dawe_a 1 Postad 9 November (redigerade) Hejsan ! Är det någon som har boschs artikelnumret för spridarhylsan till en tamd41b / bosch kbal 72 p23 spridare? Alltså delen/skruvhylsan längst ner som håller fast spridarspetsen etc. Kan det vara bosch 2433314182 ? Ha det fint!! David Redigerad 9 November av dawe_a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 1 Postad 9 November 31 minuter sedan skrev dawe_a: Hejsan ! Är det någon som har boschs artikelnumret för spridarhylsan till en tamd41b / bosch kbal 72 p23 spridare? Alltså delen/skruvhylsan längst ner som håller fast spridarspetsen etc. Kan det vara bosch 2433314182 ? Ha det fint!! David Efter lite mera detektivarbete så verkar det stämma, köpte dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 13 November Bara nyfiken, varför behöver du byta dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 1 Postad 14 November 10 timmar sedan skrev Gripen72: Bara nyfiken, varför behöver du byta dom? Behövde nog egentligen inte byta alla men två hade lite ytrost på sig och då kan det finnas en poäng i att byta dom enligt en dieselmek jag pratat med, det ihop med att dom var relativt billiga och att jag ska montera nya spetsar på alla spridare gjorde att det kändes rimligt att byta allihopa till nya när jag ändå gör iordning spridarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 14 November Vill inte såga din dieselmek, men det fanns nog ingen anledning att byta ens de som hade ytrost på sig. Det är mer eller mindre normalt och tas bort med stålborste. Jag kan inte påminna mig om att jag under min karriär bytt någon överfallsmutter. Däremot har jag bytt spridarkroppar, ibland pga av att gängan för överfallsmuttern delvis skuret, men gängan på muttern brukar klara sig. Men nytt är ju alltid trevligt. Glöm inte att smörja gängan med förslagsvis kopparpasta, och att överfallsmuttern ska dras med momentnyckel. Jag brukar även smörja in själva spridarkroppen med kopparpasta vid montering i cylinderhuvudet, det gläder nästa mek som ska dra ur spridarna. Har du utrustning för att justera öppningstrycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dawe_a 1 Postad 14 November 4 minuter sedan skrev Gripen72: Vill inte såga din dieselmek, men det fanns nog ingen anledning att byta ens de som hade ytrost på sig. Det är mer eller mindre normalt och tas bort med stålborste. Jag kan inte påminna mig om att jag under min karriär bytt någon överfallsmutter. Däremot har jag bytt spridarkroppar, ibland pga av att gängan för överfallsmuttern delvis skuret, men gängan på muttern brukar klara sig. Men nytt är ju alltid trevligt. Glöm inte att smörja gängan med förslagsvis kopparpasta, och att överfallsmuttern ska dras med momentnyckel. Jag brukar även smörja in själva spridarkroppen med kopparpasta vid montering i cylinderhuvudet, det gläder nästa mek som ska dra ur spridarna. Har du utrustning för att justera öppningstrycket? Du har säkert rätt men nu blir det så tack för tipsen, japp jag har utrustningen för att kontrollera öppningstrycket. 👍 Drar muttern med 70nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser