skippeer 422 Postad 30 Oktober , 2024 (redigerade) I år var vi ute 5 månader med pensionärsbåten och låg till 95% i hamn med landström. Vi har Victron 3600 W skyddstrafo så det borde väl inte bli galvaniska strömmar eller? I år använder jag 2 extra minusbrytare till inombordaren och till bogpropellern utöver plusbrytare till motorn. För att slippa havstulpaner på FOF propellern har jag ingen zink anod på propellern. Zink anod på bogpropellern VP QL BP600. All övrig el kopplat fast till gemensam kopplingslist för minus. Jag hade blivit varnad för kalkrikt vatten längs Spanska kusten så jag har brutit spänningen till varmvattenberedaren mha brytare, misstänker att eventuell skyddsjord är intakt varmvattenberedare - isolations/skyddstrafon. Till min förvåning hade Coppercoat bottenfärg skadats runt den sintrade jordplattan, haft båten sedan 2017 och detta var ett nytt beteende. Det som sitter kvar på den sintrade plattan är något maskliknande djur som ger samma problem som havstulpaner. Vi har ingen SSB radio så den sintrade plattan är lite overkill i mina ögon. När jag letade läckage på tryckvattnet fann jag under durken i en stuv en kopplingspunkt för gul/gröna kablar som jag misstänker är kopplade till den sintrade plattan. I motorrummet ligger det en lös gul/grön kabel vilken ej är ansluten till motorn vilket stämmer överens med Volvo Penta installations manual (om jag minns rätt). Kommer att följa upp vart kablarna går nästa gång jag är i båten men jag behöver hjälp med "facit", hur det bör vara kopplat.Finns det något ombord på en segelbåt som behöver jordas i havet när jag har isolations/skyddstrafo? Redigerad 30 Oktober , 2024 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 31 Oktober , 2024 Installerade en Victron isotrafo i min båt för ett par år sedan. Vad jag kommer ihåg så skulle isotrafons jord anslutas till en liknande platta som du har när båten ligger i sjön. När den är på land måste skyddsjorden från land användas. Det finns omkopplingsbeskrivning i manualen. Är jordkabeln på din isotrafo kopplad till plattan? Den ska sitta via en skruv i botten på trafon (en skruv som i den engelska manualen beskrivs som ”stud”, dvs batteripol.) Generellt tyckte jag manualen på svenska och ibland engelska var dålig så jag var tvungen att läsa den på tyska och ibland holländska (med hjälp av google translate) för att få ihop det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 31 Oktober , 2024 (redigerade) d Redigerad 31 Oktober , 2024 av Raceboat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser