sen tar du en slang på utgående vatten som du först stoppar i en annan hink. Den startar du elpumpen och kör till det börjar kolla lite glykol i utloppet. Stäng av och flytta slangen till glykol landningen. Sen kan du köra en stund.

Elpumpen bör med fördel inte vara för kraftig, liten 12 v dränpump fungerar gott.

Man kan även på samma sätt rensa kyl kanalerna men då använda medel för det. Själv använde jag nåt kallat systemrens och varmt vatten.

Lycka till !!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, precis gjort så.

Men får inte in något vatten i limpan. Någon termostat som är stängd antar jag. Då knät är demonterat, kan jag bara hälla i glykolblandningen i kylkanalerna i limpan direkt?

Den är ju mer eller mindre tömd så borde väll fungera?

Mvh Christian 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har en värmeväxlare eller oljekylare så måste du vara noggrann med dem också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är backslaget vattenkylt så måste även det glykolfyllas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...