Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Boan

Frostskydd i dieseltanken

Rekommendera Poster

En fråga till den stora kompetensen som finns där ute!

Är Wake, biokem-medel skadlig för dieselmotorn?

Hällde av misstag max 5 lit. Wake/vattenblandning i dieseltank med ca 100 liter. Om jag nu lyckas skilja ur vattnet (blandat) är det någon risk att köra motorn om det finns Wake/vattenblandning kvar?

M.a.o är Wake skadligt för dieseln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa mig till är glycerol (som Vake är gjort av, förmodligen till mer än 99 %) olösligt i diesel, men väldigt lösligt i vatten, så det borde följa med vattnet i en separationsprocess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logiskt!  Är möjligen glycerol sockerrelaterat?
Har hört för längesen och är förmodligen en skröna att socker i tanken skadar motorn, minns inte om det var bensin eller dieselmotorn som avsågs. Och inte heller varför socker var skadligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Boan:

Logiskt!  Är möjligen glycerol sockerrelaterat?
Har hört för längesen och är förmodligen en skröna att socker i tanken skadar motorn, minns inte om det var bensin eller dieselmotorn som avsågs. Och inte heller varför socker var skadligt!

Glycerol är inte socker. Glycerol är en molekyl som utgör "ryggraden" i de fettmolekyler som finns i allt levande på jorden, triglycerider, där glycerolmolekylen binder tre långkedjiga fettsyror (olika kombinationer av fettsyror ger olika fetter).

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Det kan man nog säga stämde förr, men i dag innehåller bensin nästan alltid inblandad etanol, och socker är lösligt i etanol. Hur det påverkar det hela när det kommer in i motorn vet jag inte, men man kan nog inte räkna med att det lägger sig som "grus" i tankens botten, om det är modern bensin i tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysande och bra svar.

Avslutar med min tänkta reningsprocess. 
Börjar med att låta den urtappade dieseln stå i plastdunkar under lång tid i vinter. 
Suger sedan ut vattenblandningen i botten. 
Pumpar därefter tillbaka den ”vattenbefriade” dieseln in i SB-tanken, som nu är rengjord, via en extern filterpump med vattenavskiljare som påstås ha en reningsgrad på 98-99%(glömt exakt värde).

I båten har jag ett Diesel Polishing System, med vattenavskiljning där jag avser pumpa denna diesel vidare till BB-tanken. 
När denna renade dieseln sedan når motorn genom normala primär(med vattenavskiljare) och sekundärfiltret borde motorn, spridare mm. inte ta någon skada!

Har jag missat något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Glycerol är inte socker. Glycerol är en molekyl som utgör "ryggraden" i de fettmolekyler som finns i allt levande på jorden, triglycerider, där glycerolmolekylen binder tre långkedjiga fettsyror (olika kombinationer av fettsyror ger olika fetter).

Glycerol är väl en alkohol, trevärd, som kemiskt finns bundet i fett? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

6 timmar sedan skrev raol:
6 timmar sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Det kan man nog säga stämde förr, men i dag innehåller bensin nästan alltid inblandad etanol, och socker är lösligt i etanol. Hur det påverkar det hela när det kommer in i motorn vet jag inte, men man kan nog inte räkna med att det lägger sig som "grus" i tankens botten, om det är modern bensin i tanken.

 

Det är inte en skröna att motorn inte fungerar, men den blir inte förstörd.

 

Någon häĺlde socker i en tank på en Volvo 142 jag hade för länge sedan, det blev någon sorts gelé i förgasaren och bilen slutade stt funka,

Lätt att få bort!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Eld-:

Att socker skadar en motor är en skröna. Socker i tanken, oavsett bensin eller diesel, kommer hamna som grus i botten. Det löser sig inte alls. Det får samma effekt som grus och kan möjligen täppa till om man häller i tillräckligt mycket. 

Skrönan dödades av Bosse bildoktorn i ett TV-inslag där han hällde socker direkt i förgasaren i en gammal Amazon utan att motorn påverkades.

 

Dagens bensin med etanolinblandning och kanske känsligare motorer med insprutningssystem kan kanske påverka skrönan men en gammal robust förgasarmotor tålde misshandeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Lintott:

Dagens bensin med etanolinblandning och kanske känsligare motorer med insprutningssystem kan kanske påverka skrönan men en gammal robust förgasarmotor tålde misshandeln.

Min 142:a tålde inte socker i tanken!

5 timmar sedan skrev Mackey:

Någon häĺlde socker i en tank på en Volvo 142 jag hade för länge sedan, det blev någon sorts gelé i förgasaren och bilen slutade stt funka,

Lätt att få bort!

Den gick sämre och sämre och till slut gick den inte alls.

Bosse bildoktor har absolut fel i att en gammal robust förgasarmotor inte påverkas, men om man rengör förgasaren funkar den igen.

 

Det här var på 90-talet någon gång, minns inte när, men inte 1990 och inte 1999 heller.

 

Tillägg: Nu har jag tittat på vad som egentligen testades och det var om motorn skule skära och det kan även jag gå i god för att den inte gör.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många intressanta svar som lärde oss att sockerlösning inte förstör dieselmotorn och att Vake, glycerol är alkoholbaserat och tom acceptabelt som drivmedel för dieselmotorn iaf inte skadligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev gusvo085:

Jag undrar vad en sådan vätska har i någon tank att göra? Vatten och toatank tömmer man väl helt inför vintern? 

Vake marknadsförs främst som ett alternativ till de vanliga glykolsorterna för vinterkonservering men kan även användas till vattenpumpar, toa mm.

 

En båt med omfattande sjö- o färskvattensystem tar rätt mycket tid att vintertömma för att skydda pumpar, kranar mm. Jag har själv lyckats missa en ballofix en höst vilket visade sig på vårkanten när det började droppade från den. Numera suger jag alla delar med våtdammsugaren och det är rätt tidskrävande att krypa runt överallt i en strukturerad ordning för att säkra allt.

 

Det finns många som inte är beredda att lägga ner så mycket tid på vintertömningen och då kan Vake vara ett ogiftigt tidsbesparande alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...