matshe 0 Postad 2 November Hej, Jag har ett Volvo B20 motorblock där gängorna i två av hålen för topplocksbultarna är förstörda. Jag funderar på att reparera med hjälp av insatsgängor typ HeliCoil/Vcoil. Är det lämplig lösning? Designen med att gängorna börjar en bit ner i hålet kan det ställa till något problem? Jag tänker också att jag nog bör renovera alla gängorna, då jag inte litar på att även de andra gängorna varit på gränsen till att förstöras. Alla goda råd och förslag mottages tacksamt. -mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 November Får du inget nöjaktigt svar, så testa på Maskinisten.net 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 99 Postad 2 November Det är den gängse metoden när gängorna gått. Jag har gjort så på många olika ställen, men funderar på om man inte ska dra i helicoilen med Loctite eller liknande när det är såna krafter som ett topplock. Själv har jag bara använt Loctite en gång på ett insug. Funkar lysande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 61 Postad 3 November insatsgängor håller bra, utan loctite. använd inte för lång insats tryck inte vid monteringen särskilt inte eftersom det är frigång i början (för skruven) kanske går öka diam lite? rensa gängorna före arb finns flaskborstliknande stålborstar . från början sattes tunn tectyl på skruvarna har jag för mig, bryt o avlägsna drivning på H.C B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 3 November (redigerade) Vad är det tänkt att Loctiten ska tillföra? Är väl ändå inte starkare än stålet? Redigerad 3 November av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 November Om man använder loctite så här det väl för att hindra helicoilen att följa med ut när man lossar skruven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 4 November Har för mig att Helicoil-gängspiraler är gjorda så att ytterkanten på dessa s a s skär in i gängorna som dras med medföljande gängtapp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser