Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Sunseeker47

Hur används en 12 v starthjälp/booster till två seriekopplade 12 v startbatterier som ger 24 v

Rekommendera Poster

Hej alla!

Inför vinterförvaringen har jag plockat ut min 12 v starthjälp/booster ur båten som jag aldrig använt men vill höra med er hur den används till 24 v batteri (två 12 volts startbatterier som är seriekopplade till 24 v)  

Om jag någon gång skulle få ur dragna startbatterier, kan man koppla en 12 v starthjälp/booster till två seriekopplade 12 v startbatterier (som då ger 24 v, startmotorerna på mina Caterpillar maskiner är på 24 v) 

Kan jag sätta plussen från starthjälpen till vilken som helst av plusspolerna på de seriekopplade batterierna eller ska det vara till plusspolen till ett specifikt batteri av de två seriekopplade batterierna? Minusen från starthjälpen sätts sedan i en av motorerna eller ska den sättas någon annanstans? 

När jag sedan tar loss kablarna, då tar jag loss minus först och sedan plussen?

Tar tacksamt emot er input från detta kunniga forum!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har svårt att tro det kommer att fungera.

Ungefär som att sätta i nytt batteri i en ficklampa av gammal modell med två batterier varav det ena är dåligt och traditionell glödlampa.

Inte kommer ficklampan att lysa märkbart starkare än typ halvljus.

Det är ju även så att jumpstarter funkar som om du kopplar in ett batteri parallellt med ett batteri, som har dålig laddning.

En del av dess energi flyter direkt in i det urladdade batteriet och samtidigt till startmotor mm vid startförsök.

Och batteri / batterierna måste vara inkopplade när motorn startar, annars förstörs generatorn.

Så rent spontant tror jag inte en 12 V jumpstarter tillför något i ett 24 V system.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får köpa en till 12 v starthjälp så kan du koppla en på varje batteri.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man kan lista ut vilket batteri som är mest bov i dramat så kan man kanske få igång maskinen om man stöttar just det bateriet.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en 24v booster istället för att testa fulkopplingar som kan ställa till skada och som sannolikt inte kommer att hjälpa. 12v boostern kan du lägga i bilen till vintern så har du back-up även där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre att se till att startbatterierna inte kan dräneras? Ta bort alla förbrukare som inte hör dit eller lägg en spänningsvakt mot alla förbrukare förutom startmotorer. Är batterierna i gott skick ska det alltid finnas startström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...