Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
memp

Topcoat

Rekommendera Poster

Jag vill snygga till en gammal sliten gelcoat-täckt glasfiber-låda.

Efter att ha spacklat de värsta hålen/sprickor med rätt kulör (original) på gelcoat-spackel, vill jag snygga till resten av ytorna runt hela lådan.

Ska jag slipa med korn 240 överallt och sedan lägga på topcoat i samma rätta kulör, ett lager?

Sedan tänkte jag avsluta med våtslipning 400, 800, 1200 och polering. 

Vad tycks? Är det rätt eller är topcoat fel?

Mvh Maria

20241107_171624.jpg

20241107_171709.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter topcoat (ordentligt målad på avfettad yta) behövs vanligen ingen slipning. Ytan blir jämn och fin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt för att jag ändrar mig. Ser nu att det är halkskydd på ytan. Det krävs oftast lite annan applicering av topcoat om

man ska få en halkskyddad yta. Vet de som använt något som jag tror heter Kiwigrip ovanpå gelcoat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Förlåt för att jag ändrar mig. Ser nu att det är halkskydd på ytan. Det krävs oftast lite annan applicering av topcoat om

man ska få en halkskyddad yta. Vet de som använt något som jag tror heter Kiwigrip ovanpå gelcoat. 

Jagg kommer inte denna gång göra någonting åt den halkskyddad ytan utan fokusera på ytan omkring. Den är matt, gammal, med fläckar etc.

Topcoat från Seasea som jag har köpt är vanlig gelcoat blandad med vax/paraffin. Är du säkert att jag inte ska slipa? Det blir ojämt annars?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...