goca 0 Postad 7 November Hej, Hur resonerar ni kring att smeta på Epoxy primer i jämförelse med enkomponents grundfärg innan man bottenmålar? Det gäller en relativt ny båt som är från 2010 med skrov av vinylester istället för polyester. Botten är renskrapad och slipad ner till gelcoaten/tidigare grundfärg. Enligt mig känns risken för böldpest minimal oavsätt vilket primer man använder. Jag har målat min tidigare båt från 80 talet med epoxy och det blev bra resultat men det är mer mödosamt och tar några dagar extra. Vilka andra fördelar talar för epoxy för att det ska vara värt det extra arbete? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 9 November (redigerade) Haft oturen att köpa en Cumulus som efter första upptagning hade en mängd blåsor. Förre ägaren köpte båten renskarapad, spacklad och slipad. Kom över nån slags tvåkomponents färg på ortens pappersbruk. Jag skrapade upp blåsorna, slipade, spacklade och målade med flera lager tvåkomponents färg, köpt på Hjertmans. Varje höst nya blåsor, där jag "lagat" tidigare och även på nya ställen. Alltså några hundra varje höst. Visst skulle jag ha hyvlat av all färg och börjat om... Men nu är jag ingen kappseglare, så det har fortsatt så. För tre år sen, före sjösättning var det en i hamnen som rollade tre lager med denna färg, inköpt på: Färgteknik i Karlstad. Redigerad 9 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 9 November (redigerade) Forts... Fick en liter färdigblandad och gjorde en större provyta på vilken jag rollade på 3 lager av färgen enligt anvisningarna. Sjösatte. Vid höstens upptagning kontrollerades provytan noga, då jag var skeptisk. Inte en enda blåsa! Men fullt med blåsor i övrigt. Som vanligt skrapades alla blåsor upp och tvättades rikligt med vatten som tidigare denna höst. När våren kom rollade jag hela botten tre lager med just nämnda färg. Seglade som vanligt hela sommaren. Vi upptagningen fanns endast några få mindre blåsor, tror det var fem på hel botten. Har inte rollat botten något mer de sista tre åren. Bara fixat ca fem blåsor varje år. Och en gång lagat en mindre skada, som jag sen målat enligt ovan. Är riktigt nöjd, med mitt "Fuskarbete". Duger helt klart åt mig. Kommer att fortsätta med detta tills jag slutar segla inom 5 år. Alltså åtgärda eventuella få blåsor. P g a ålder värk o stelhet är jag glad att slippa skrapa, slipa mm. - Värdet är sådant på båten att det lönar sig inte med högglansfinish under vattenlinjen. - Av de som säljer färgen fick jag veta att färgen används flitigt på undervattenskonstruktioner förutom båtar, p g a den rejäla vattentätheten som uppnås med bl a inblandning av harts. Minns inte priset, men jag tror det gick på dryga 2000 kr för allt. 5 liter bas, härdare, mätmuggar, roller, tejp mm. Är ni tveksamma, så köp bara lite färg och gör som jag gjorde. En begränsad provyta. Redigerad 9 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 9 November Biltema har en primer för 599kr/2,5l. Jag har påbörjat målning med den, men avslutat för säsongen och väntar in varmare väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 9 November 40 minuter sedan skrev Hybro: Haft oturen att köpa en Cumulus som efter första upptagning hade en mängd blåsor. Men nu gäller frågan en tämligen ny båt, inte en segelbåt från slutet 70/tidigt 80-tal, då plastpesten var vanlig på ett helt annat sätt. Och även om historier vad forummedlemmar gått igenom med sina (gamla) båtar och hur de löste plastpesten på dessa kanske kan vara intressant läsning, så har TS varken plastpest eller en båt som är jämförbar. TS: Jag hade passat på och lagt åtminstone ett par lager 2-komp epoxi om den nu är så ren och fin som den verkar vara. Men mest för att tillfället med så ren botten aldrig kommer igen, sannolikt duger vanlig grundfärg/primer lika bra. På min nuvarande båt (2021) är det just varvsmålad enkomponents primer/grundfärg och sedan bottenfärg. Båda 2+2 lager och Jotun. Plastpest är jag inte orolig för, däremot sitter inte grundfärgen speciellt bra utan lossnar ibland vid avspolning med högtryck så den redan börjar se rätt fläckig ut. Detta har jag aldrig upplevt med 2-komponent epoxiprimer såsom Gelshield o.s.v. på tidigare båt, men om det beror på dåligt underarbete innan primern lades (av varvet) på den nyare vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 9 November 6 minuter sedan skrev IngemarE: Jag hade passat på och lagt åtminstone ett par lager 2-komp epoxi om den nu är så ren och fin som den verkar vara. Här tänker du och jag olika. Plastpest, eller osmos som det egentligen heter, handlar om tryck som uppstår vid halvgenomsläppliga membran. Det betyder att för få lager epoxy kan SKAPA osmos, så jag hade antingen kört så många lager som tillverkaren säger av epoxyn eller enkomponents grundfärg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 9 November (redigerade) 1 timme sedan skrev Peter_K: Här tänker du och jag olika. Plastpest, eller osmos som det egentligen heter, handlar om tryck som uppstår vid halvgenomsläppliga membran. Det betyder att för få lager epoxy kan SKAPA osmos, så jag hade antingen kört så många lager som tillverkaren säger av epoxyn eller enkomponents grundfärg. Du har helt rätt. Det finns ju olika "system" för epoxispärr, och t ex Gelshield 200 skall läggas i fem lager om jag inte minns fel. Det är nog helt riktigt att inte tumma på det. Däremot har jag tittat på vad jag ev. i en framtid skulle lägga på min båt där ju 1k-primern släpper, alltså efter en renblästring, och då hittat "system" med epoxigrund/spärr som bara kräver två lager. Där snurrade min tanke till det.... 😬 ----------------- (F.ö. har det framkommit att Jotun levererat minst en batch felaktig primer till varvet där min nya båt byggdes 2021, som varit den sannolika orsaken till att den först reser sig, sedan släpper i sjok. Den liksom löser upp sig och det verkar vara värre i just sötvatten. De har via varvet/underentreprenör via goodwill stått för blästring och ommålning av många av varvets (nästan nya) båtar. Tyvärr har responsen ang just min båt avstannat, ungefär samtidigt som Jotun slutade med bottenfärg helt. Så jag får nog fixa det själv - så småningom.). Redigerad 9 November av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goca 0 Postad 9 November Tack @IngemarE . Det är just det jag är lite orolig när det det kommer till enkomponents grundfärg. Jag antar att det har hänt på min nuvarande båt (nyligen inhandlad). Det flagnade och släppte lätt. Jag vet inte om det beror på dåligt grundarbete eller att enkomponents grundfärg efter ett tag tappar sitt förmåga på grund all långtids vattenkontakt. Jag har inte långtidserfarenhet av enkomponents grundfärg och kan därmed inte uttala mig om saken. Någon får gärna uttala sig 🙂 Min erfarenhet av epoxy är positiv, på fem år har jag knappt behövt bättringsmåla innan jag sålde min förra båt. Jag målade våt i våt sita skiktet. Men jag kan tänka mig som du säger @Peter_Katt man kan orsaka större skada, påskynda osmos som man egentligen försöker förhindra. Det är viktigt att få många skikt och ordentligt grundarbete. Jag har sett flertal epoxy-arbeten som bubblar och släpper inom 1 år eller så. Troligtvis dåligt grundarbete. Att slipa epoxy måste vara ett helvete kan jag tänka mig. Jag står inför valet mellan Gelshield 200 och Primocon från International. Med Primocon kan jag nästan göra allt på en dag ,kanske max två. Men om bottenfärgen kommer börja släppa partiellt efter några år så är det kanske bäst att svettas lite extra nu och satsa på epoxy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser