RickardEriksson 0 Postad 31 Oktober Hej Jag har läst den gamla tråden om detta från 2009 och testat allt som föreslås där. Men det ger noll effekt. Båten fick tyvärr stå nån vecka med lite löv på sig innan vi fick på täckningen. Det är väldigt länge sedan denna båt har fått sett en polering eller rejäl tvätt. Vi köpte den i somras och planen var att göra en större insats under våren kring just denna punkt. Har testat med: Gelcoat cleaner Turtle plast cleaner Oxalsyra Alkaliskavfettning Polering Klorin = Funkar hjälpligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 31 Oktober Varje gång jag fått lövfläckar på hösten innan täckning så brukar de ha försvunnit av sig själva till våren, tycker jag. Så sopa av båten bara så löser det sannolikt sig själv. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 31 Oktober Testa med utblandad ättiksprit, brukar kunna ta bort diverse smuts och mögel. Låt det verka en stund. Ett annat effektivt rengöringsmedel är Abnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RickardEriksson 0 Postad 31 Oktober @Peter_K Tror du även denna mängd bruna fläckar löser sig självt till våren? Så jag ska bara chilla tills dess. Jag är rädd för att det bränner fast ännu värre. @Freez Ättika har jag inte provat än men Abnet ger inte heller nån effekt tyvärr. Klorin är det enda som gett lite resultat men det känns obra att bada däcket i klorin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 31 Oktober (redigerade) 40 minuter sedan skrev RickardEriksson: Klorin är det enda som gett lite resultat men det känns obra att bada däcket i klorin. Det är inga större problem, enda sidoeffekten är väl att båten luktar varmbadhus ett par dagar efteråt. Och att man inte kan lämna fingeravtryck om man glömt använda handskar (och använder koncentrerad Klorin) - det går hårt åt fingrarnas hud..... Är ett av de bästa medlen för att få bort växtrelaterade missfärgningar med på däcket (samt svartmögel) tycker jag. Borsta med en rotborste dränkt i Klorinlösning och spola sedan efteråt. Men undvik att få det på teak eller annat än gelcoat/däcket. Redigerad 31 Oktober av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 31 Oktober 2 timmar sedan skrev RickardEriksson: @Peter_K Tror du även denna mängd bruna fläckar löser sig självt till våren? Så jag ska bara chilla tills dess. Jag är rädd för att det bränner fast ännu värre. Ja, tvätta bort så mycket du kan med vanligt rengöringsmedel och vänta till i vår. Det värsta som kan hända är väl att jag har fel och du får göra arbetet då istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 31 Oktober 1 timme sedan skrev Peter_K: 4 timmar sedan skrev RickardEriksson: Tror du även denna mängd bruna fläckar löser sig självt till våren? Så jag ska bara chilla tills dess. Jag är rädd för att det bränner fast ännu värre. Ja, tvätta bort så mycket du kan med vanligt rengöringsmedel och vänta till i vår. Det värsta som kan hända är väl att jag har fel och du får göra arbetet då istället. Vi har haft fläckar från blad och känt oss ledsna hela vintern (lite överdrivet kanske) och när våren kommer är de borta. Möjligen behöver solen få jobba lite på fläckarna innan de är helt borta. Lövfläckarna tycker jag funkar ungefär som rödvinsfläckar på gelcoat, man är lite ledsen och plötsligt efter några dagar är de borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 31 Oktober Vet inte om det är exakt samma magi här som med bilen. Men ibland när man parkerar bilen under träd (alar?) händer det att dom släpper droppar från lövverket som gör att bilen blir helt prickig. Att ta bort det för hand är väldigt jobbigt för sörjan sitter hårt, men det har visat sig att om man inte gör något åt det så har allt på något magiskt sätt ändå försvunnit några dagar senare. Det kanske är samma magi inblandad här? Nåja, jag har sett hur magin går till. Då satt massor med småflugor på motorhuven och dom verkade äta det trädet och bladen lämnat. Och några dagar senare var allt borta! Kanske är det flugor som hjälper till även på båten och äter upp allt det goda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 56 Postad 1 November 5 timmar sedan skrev ABC: Vet inte om det är exakt samma magi här som med bilen. Men ibland när man parkerar bilen under träd (alar?) händer det att dom släpper droppar från lövverket som gör att bilen blir helt prickig. Att ta bort det för hand är väldigt jobbigt för sörjan sitter hårt, men det har visat sig att om man inte gör något åt det så har allt på något magiskt sätt ändå försvunnit några dagar senare. Det kanske är samma magi inblandad här? Nåja, jag har sett hur magin går till. Då satt massor med småflugor på motorhuven och dom verkade äta det trädet och bladen lämnat. Och några dagar senare var allt borta! Kanske är det flugor som hjälper till även på båten och äter upp allt det goda. är avföring från bladlöss . bladlössen bajjar nästan rent socker? det kallas iaf honungsdagg. från wikipedia Honungsdagg är ett klibbigt och sockerrikt sekret, som utsöndras som avföring av bland annat bladlöss, sköldlöss och mjöllöss medan de suger i sig växtsaft. När munnen penetrerar floemet pressas den sockriga vätskan ut genom magens slutöppning. Wikipedia 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 1 November 9 timmar sedan skrev ABC: Vet inte om det är exakt samma magi här som med bilen. Men ibland när man parkerar bilen under träd (alar?) händer det att dom släpper droppar från lövverket som gör att bilen blir helt prickig. Att ta bort det för hand är väldigt jobbigt för sörjan sitter hårt, men det har visat sig att om man inte gör något åt det så har allt på något magiskt sätt ändå försvunnit några dagar senare. Det kanske är samma magi inblandad här? Nåja, jag har sett hur magin går till. Då satt massor med småflugor på motorhuven och dom verkade äta det trädet och bladen lämnat. Och några dagar senare var allt borta! Kanske är det flugor som hjälper till även på båten och äter upp allt det goda. Det går an att stå under ett lövträd, för det är som Zaphir skriver sockerlösning, men inte under en tall. Den kådan som kommer löser inte upp sig själv. Där blir det att ta fram flaskan med balsamterpentin för att få bort fläckarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser