patrikflink 782 Postad 5 November Gjorde en tråd om mina slangar tidigare: Nu är alla slangar borta inklusive RF septitank, pump och yrör mm. Fråga 1: Har för avsikt att byta tanken till en större i plast och undrar vilken av dessa modeller ni rekommenderar: Dometic DHT88L eller den blåa som är gjord i samma material som Dometic´s (polyeten). Skillnaden är väl att Dometic har färdiga anslutningar och har stigrör samt priset (8000kr respektive 1200kr). Fråga 2: Som det har varit monterar idag så är det nedförsbacke med slang på ca 1.5 meter till nödpump från tanken, den bör har varit fylld hela tiden (misstänker lukt pga detta). Även sugtömningen satt med yrör på samma slang i en böjd nedförsbacke. Pumpen är monterad i botten av båten idag och tank sitter ovanför vattenlinjen. Är det bättre att ha pumpen ovanför tanken med kort slang och sedan till bottenventilen i durken? Fråga 3: Måste alla slangar ha SICA på sig för att täta extra vid anslutningarna? Var ett rent helvete att få isär idag. Fråga 4: Sötvatten eller sjövatten till toaletten? Vi har stor tank (250L) och vi klarar oss väldigt länge på den. Vi har en riktigt snålspolande toalett med separat tryckvattenpump med sjövatten. Självklart så kommer det dubbla nya slangklämmor, nya slangar/rör, ny stor balofix för bottenventilen ect. Toan ny förra året (Dometic Masterflush). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 5 November 3. Har aldrig varit med om att anslutningar har Sika som tätning. Borde gå ändå. Skälet till lukten kanske berodde på Sikan? 4. Sötvatten luktar ju mindre i toastolen iaf. Jag brukar spola i sötvatten när jag lämnar båten för att det inte ska lukta (men lite luktar det ändå, kör också ett spolmedel från Biltema för att minska lukten.). Så har du gott om sötvatten så använd det, men jag skulle nog först testa med befintlig lösning för att se hur det blir med nya slangar erc. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 49 Postad 5 November I min förförra båt installerade jag Dometics septitank. Jag tyckte det var smidigt med de förinstallerade anslutningarna, samt den extra ventilen som öppnade sig vid behov när man sugtömmer. Tyckte att den kändes snäppet bättre i utförande än andra tankar jag valde mellan, jag var nöjd med den. Jag monterade pumpen för sjötömmning ovanför tanken, just för att det inte ska stå några fekalier kvar i slangen efter att man tömt tanken. Inte så mycket för luktens skull, mer för att man kanske behöver demontera slangen i framtiden och då är det trevligare om den åtminstone inte är fylld med fekalier. Använde det trycksatta färskvattnet till spolning, då min toalett saknade pump för spolvatten utan bara hade en ventil som öppnade när man spolade. Sika eller motsvarande på slanganslutningarna var inget jag använde, i mina öron låter det som överkurs. Med dubbla slangklämmor borde det vara tätt även för gaser tycker jag. Min installation fungerade bra och var luktfri de åren jag hade båten kvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 5 November 12 minuter sedan skrev Tristan_301: I min förförra båt installerade jag Dometics septitank. Jag tyckte det var smidigt med de förinstallerade anslutningarna, samt den extra ventilen som öppnade sig vid behov när man sugtömmer. Tyckte att den kändes snäppet bättre i utförande än andra tankar jag valde mellan, jag var nöjd med den. Jag monterade pumpen för sjötömmning ovanför tanken, just för att det inte ska stå några fekalier kvar i slangen efter att man tömt tanken. Inte så mycket för luktens skull, mer för att man kanske behöver demontera slangen i framtiden och då är det trevligare om den åtminstone inte är fylld med fekalier. Använde det trycksatta färskvattnet till spolning, då min toalett saknade pump för spolvatten utan bara hade en ventil som öppnade när man spolade. Sika eller motsvarande på slanganslutningarna var inget jag använde, i mina öron låter det som överkurs. Med dubbla slangklämmor borde det vara tätt även för gaser tycker jag. Min installation fungerade bra och var luktfri de åren jag hade båten kvar. Låter som om det får bli Dometic. Tusen tack för att du delar med dig om just den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 233 Postad 5 November Bytte slangar och rensade vår rostfria septitank 2022/2023. Monterade samtidigt ny tankgivare och renoverade membranpumpen. Har satt Sika och Tec7 på samtliga slangstosar. Har pumpen monterad lågt vilket inte är något problem i vår båt då vi kan sugtömma ur manhål och lyfta pumpen uppåt med slang kvar om den behöver tas ut. Doftfritt i båten numera. Har färskvattendusch i blandaren på toa som vi spolar igenom toan med när vi lämnar båten längre stunder. Använder regelbundet Transclean vilket avverkat en del urinsten i tanken det senaste året. Var den rostfria tanken väldigt liten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 6 November 6 timmar sedan skrev NW355: Bytte slangar och rensade vår rostfria septitank 2022/2023. Monterade samtidigt ny tankgivare och renoverade membranpumpen. Har satt Sika och Tec7 på samtliga slangstosar. Har pumpen monterad lågt vilket inte är något problem i vår båt då vi kan sugtömma ur manhål och lyfta pumpen uppåt med slang kvar om den behöver tas ut. Doftfritt i båten numera. Har färskvattendusch i blandaren på toa som vi spolar igenom toan med när vi lämnar båten längre stunder. Använder regelbundet Transclean vilket avverkat en del urinsten i tanken det senaste året. Var den rostfria tanken väldigt liten? Min orginal tank från -94 är på 56 liter enligt den matematiska formeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 6 November Nu har jag pratat med Seasea i Segeltorp (skulle ha lite andra saker). Man ska ALLTID lägga Sica runt anslutningar till slangar enligt dom. Ska hämta min nya balofix hos Hydroscand, ska fråga dom om det verkligen behövs till deras slangar. Råder lite delade meningar i detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 866 Postad 6 November 44 minuter sedan skrev patrikflink: - - - Ska hämta min nya balofix hos Hydroscand, - - - Var i systemet ska du använda Ballofix? Ballofix finns väl bara med rätt liten diameter. De slangar som krävs i ett toastystem ska ha större diameter o till dem är det normala valet kulventiler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 6 November 28 minuter sedan skrev Lintott: Var i systemet ska du använda Ballofix? Ballofix finns väl bara med rätt liten diameter. De slangar som krävs i ett toastystem ska ha större diameter o till dem är det normala valet kulventiler. Självklart har du rätt, fel ordval av mig. Sitter en stor kulventil i botten av båten till nödpumpen. Går inte att rubba, står i öppet läge hela tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 6 November P.g.a. utrymmesskäl blir ju nästan alla toatankslösningar olika, om det inte är samma båtmodell. Jag har varit lyckligt lottad med åtkomlighet så jag har alltid haft en 2" ventil direkt på tanken och den stå alltid stängd utom vid tömning. Sedan sitter det en tömningsventil i botten och en på däck för sugtömning. Detta gör att det står aldrig något annat än vatten i slangarna och det luktar aldrig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 6 November Självklart var jag tvungen att bygga en replika i skala 1:1 av septiktanken för att se OM jag får in den utan att såga upp fribordet. Platsen inne finns såklart. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 7 November Enligt Hydroscand så behöver man absolut inget medel som Sica eller lim till deras slangar. Seasea´s slangar måste tydligen vara så dåliga att det behövs tätning enligt dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad fredag kl 20:18 Nu så! Ett härligt helgjobb framför mig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 715 Postad fredag kl 20:59 34 minuter sedan skrev patrikflink: Nu så! Ett härligt helgjobb framför mig. Menar Du justering av anslaget på tangenterna? I så fall har Du ett digert arbete framför Dig. C1 verkar lite extra trött. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad lördag kl 08:04 11 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Menar Du justering av anslaget på tangenterna? I så fall har Du ett digert arbete framför Dig. C1 verkar lite extra trött. 😉 Tyvärr så kan inte jag spela, men min fru kan. Pianot är stämt, men tyvärr så rör det på sig pga golvvärmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser