Jarbol 8 Postad 4 November Nu är segelbåten uppe på land igen, men den lutar åt en sida och akterut. På pall av trä och 4 st biltema stöttor, det syns inte en inbuktning eller så på sidan där den lutar mot. Svårt att se även framifrån, men när man klättrar upp på båten märker man det direkt och tex dörren till motorutrymmet stänger sig själv nu, vatten rinner bakåt, även i sittbrunnen. Är detta farligt, vad kan man göra åt det, måste man be om kran för att fixa till det? Kan man fixa det genom att bara justera med stöttorna, eller är felet helt enkelt att pallningen är sned för att marken under lutar också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 4 November Det är bra att den lutar lite bakåt. Då kommer vatten från regn och smält snö/is att rinna ut genom självlänsen utan att bygga upp sig och rinna fram och i värsta fall in i båten. Så ska en båt vara uppställd. Lutning i sidled gör egentligen inget om det bara handlar om max ett par grader, men det kanske är störande att arbeta i båten. Hur justerbart det är är svårt att säga. Om det inte lutar problematiskt mycket skulle jag låta bli. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 4 November Beror på hur stor båt. Om man vill kan man på inte allt för stor båt räta upp den sidledes genom att släppa lite på stöttorna på ena sidan och spänna på andra sidan. Så fortsätter man till båten står rakt. Lite lite åt gången och sakta och säkert rätas båten upp. Tänk på säkerheten och släpp inte för mycket i taget och se till att paren stöttor är säkrade med spännband eller liknande mellan sig. Släpp t.ex så att plattorna precis sitter löst ann mot botten och spänn efter på andra sidan och fortsätt så cm för cm. känns det osäkert och läskigt så låt bli. Liten slagsida brukar inte vara någon fara . 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 5 November (redigerade) Om du vill nörda ned dig ordentligt, så låna med dig eller köp en billig krysslaser / korslaser. Använde en sån när jag monterade köksbänkar hemma, monterad på ett typ kamerastativ. Toleransen i mätningarna höll sig på millimeternivå. Med lite finurlighet och t ex en 2 m trälist, plast- eller metallrör och en tuschpenna så kan Du lätt kolla hur mycket skutan lutar i sidled. Låt ljuslinjen sen ligga utefter vattenlinjen, så får du fram hur mycket båten lutar bakåt. Med enkel trigonometri går det enkelt att räkna ut lutningarna i grader om du inte nöjer dig med antal centimeter per meter, per båtlängd, per båtbredd. Några frågor. Mastade du av? Hur är marken, fast eller lös? Kan inte tänka mig att lutning i längsled har nån betydelse. Är du orolig om lutningen i sidled, så är det väl enklast att ställa dit ett par stöttor till. Fråga några andra i hamnen. Nån lyfte väl båten på plats... Är väl ingen katastrof att fråga om lite hjälp. Redigerad 5 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 5 November Bifogar bild, steget borde ju vara rakt med bildens kanter eller horisontellt rak alltså, kameran har en horisontell linje när bilden togs. Är detta för mycket lutning eller bara några få grader och det är ok? Vem betalar om den välter och slår omkull alla andra båtar på raden som domino? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 5 November (redigerade) Ingen mast, mindre vindfång. Lutar 5 - 6 grader åt babord, om kameran var horisontell. Oavsett. Jag är den försiktiga typen, och hade satt 6 stöttor hopkopplade parvis, från början. Vem vet vad som händer med marken under vintern, om t ex en stötta plötsligt inte ligger emot. Du har väl fått platsen anvisad av hamnpersonal. Har du sex stöttor, kan man anta att du gjort tillräckligt. Fråga försäkringsbolaget vad som gäller. Redigerad 5 November av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 5 November 6 timmar sedan skrev Hybro: Om du vill nörda ned dig ordentligt, så låna med dig eller köp en billig krysslaser / korslaser. Biltema/jula har små vattenpass för några tior som lätt kan placeras på badbryggan om man behöver kolla hur mycket det lutar. Kolla igen om en månad så märker du om det händer något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 61 Postad 5 November Hade min båt lutat så mycket hade jag försökt räta upp den. Så här hade jag gjort (en variant av det som redan skrivits ovan). Lossat lite på stöttorna till höger i bild, så att det blivit 1 mm mellan platta och båt. Men istället för att "vrida upp" båten med stöttorna till vänster i bild så hade jag lånat två stöttor av någon, som också fått vara lite större än dem du har. Dessa hade jag ställt på vänster sida så att plattan hamnar högre upp på skrovet än vad dina nuvarande gör. Detta för att snarare putta båten rät snarare än lyfta dem med dina stöttor (som jag tycker ser lite små och låga ut). Sedan hade jag vridit den ett halvt varv i taget tills båten går emot stöttorna till höger i bild. Sedan lossat dem till höger ett halvt varv, vridit upp de lånade stöttorna ett halvt varv, tillbaks till högersidan för nästa halva varv osv. När båten står rakt hade jag passat in dina stöttor till höger på nytt och lämnat tillbaka de lånade stöttorna. För att mäta om båten är helt rak så kan ett vattenpass användas (eller kanske ett lod). 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 6 November Tack alla, nu vet jag vad som behöver göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 6 November Det blev lättare än förväntat. Först lossade jag på den i bilden ovan högra bak 1mm,sen tänkte jag lossa den fram också, men det tog några varv och den var fortfarande inte ens 1mm bort från stöttan. Hm. Så gick jag runt för att kolla vänster bak, den som nästan hade en buckla för all vikt låg på den. Hoppsan den var 5cm ifrån stöttan där! Ojdå, kollade kölen där under den var ju spikrak. Okej så skruva upp vänster bak, mätte med en dunk me lite vatten i som jag la på stegen, justerade lite till bara genon att lossa den fram. Tills dunkens vatten var i våg. Perfekt. Tog inte ens 5min, den rätade upp sig själv. 7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser