Lokomotiv 0 Postad 23 timmar sedan Hej, Jag har blivit med bobåt (Bayliner 2855) tidigare bara haft styrpulpet med utombordare så landström är nytt för mig.. Jag undrar därför vad ni anser om landströmmen som är installerad. I en lucka i ruffen sitter en elcentral med ett 220 uttag på. I denna har man satt et 3-vägs grenuttag. Från den går två kablar, en går bak till motorutrymmet där det är ett fast monterat 2-vägs vägguttag sitter, inkopplad i ena är en batteriladdare. Den andra kabeln från grenuttaget vid centralen går till ett fast monterat vägguttag vid pentryt. Mitt användande av landströmmen skall primärt vara att ladda batterierna när man ligger i hamn, men vill gärna också kunna använda vägguttaget i pentryt till kaffebryggare/micro/ladda div prylar... Magkänslan säger att ansluta en fast installation till grenuttaget bör vara no-no..? Mina frågor är: Är detta en OK installation? Om inte, vad hade ni rekommenderat att jag gjorde annorlunda för att uppfylla mina önskemål om användande. Gärna utan att behöva riva ut allt och installera ett landströmspaket från Defa eller liknande.. Tack på föhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 22 timmar sedan (redigerade) 54 minuter sedan skrev Lokomotiv: Hej, Jag har blivit med bobåt (Bayliner 2855) tidigare bara haft styrpulpet med utombordare så landström är nytt för mig.. Jag undrar därför vad ni anser om landströmmen som är installerad. I en lucka i ruffen sitter en elcentral med ett 220 uttag på. I denna har man satt et 3-vägs grenuttag. Från den går två kablar, en går bak till motorutrymmet där det är ett fast monterat 2-vägs vägguttag sitter, inkopplad i ena är en batteriladdare. Den andra kabeln från grenuttaget vid centralen går till ett fast monterat vägguttag vid pentryt. Mitt användande av landströmmen skall primärt vara att ladda batterierna när man ligger i hamn, men vill gärna också kunna använda vägguttaget i pentryt till kaffebryggare/micro/ladda div prylar... Magkänslan säger att ansluta en fast installation till grenuttaget bör vara no-no..? Mina frågor är: Är detta en OK installation? Om inte, vad hade ni rekommenderat att jag gjorde annorlunda för att uppfylla mina önskemål om användande. Gärna utan att behöva riva ut allt och installera ett landströmspaket från Defa eller liknande.. Tack på föhand! Du har en jordfelsbrytare/personskyddsautomat på 30mA i den vita boxen. Det är en utmärkt början och helt enligt regelboken. Sen är frågan hur intagskabeln ser ut? Det ska finnas en CEE-ingång (blå rund kontakt med tre stift att stoppa in ladströmskabeln i) där du ansluter landströmmen. Den kontakten tål lite högre belastning än vanliga inomhuskontakter (som kalla Chuko). CEE är dessutom fasriktig om den är korrekt kopplad. Det innebär att funktionen i landstolpen och anslutningen i din båt alltid hamnar på samma sätt - skyddsjord (grön/gul) i ett stift, "nollan" i ett stift och fasledaren i ett stift. Om det sitter någon annan anslutningskontakt sä är det enkelt för en elektriker att byta intagskontakten. I amerikanska båtar sitter det ibland en amerikansk variant av kontakt som är riktigt kass och kan förorsaka varmgång och brand, så byt om det är något annat än CEE. På bilden av din JFB ser det ut som att det sitter en fast kabel som går ner till baksidan av ett uttag nere till höger om JFB. Är det baksidan på eluttaget till laddaren som finns på en annan bild? I så fall är det en korrekt installation som du inte ska röra. Sen finns de ett chukouttag under JFB där skarvdosan sitter. Det är helt ok att ansluta en elkontakt under JFB och ta ut el därifrån. Men sedan blir det fel när skarvdosan kopplas in och det dras fasta installationer till diverse eluttag i båten. En elektriker kan hjälpa dig med att installera en liten elcentral bredvid JFB som ansluts med fast installation från JFB. Elcentralen ska innehålla vanliga microbrytare/säkringar av samma modell som du har hemma i bostaden och från dessa brytare/säkringar dras fasta anslutningar till de uttag (chuko-uttag) du vill ha i båten. Kablarna till uttagen dras i vanlig kabelslang så de blir mekaniskt skyddade. Till varje uttag dras tre ledare (skyddsjord, nolla och fas). Så du behöver inte riva ut allt men lite koll och komplettering så kommer du att ha en trygg och säker starkströmsanläggning. Om du vill kunna komplettera med anslutning för elpatron i varmvattenberedare så ska den ha både säkring och en separat brytare i elcentralen så välj gärna en elcentral med extra utrymme för sådan funktion som kan kompletteras senare så slipper du riva ut o byta centralen senare. PS: Välkommen till forumet - såg att det var första inlägget! Redigerad 22 timmar sedan av Lintott Välkommen... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lokomotiv 0 Postad 21 timmar sedan Tack för utförligt svar! Och tack för välkomnandet..! Landströmskabeln är en CEE/Marinco kabel: https://www.seasea.se/strömkabel-15m-cee-marinco-16a Men anslutningskontakten är en gammal som jag tänkt byta ut, se bild.. Då kabeln var ny för sommaren hade jag gärna bytt till ett intag för Marinco - eller hade du rekommenderat att välja CEE och byta ut kabeln? (den är ganska dyr..). Den fasta kabeln som går ner från JFB är den inkommande kabeln från landströmmen, uttaget på bilden nedan. All utgående går via 220 kontakten på JFB till 3-grenkabeln vidare till de fasta eluttagen - båda via grenkabeln. Vad jag minns finns det ingen mer utgång ur den JFB som är där i dagsläget, bara ett 220 uttag.. Går det att komplettera med en elcentral ändå..? Det finns en varmvattenberedare i båten, Isotemp Basic, som inte är inkopplad. Jag misstänker dock att den har kopplats till det andra eluttaget i motorutrymmet.. Vill gärna ansluta även denna för elpatron - då bör den inte gå på samma säkring om laddaren då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 20 timmar sedan 48 minuter sedan skrev Lokomotiv: Tack för utförligt svar! Och tack för välkomnandet..! Landströmskabeln är en CEE/Marinco kabel: https://www.seasea.se/strömkabel-15m-cee-marinco-16a Men anslutningskontakten är en gammal som jag tänkt byta ut, se bild.. Då kabeln var ny för sommaren hade jag gärna bytt till ett intag för Marinco - eller hade du rekommenderat att välja CEE och byta ut kabeln? (den är ganska dyr..). - - - Jag börjar med intagskabeln... Det var just den typen av intagskontakt som är vanlig på amerikanska båtar jag var orolig att du hade. Det finns en amerikansk båtelgubbe som skrivit en artikel om hur kass de är (hemsidan marinehowtoo är full av välskrivna artiklar om allt möjligt båtinstallationsrelaterat). De är inte konstruerade för dagens höga elförbrukning och innebär stor risk för överhettning och brand. CEE-kontakter har betydligt större kontaktyta på stiften än din modell och tål högre belastning utan att bli överhettade. Här är artikeln så kan du själv avgöra om du väljer att byta. https://marinehowto.com/shore-power-cords-smartplug-vs-1938/ Du kan ju köpa en lös CEE honkontakt och behålla kabeln. Se bara till att alla kablar i honkontakten hamnar på motsvarande stift som de sitter i hankontakten i din kabel (om du är osäker så tag kontakt med en elektriker/elfirma - felkopplade elkontakter innebär livsfara). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 59 minuter sedan skrev Lokomotiv: Det finns en varmvattenberedare i båten, Isotemp Basic, som inte är inkopplad. Jag misstänker dock att den har kopplats till det andra eluttaget i motorutrymmet.. Vill gärna ansluta även denna för elpatron - då bör den inte gå på samma säkring om laddaren då? Inte ens om laddaren lämnar uppåt 10-15A i laddström drar den över 1A på 230V, så att de delar säkring är inte ett stort problem - ur den aspekten. Men under vinterförvaring eller när VVB är tom kan det vara bra att ha den på ett eget uttag och egen säkring som då stängts av, så man inte råkar spänningssätta en VVB utan vatten. Delar i övrigt @Lintotts utmärkta inlägg. Fast monterade uttag i båten skall vara fast anslutna till centralen. Kan också ana att det är mer eller mindre "lampsladd" till dessa, vilket inte är ok. De bör dras i skydd (såsom kabelslang) alternativt att riktig installationskabel används. Intaget skall du byta, för som du ser är det inte godkänt för 230V-spänning. Med till vad får du nog fundera på. Jag kör själv med ett diskret DEFA-intag, men de är inte så billiga heller. Ett infällt CEE-intag (samma kontakttyp som du har i landströmsänden av kabeln) är nog bland det mer rejäla och prisvärda, men används idag mest på husvagnar/husbilar. Och litet är det ju inte direkt.... EDIT: @Lintott hann före..... Redigerad 20 timmar sedan av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 20 timmar sedan 7 minuter sedan skrev IngemarE: Inte ens om laddaren lämnar uppåt 10-15A i laddström drar den över 1A på 230V, så att de delar säkring är inte ett stort problem - ur den aspekten. Men under vinterförvaring eller när VVB är tom kan det vara bra att ha den på ett eget uttag och egen säkring som då stängts av, så man inte råkar spänningssätta en VVB utan vatten. - - - TS har ju lite planer på att utöka med kaffebryggare, micro mm så förbrukningen lör komma att öka. Det behöver inte vara separat säkring/brytare till samtliga uttag men vill rekommendera att en del funktioner delas upp, bl.a. för att kunna stänga av delar av förbrukarna redan i landströmscentralen. Varmvattenberedare egen säkring Laddare egen säkring även om elförbrukningen är liten Övriga eluttag kan använda gemensam säkring via fast installerade kablar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 18 timmar sedan 2 timmar sedan skrev Lokomotiv: Då kabeln var ny för sommaren hade jag gärna bytt till ett intag för Marinco - eller hade du rekommenderat att välja CEE och byta ut kabeln? (den är ganska dyr..). Med risk för att detta tips blir gammalt om ett par veckor, så har du ju ett intag just nu ute på Tradera som borde passa direkt i samma "hål". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 861 Postad 18 timmar sedan 42 minuter sedan skrev IngemarE: Med risk för att detta tips blir gammalt om ett par veckor, så har du ju ett intag just nu ute på Tradera som borde passa direkt i samma "hål". Men det är ju ett sådant kass Marinco-intag som han troligen redan har. Å de är kass enligt min uppfattning! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 583 Postad 18 timmar sedan Just nu skrev Lintott: Men det är ju ett sådant kass Marinco-intag som han troligen redan har. Å de är kass enligt min uppfattning! Skillnaden är att detta är specat för 230V, men i övrigt är det ju faktiskt inte bättre - håller med. 🤐 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser