bovil 5 Postad 3 November Hej! Vi har precis blivit ägare till en Volvo Penta 2002 med ett 120S-drev och sötvattenkylning från fabrik anno 1984 (som sitter i en Linjett 32) och då vi gärna ser att denna håller många år till tänkte jag göra en, för mig, ordentlig genomgång av motorn med tanke på dess respektabla ålder. Det finns ingen varvräknare monterad original så har ingen vidare uppfattning om hur många timmar den gått och det enda större som vi vet är bytt är generator och spridare år 2002-2003. Efter att ha läst andra trådar om 2002an här på forumet känns det som att oddsen är hyfsat goda för att vi ska kunna få många fler år ur motorn så länge inga större problem hittas och att de tidigare ägarna (vi är den tredje) gjort ett hyfsat jobb med att hålla efter motorn. I dagsläget startar den snällt med kallstarts-manövern och förutom de första sekunderna vid kallstart så förekommer ingen vidare rökbildning vad vi märkt. Så den övergripande frågan blir: Hur mycket arbete ska man göra proaktivt utöver den vanlig servicen för att se till att vi får ett så problemfritt motoranvändande som möjligt och kan fokusera på att vara ute och segla bekymmersfritt med båten i stället för att meka med motorn under sommaren? Det som jag tänkt göra tills nästa säsong utöver olje/rem/filter/impeller-byte är följande: Bälgbyte - vet att Volvos rekommendation är onödigt konservativ men den närmar sig 20 år så lika bra att byta Packa om drevet - När ändå drevet ska ut får det också sig en översyn Byte av kylarglykol Justera ventilspel Rengöring av värmeväxlare Kontrollera avgasknät - okänt när/om detta är bytt och verkar vara det som enklast får motorn på fall om vattnet kommer fel väg Kontrollera splines mellan motor och drev Har inte mekat med motorer (utöver småpill på den tiden man hade moppe...) men ser mig själv som hyfsat händig och noggrann och med lite instruktioner och YouTube har tanken slagit mig att ta det steget längre, men samtidigt ska man kanske inte gå på något som verkar fungera i dagsläget? Det jag funderar på är om det kan vara värt att göra också: Ta ur spridarna för att skicka i väg på kontroll och eventuell renovering Kan de vara svåra att få ur sin hylsa utan att riskera byte av spridarhylsan också? Kan det vara svårt att få de att täta ordentligt mot hylsan vid återmontering? Ta ur toppen för att slipa om ventilsätena (och kanske se över toppen i övrigt också?) Detta är långt mer än vad jag gjort tidigare men verkar inte jättekomplicerat om man bara har ordning och reda på det man monterar bort Här är jag mest orolig för att sabba något vid återmonteringen och skapa mer problem än det var från början 😄 Renovera sjövatten och/eller cirkulationspumpen? Förkommer inget läckage vad jag vet men när man ändå håller på? Sen har jag tre allmänna funderingar kring våran motorinstallation: Det finns inget sjövattenfilter monterat på intaget från drevet. Känns lite förvånande och kanske är något man borde installera? Hittar inte heller någon vakuumventil på sjövattnet. Om det är så att avgasknät är tillräckligt högt ovanför vattenlinjen kanske det är som det ska men får kontrollera detta, hur stor marginal bör det vara? Vad är den uppskattade livslängden på avgassystemet på en inombordare och när vet man att man borde byta (om man inte vill vänta tills det är för sent och börjar läcka)? Blev en himla massa frågor inser jag och som kanske framgått har jag lite svårt (och inte riktigt kunskap nog) om var jag borde sätta gränsen för vilket underhåll som är motiverat 😁 Om någon orkar läsa all text och dessutom orkar svara tackar jag denna person ödmjukast i förväg! /Bovil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser