Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Bigtriss

Liten segelbåt- köpa

Rekommendera Poster

Hej

jag vill ha nyare liten segelbåt- 24-27 fot- jag är beredd att betala bra men hittar inget i denna storlek. Jag vill ha motor med backslag. Byggs inga nya båtar av typen Maxi66/77 längre? Jag seglar ensam och mestadels bara över dagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, de finns. T ex skulle jag kolla på de lite nyare båttillverkarna från Polen och en del andra länder i den delen av Europa.

Jag vet inget om kvalitet eller hur prisvärda de är, bara att de finns.

Några exempel som jag hittade på några minuter:

http://vikoyachts.com/index1/yachts

https://www.naturalyachts.com/northman-maxus-sailing-yachts

https://www.tes-yacht.pl/en/yachts/tes-246-versus-2/

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej o tack för tips- men det jag ser och har sett på andra pocketcruisers- att de kostar ca en halv miljon kronor och har ändå endast utombordare i de mindre storlekarna. Både Maxi och Marieholm har haft inombordare med backslag trots 20 och 24 fot-men de är nu jättegamla -och billiga!

Dessutom finns dessa nya båtar inte att köpa häromkring- västkusten. Vill alla ha stora båtar numera? 

Jag är en ensamseglande tant som vill ha nyare båt och enkel segling. Vad finns som kostar 100-200 tusen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Bigtriss:

Hej o tack för tips- men det jag ser och har sett på andra pocketcruisers- att de kostar ca en halv miljon kronor och har ändå endast utombordare i de mindre storlekarna. Både Maxi och Marieholm har haft inombordare med backslag trots 20 och 24 fot-men de är nu jättegamla -och billiga!

Dessutom finns dessa nya båtar inte att köpa häromkring- västkusten. Vill alla ha stora båtar numera? 

Jag är en ensamseglande tant som vill ha nyare båt och enkel segling. Vad finns som kostar 100-200 tusen ?

I den prisklassen och med inombordare så får du nog leta efter en lite äldre båt som har utbytt motor.

Arbetskraften o materialet är för dyrt för att det ska kunna nytillverkas så små båtar med inombordare - och få tillräckligt många sålda för att få ekonomi i tillverkningen.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Maxi 84 tror jag skulle passa dig bättre än Albin Cumulus, som jag har.

Visserligen från första hälften av 80, men det beror på skicket inte åldern.

Dessutom båtar liknande dessa oftast mycket prisvärda.

En sak som jag värdesätter är att det är ståhöjd i kajutan. Inte kunna att dra på sig

t ex regnställ eller laga mat med krökt rygg.

Renoverat eller utbytt maskineri är väl nästan ett måste.

Var noga med att syna seglen.

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det du är ute efter? Om det är större bekvämlighet i en kort/liten båt så behövs ju nåt nyare, men annars kan du ju gå upp i storlek och köpa nåt äldre som ger mer utrymmen och dessutom alla andra fördelar som en större båt erbjuder, som bättre vädertålighet, stabilare gång, högre fart vid samma vindstyrka och annat.

Jag ensamseglar nästan uteslutande och ser i princip enbart fördelar med en större båt. De enda egentliga nackdelarna är dyrare omkostnader för båtplats, försäkring och vinterhantering. Började med en Marieholm Seacat (6.3 m), därpå en Dominant 78 (7.8 m) och nu en Beason 311 (9.4 m).

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föreslår att du kommande säsong besöker några hamnar och ber att få komma ombord på båtar som Du tycker verkar intressant.

Kanske t o m följa med ut på någon tur.

Som sagt en Cumulus har jag, och en polare på samma brygga en Maxi 84.

Vi har hemmahamn Mörudden /

Skoghall.

Bara att hälsa på.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många värdefulla synpunkter och förslag- jag har seglat Maxi 84- men tyckte den var lite klumpig- 

Det finns väl inte ekonomi i att bygga lite mindre med inombordare - tyvärr. 
Mindre båt är små problem- i större båtar finns alltid så mkt fler finesser och detaljer som krånglat till slut. 
Enkelhet i handhavande och underhåll - gamla segel inget problem bara att köpa nya, enkelt! Men att laga och fixa med en äldre motor eller t.o.m. att byta till ny, det är stora jobb. 

Finns ens varv som uppdaterar en Maxi 77 t ex? Ny rigg, nya fönster, nya infästningar etc? 

Får titta på 30-fotare och hoppas på bra begagnad där. Förslag är välkomna🙋🏻‍♀️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I nämnda hamn ovan finns en Maxi 95 med utbytt motor och vagn som kommer att bli till salu.

Motorn sitter s a s mitt i ruffen, under bordet.

Mycket enkel att serva.

Backslag och rak axel.

Båtvagn.

Han som har den har helt enkelt tröttnat.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...